بازگشت

يزيد بن نبيط


در مصدر همانگونه که در متن آمده است يزيد بن نبيط ضبط شده است، و لکن در ديگر مصادر از جمله ابصار العين 110 يزد بن ثبيط آمده است، و ابن اثير در کامل 21 /4 يزيد بن بنيط ثبت کرده است.

چون پيام فراگير و سرنوشت ساز امام به بصره رسيد، يزيد بن نبيط بصري از افراد سرشناسي بود که به اين پيام امام پاسخ مثبت داد و براي آگاهي بيشتر از جريان امور به خانه ي ماريه بنت سعد [1] رفت، که آن خانه مرگز شکل گيري حرکتهاي شيعي و اجتماع ياران امام بود [2] [3] .


يزيد بن نبيط که از قبيله ي عبدالقيس بود و ده پسر رشيد و دلاور داشت در خانه ي همين زن به فرزندان و ياران خود خطاب کرد و گفت که تصميم خود را گرفته است و بزودي از بصره به طرف مکه حرکت خواهد کرد تا به امام حسين عليه السلام بپيوندد، دو نفر از فرزندان او به نام عبدالله و عبيدالله آمادگي کامل خود را براي همراهي و ياري او در اين سفر پر خطر ابراز داشتند و ياران او گفتند که از سپاه عبيدالله بن زياد- که براي از بين بردن او و يارانش هيچ ترديدي به خود راه نخواهند داد- بيمناکند! او در پاسخ آنان گفت: بخدا سوگند با اين دو فرزند رشيد و چابک سوار از دشمن هراسي ندارم.

يزيد بن نبيط با دو فرزندش بسرعت فاصله ي بصره تا مکه را طي کرد و چون آگاه شد که امام عليه السلام در ابطح (حوالي مکه) بسر مي برد، از مکه به طرف ابطح حرکت کرد، چون به آنجا رسيد به او گفتند که امام عليه السلام براي ديدن او به مکه رفته است، او که از اينهمه بزرگواري و فروتني امام سر از پا نمي شناخت مصمم تر از به مکه برگشت و در منزل خود به زيارت امام نايل آمد و از اينکه امام تا رسيدن او به انتظار نشسته است شعله هاي محبت از دلش زبانه کشيد و اين آيه ي مبارکه را بر زبان جاري کرد «بفضل الله و برحمته فبذلک فليفرحوا» [4] .

پس از سلام و خير مقدم، گزارشي از وضعيت عمومي بصره و همچنين هدف خود را از حرکت به مکه براي امام عليه السلام بازگو کرد، و امام براي او دعاي خير نمود.

يزيد بن نبيط و دو فرزند دلاور وفادارش همراه آن حضرت به طرف کربلا حرکت کرد و به اتفاق فرزندانش توفيق شهادت در رکاب امام عليه السلام را پيدا کرد [5] .



پاورقي

[1] مامقاني در رجال، نام پدرش را منقذ و يا سعيد ذکر کرد است و مي‏گويد: «ماريه بنت منقذ او سعيد العبدية»، شيعه‏ي امامي بوده و زني متقيه و پرهيزگار و خانه‏ي او مرکز اجتماعات شيعه و گفتگوهاي آنان بوده است. (تنقيح‏ المقال 83 /3).

همچنين در کتاب کامل ابن ‏اثير 21 /4 اشاره شده است که اين زن از قبيله‏ي عبدالقيس بوده و از پيروان راستين امام عليه‏ السلام بشمار مي‏رفت.

[2] کامل ابن ‏اثير 21 /4.

[3] حياة الامام الحسين 328 /2.

[4] سوره‏ي يونس: 58.

[5] نفس‏المهموم 92 به نقل از طبري.