بازگشت

در موعظه



فَإِن تَکُنِ الدُّنيا تُعَدُّ نَفيسَةً

فَإِنَّ ثَوابَ اللَّهِ أعلي وأنبَلُ
وإن تَکُنِ الأَبدانُ لِلمَوتِ اُنشِئَت

فَقَتلُ امرِئٍ بِالسَّيفِ فِي اللَّهِ أفضَلُ
وإن تَکُنِ الأَرزاقُ قِسماً مُقَدَّراً

فَقِلَّةُ حِرصِ المَرءِ فِي السَّعيِ أجمَلُ
وإن تَکُنِ الأَموالُ لِلتَّرکِ جَمعُها

فَما بالُ مَتروکٍ بِهِ المَرءُ يَبخَلُ. [1] .

* * *

اگرچه دنيا گران بها شمرده مي شود

امّا پاداش خداوند، بلندپايه و گرامي تر است.

اگر بدن ها براي مرگ آفريده شده اند

کشته شدن با شمشير در راه خدا، برتر است.

اگر روزي ها تقسيم و اندازه گيري شده اند

بنا بر اين، حرص نورزيدن در کسب روزي، زيباتر است.

اگر نتيجه جمع کردن اموال در اين جهان، رها کردن آنهاست

پس چرا انسان بر چيزي که رها مي شود، بخل بورزد؟!


پاورقي

[1] الملهوف: ص 134، مثير الأحزان: ص 45، المناقب لابن شهرآشوب: ج 4 ص 95 بزيادة «عليکم سلام اللَّه يا آل أحمد - فإنّي أراني عنکم سوف أرحل» في آخره، کشف الغمّة: ج 2 ص 240 کلّها نحوه، بحار الأنوار: ج 44 ص 374 و ج 45 ص 49؛ تاريخ دمشق: ج 14 ص 187، مطالب السؤول: ص 73، الفتوح: ج 5 ص 72 والثلاثة الأخيرة نحوه.