بازگشت

علي از ديدگاه پيامبر


قال الامام الحسين عليه السلام: اَخْرَجَ رَسُولُ الله صلي الله عليه وآله ذاتَ يَوْمٍ وَ هُوَ راکِبٌ وَ خَرَجَ عَلِيّ عليه السلام وَهُوَ يَمْشي فقال: يا أَبَا الْحَسَنَ إِمّا أَنْ تَرْکَبَ وَ إِمَّا أَنْ تَنْصَرِفَ، فِإِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ أَمَرَنِي أَنْ تَرْکَبَ إِذا رَکِبْتُ، وَ تَمْشِي إِذا مَشَيْتُ، وَ تَجْلِسَ إِذا جَلَسْتُ، إِلاَّ أَنْ يَکُونَ حَدٌّ مِنْ حُدُودِ اللهِ لابُدَّلَکَ مِنَ الْقِيامِ. وَ ما اَکْرَمَنِيَ اللهُ بِکَرامَةٍ إِلاَّ وَ أَکْرَمَکَ بِمِثْلِها، خَصَّنِيَ اللهُ بِالنُّبُوَّةِ وَ الرِّسالَةِ وَ جَعَلَکَ وَلِيِّي فِي ذلِکَ، تَقُومُ فِي حُدُودِهِ وَ فِي أَصْعَبِ أُمُورِهِ. وَالَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِيَّاً ما آمَنَ بِي مَنْ أَنْکَرَکَ، وَ لا أَقَرَّبِي مَنْ جَحَدَکَ، وَلا آمَنَ بِي مَنْ کَفَرَبِکَ، وَ أَنَّ فَضْلَکَ لَمِنْ فَضْلِي، وَ أَنَّ فَضْلِي لِفَضْلِ اللهِ وَ هُوَ قَوْلُ اللهِ عَزَّوَجَلَّ: «قُلْ بِفَضْلِ اللهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِکَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ، « [1] يَعْنِي فَضْلُ اللهِ نُبُوَّةُ نَبِيِّکُمْ، وَ رَحْمَتُهُ وِلايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طالِب عليه السلام: فَبِذلِکَ قالَ بِالنُّبُوَّةِ وَالْوِلايَةِ فَلْيَفْرَحُوا. يَعنِي الشِّيعَةُ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ يَعنِي مُخالِفِيهِمْ مِنَ الأَْهْلِ وَ الْمالِ وَ الْوَلَدِ فِي دارِ الدُّنيا. وَاللهِ يا عَلِيُّ ما خُلِقْتَ إِلاَّ لِتَعْبُدَ رَبَّکَ، وَ لِيُعْرَفَ بِکَ مَعالِمُ الدِّيْنِ، وَ يَصْلَحُ بِکَ دارِسِ السَّبِيلِ، وَ لَقَدْ ضَلَّ مَنْ ضَلَّ عَنْکَ، وَ لَنْ يَهْتَدِي إِلَي اللهِ مَنْ لَمْ يَهْتَدِ إِلَيْکَ وَ إِلي وِلايَتِکَ وَ هُوَ قَوْلُ رَبِّي عَزَّوَجَلَّ: «وَ إِنّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمّ اهْتَدي» [2] يعني: إِلي وِلايَتِکَ، وَ لَقَدْ أَمَرَنِي تَبارَکَ وَ تَعالي إِذَاافْتَرَضَ مِنْ حَقِّکَ مَا افْتَرَضَهُ مِنْ حَقِّي، وَ أَنَّ حَقَّکَ لَمَفْرُوضٌ عَلي مَن آمَنَ بِي وَ لَوْلاکَ لَمْ يُعْرَفْ حِزْبُ اللهِ وَ بِکَ يُعْرَفُ عَدُوُّاللهِ وَ مَنْ لَمْ يُلْقِهِ بِوِلايَتِکَ لَمْ يُلْقِهِ بِشَيْي ءٍ، وَ لَقَدْ أَنْزَلَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ «يا اَيَّهُا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَيْکَ مِنْ رَبِّکَ» يَعنِي: فِي وِلايَتِکَ يا عَلِيّ «وَ إنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» [3] وَ لَوْ لَمْ أُبَلِّغْ ما أُمِرْتُ بِهِ مِنْ وِلايَتِکَ لَحَبِطَ عَمَلِي. وَ مَنْ لَقَي اللهَ عَزَّوَجَلَّ بِغَيْرِ وِلايَتِکَ، فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَعْداً يُنْجِزُلِي، وَ ما أَقُولُ إِلاَّ قَوْلَ رَبِّي تَبارَکَ وَ تَعالي أَنَّ الَّذِي اَقُولُ لَمِنَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ أَنْزَلَهُ فِيکَ.



***

امام حسين عليه السلام فرمود: (روزي رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم در حالي که سوار بر اسب بود، از شهر مدينه خارج شد ناگاه ديد که امام علي عليه السلام پياده بدنبال او روان است، پيامبر فرمود: علي جان! يا با من سوار شو، و يا به خانه برگرد. همانا خداي قدرتمند و بزرگ بمن دستور داد که: اگر سواره ام تو نيز سوار شوي، و اگر پياده راه مي روم تو نيز پياده راه روي و اگر نشستم تو نيز بنشيني، جز آنکه براي اجراي حدود الهي برخيزي. خداوند مرا به کرامت و ارزشي بزرگ نداشت جز آنکه آن را به تو نيز عطا فرمود، خداوند مرا به نبوّت و رسالت برگزيد و تو را نيز جانشين من قرار داد که در اجراي حدود الهي قيام کني و مشکل ترين کارها را به انجام رساني. سوگند به خدائي که محمّد را بحق براي رسالت برگزيد، و آنکس که تو را انکار کند به من ايمان نياورده است، و آنکس که تو را نشناسد به رسالت من اقرار نکرده است آنکس که امامت تو را باور ندارد به من نيز ايمان نياورده است. فضيلت و ارزشهاي تو از ارزشهاي من، و ارزشهاي من از خداست و اين سخن خداوند قدرتمند و بزرگ است که فرمود: «بگو به فضل خدا و رحمت او، پس به اين فضل و رحمت شاد و مسرور باشند، که از آنچه گرد مي آوريد بهتر است». معناي اين آيه چنان است که: فضل خدا: يعني نبوّت پيامبرتان، و رحمت پروردگار: يعني امامت علي بن ابيطالب عليه السلام. از اين رو فرمود، با نبوّت و ولايت شادمان باشيد.

پس شيعيان علي عليه السلام با داشتن نبوّت و ولايت از آنچه که مخالفانشان در دنيا جمع آوري مي کنند «از زن و فرزند و اموال فراوان» برترند. سوگند به خدا اي علي! تو آفريده نشدي جز براي پرستش پروردگار، و براي آنکه بوسيله تو احکام و مسائل دين را مردم بياموزند، و بوسيله تو راه هاي کهنه شده هدايت آبادان مي شود. و همانا گمراه شد آنکس که نسبت به تو آگاهي ندارد و گمراه است. و به راه خدا هدايت نشد آنکس که نسبت به تو و ولايت تو هدايت نشده است. و اين سخن پروردگار قدرتمند و بزرگ من است که فرمود: «و همانا من بسيار بخشنده ام نسبت به آنکه توبه کند و ايمان بياورد، و اعمال نيکو انجام دهد و هدايت پذيرد». يعني ولايت تو را بپذيرد. خداوند مبارک و بزرگ آنچه از حق مرا واجب شمرد حق تو را نيز واجب کرد. حق تو بر آنکس که به من ايمان آورد واجب است. علي جان! اگر تو نبودي حزب الله شناخته نمي شد، که بوسيله تو دشمنان خدا شناسائي مي شوند. و کسي که به ولايت تو علاقه اي ندارد به چيزي علاقه اي نخواهد داشت. که خداوند بزرگ اين آيه را نازل کرد: «اي پيامبر آنچه بر تو نازل کرديم از طرف پروردگارت، ابلاغ کن».

يعني ولايت تو را اي علي بايد ابلاغ مي کردم. و فرمود: «اگر امروز ولايت علي را ابلاغ نکني، رسالت خود را بپايان نرسانده اي». و اگر در روز غدير ولايت تو را ابلاغ نمي کردم، اعمال گذشته ام نابود مي شد. هرکس خدا را بدون ولايت تو ملاقات کند، اعمال گذشته اش نابود شده است. اين وعده حتمي خدا به من است. من چيزي نمي گويم جز آنچه را که پروردگار بزرگ من فرمود، آنچه را امروز به تو گفته ام از طرف پروردگار بزرگ بود که در حق تو نازل فرمود). [4] .

***

[1] سوره يونس آيه 58.

[2] سوره طه آيه 82.

[3] سوره مائده آيه 67.

[4] تفسير برهان ج1 ص488 حديث 2.