بازگشت

گروه: اطلاعات عمومي
 
 
مرکز پاسخگو:مؤسسه پيوند با امام
موضوع اصلي:عدم استفاده از معجزه
موضوع فرعي:استفاده از قدرت امام حسين (ع)
سؤال:چرا امام حسين (ع) از قدرت اعجازي و كرامتي كه خواست اولياء خداست استفاده نكرده؟

جواب:

در پاسخ به سؤال شما به چند نكته اشاره مي كنم :
الف)- دنيا بر اساس سنتها و قوانين الهي اداره مي شود ويكي از اين سنتها، اصل اراده و اختيار انسانهاست. اين موضوع در آيات متعدد قرآن ذكر شده است، از جمله :
الف)- آنها امتي بودند كه گذشتند، اعمال آنان مربوط به خودشان بود و اعمال شما نيز مربوط به شماست.(1)
ب)- انسان هر كار نيكي انجام دهد براي خود انجام داده و هر كار بدي كند به زيان خود كرده است.(2)
ج)- خداوند سرنوشت هيچ قوم راتغيير نمي دهد، مگر آنكه آنان خودشان راتغيير دهند.(3)
بدنبال اين اصل است كه شك و يقين، امر و نهي، حلال و حرام، جزا و پاداش و بهشت و جهنم معنا پيدا مي كند. بنابراين انسانهاي صالح و فاسد هر دو در دنيا آزادي عمل دارند تا سعادت يا شقاوت خود را رقم زنند و بنانيست انسانهاي صالح در اين مورد از امتياز ويژه اي برخوردار باشند. يقيناً امام حسين (ع) كه نه تنها امام (ع) شرعي و قانوني ما انسانها هستند، بلكه امام (ع) تمام كائنات هستند و تمامي موجودات در برابر امر ايشان خاضع و تسليم هستند، مي توانستند با اذن الهي دشمنان را نابود كنند. كه به اين قدرت،ولايت تكويني گفته مي شود. اما اين كار دور از هدف آفرينش است. و امام (ع) نيز از آن رو به مقام امامت رسيده است، كه هيچگاه خلاف قوانين الهي عمل نكرده و نمي كند. اگر بخواهيم سؤال شما را در مقياس كوچك و در زمان حاضر در نظر بگيريم، اينگونه مي شود: چرا اين افسر پليس، پشت چراغ قرمز ايستاده است، خوب مي تواند چراغ را به نفع خودش سبز كرده، عبور كند. از اين رو اولياء خدا از ولايت تكويني به نفع خود استفاده نمي كنند و تنها براي ادارة امور جهان و طبق قوانين الهي از قدرت خود استفاده مي كنند.
ب)- ائمه (ع) راهنمايان و هدايتگران كاروان بشريّت به سر منزل مقصود هستند و بر اساس وظيفه اي كه خداوند تبارك و تعالي براي ايشان قرار داده است موظّفند تمام اعمال و گفتار خود را در جهت هدايت انسانها قرار دهند. يقيناً آنچه در روز عاشورا واقع شد بهتر از هر حركت و نتيجة ديگري بود. اگر در آن روز،سپاه عمر سعد به اشارة ولايتي امام حسين (ع) نابود ميشدند جنگ به نفع اهل بيت(ع) خاتمه مي يافت. اما معلوم نبود كه ريشه هاي فساد و تباهي از بين مي رفت، ولي با شهادت امام(ع) و يارانش و ادامة تفكر حسيني توسط امام سجاد (ع) و حضرت زينب (س) ، اسلام از خطر بزرگ تفكر يزيدي نجات يافت.

و ديگر اينكه در عالم هر عملي كه انسان انجام مي دهد، يك نتيجه معلوم و مشخص دارد.
روشن كردن آتش نتيجه اي غير از حرارت ندارد، و استفاده از كولر فقط براي ايجاد برودت و سرما است، و غير از اين انتظاري نيست.آنچه با حكومت يزيد به وقوع پيوست بگونه اي بود، كه براي حفظ اسلام راهي جز شهادت امام (ع) و يارانش نبود، لذا امام حسين (ع) فرمودند: اذ كان دين محمد (ص) لم يستقم الا بدمي فيا سيوف خذيني اگر دين جدم رسول ا... پابرجا نميماند، مگر به وسيله خون من، پس اي شمشيرها مرا دريابيد.
ج)- پاداش الهي به ميزان تلاش، علم و رنجي است، كه انسانها در مسير زندگي كشيده اند، به عبارت ديگر اين گونه سؤالات، زماني ذهن ما رامشغول مي كند، كه فكر مي كنيم، فقط دنياي كنوني محل زندگي است. پس ناراحت مي شويم ،كه چرا امام حسين (ع) نيست، و به شهادت رسيده، حال آنكه زندگي آنان در جريان است، اما در مرحله اي ديگر و دقيقاً بخاطر همين رشادت، صبر و عظمتي كه امام حسين (ع) در واقعة عاشورا از خود نشان دادند، در آن دنيا قافله سالار هستند، و عظمت ايشان به حدّي است، كه اگر كسي بنابر روايات از مصيبت عاشورا اشك بريزد، يا حال اندوه بخود بگيرد ـ به شرط عمل به دين ـ مورد شفاعت قرار مي گيرد.
منابع و مآخذ:
1) سوره مباركة بقره / آيات 134 و 141، ترجمه آيت ا...مكارم شيرازي
2) سوره مباركة بقره / آيه 286، ترجمه آيت ا...مكارم شيرازي
3) سوره مباركة بقره / آيه 11، ترجمه آيت ا...مكارم شيرازي