جواب:
اشتباه است اگر ما خيال كنيم روش ساير ائمه با روش امام حسين در اين جهت اختلاف و تفاوت داشته است. برخي اين طور خيال ميكنند، ميگويند: در ميان ائمه، امام حسين بنايش بر مبارزه با دستگاه جور زمان خود بود ولي ساير ائمه اين اختلاف را داشتند كه مبارزه نميكردند. اگر اين جور فكر كنيم سخت اشتباه كردهايم. تاريخ خلافش را ميگويد و قرائن و دلايل همه بر خلاف است. بله، اگر ما مطلب را جور ديگري تلقي كنيم، كه همينجور هم هست، هيچ وقت يك مسلمان واقعي، يك مؤمن واقعي ـ تا چه رسد به مقام مقدس امام ـ امكان ندارد كه با دستگاه ظلم و جور زمان خودش سازش كند و واقعاً بسازد، يعني خودش را با آن منطبق كند، بلكه هميشه با آنها مبارزه ميكند. تفاوت در اين است كه شكل مبارزه فرق ميكند. يك وقت مبارزه علني است، اعلان جنگ است، مبارزة با شمشير است. اين يك شكل مبارزه است. و يك وقت، مبارزه هست ولي نوع مبارزه فرق ميكند. در اين مبارزه هم كوبيدن طرف هست، لجنمال كردن طرف هست، منصرف كردن مردم از ناحية او هست، علني كردن باطل بودن او هست، جامعه را بر ضد او سوق دادن هست، ولي نه به صورت شمشير كشيدن. اين است كه مقتضيات زمان در شكل مبارزه ميتواند تأثير بگذارد. هيچ وقت مقتضيات زمان در اين جهت نميتواند تأثير داشته باشد كه در يك زمان سازش با ظلم جايز نباشد ولي در زمان ديگر سازش با ظلم جايز باشد. خير، سازش با ظلم هيچ زماني و در هيچ مكاني و به هيچ شكلي جايز نيست، اما شكل مبارزه ممكن است فرق كند. ممكن است مبارزه علني باشد، ممكن است مخفيانه و زير پرده و در استتار باشد.
|