بازگشت

هارون الرشيد و ابوحنيفه و درك حج


نقل شده است كه هارون الرشيد عباسي وابوحنيفه [1] هلال ذي الحجة را در كوفه و يا در بغداد رؤيت مي نمودندو پس از


آن براي اداي مناسك حج به سمت مكه رهسپار مي شدند و ايام حج را درك كرده و اعمال به جا مي آوردند. [2] .

- گر چه عين اين نقل را در كتب معتبر تاريخي نيافتيم، ولي صحت مفاد آن از برخي روايات استفاده مي گردد، كه مناسب بود ايشان بدان تمسك جويد:

الف. وليد بن صبيح مي گويد به حضرت امام صادق عليه السلام عرض كردم كه ابوحنيفه هلال ذي حجه را در قادسيه ديد، و با ما روز عرفه را درعرفات درك كرد.... [3] .

دلالت روايت تمام است ومفاد آن اين است كه او اين مسافت را طي نه شبانه روز سپري مي نموده است و از جهت اين كه مي بايست باعجله ي تمام، خود را براي انجام اعمال و درك مناسك حج به مكه برساند و به طور قهري مي بايست توقف او در مسير بسيار كوتاه و نمازها با شتاب خوانده گردد و از اين جهت مورد توبيخ امام واقع گرديده است، ولي از جهت سند اشكال دارد، چون در طريق آن ايوب بن اعين قرار گرفته است، كه توثيق نشده است. [4] .

ب. عبدالله بن عثمان مي گويد:

ذكر عند أبي عبدالله عليه السلام أبوحنيفة السابق، و أنه يسير في أربع عشرة، فقال: لا صلاة له؛


در نزد امام صادق عليه السلام نام ابوحنيفه ي سابق به ميان آمد. و اين كه او اين مسافت را در طي چهارده روز سپري مي كند، حضرت فرمود: او نماز ندارد. [5] (يعني نماز او از شرايط كامل برخوردار نيست).

ظاهر مفاد خبر آن است كه او مسير كوفه تا مكه و بالعكس را طي چهارده روز سپري مي كرده است؛ همچنان كه محدث قمي نيز آن را ذكر كرده است؛ [6] نه آن كه او ده فرسخ را در طي چهار ساعت سپري كرده، كه مستلزم عدم رعايت واجبات نماز مي شده است؛ چنان كه بعضي از بزرگان آن را ذكر فرموده اند. [7] .

و اين روايت نيز به اشكال در سند مبتلا است؛ چون در طريق آن محمد بن الحسن براني و عثمان بن حامد قرار دارند، كه وثاقت آنها ثابت نيست. [8] .

و از بعضي كتب تاريخي استفاده مي شود كه برخي مسير كوفه تا مكه را در هفده روز سپري مي كردند. [9] .


پاورقي

[1] او ابوحنيفة، سائق الحاج، سعيد بن بيان همداني است، که تا سال 183 زنده بود. ر. ک: رجال طوسي، ص 214، شماره‏ي 2807؛ معجم رجال الحديث، ج 9، ص 116؛ اصحاب الامام الصادق، ج 2، ص 102.

[2] تحقيق درباره‏ي اول اربعين: 48.

[3] «ان أباحنيفة رأي هلال ذي الحجة بالقادسية، و شهد معنا عرفة، فقال: ما لهذا صلاة، ما لهذا صلاة». ر. ک: وسائل الشيعة، ج 11، ص 450، ح 15232؛ من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 292؛ بحارالأنوار، ج 61، ص 212، و ج 73، ص 45، و ج 96، ص 122.

[4] معجم رجال الحديث، ج 9، ص 118.

[5] اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 606؛ ايضاح الاشتباه، ص 193؛ معجم رجال الحديث، ج 9، ص 118.

[6] الکني و الألقاب، ج 1، ص 57.

[7] معجم رجال الحديث، ج 9، ص 118.

[8] همان.

[9] البداية و النهاية، ج 12، ص 155.