بازگشت

نجات شيعه


و قال لرجل ايهما احب اليک؟ رجل يروم قتل مسکين قد ضعف، تنقذه من يده؟ او ناصب يريد اضلال مسکين مؤمن من ضعفآء شيعتنا، تفتح عليه ما يمتنع المسکين به منه و يقحمه [1] و يکسره بحجج الله تعالي؟

قال: بل انقاذ هذا المسکين المؤمن من يد هذا الناصب. ان الله تعالي يقول: (و من احياها فکانما احيا الناس جميعا) اي: و من احياها و ارشدها من کفر الي ايمان، فکانما احيا الناس جميعا من قبل ان يقتلهم بسيوف الحديد [2] .


***

حضرت به مردي فرمود: کدام عمل در نزد تو محبوب تر و مطلوب تر است؟ آيا مردي که مي خواهد بيچاره اي را بکشد و تو او را نجات مي دهي و يا کسي که دشمن اهل بيت است و مي خواهد شيعه ي ناتواني را از راه راست منحرف سازد و تو آن شيعه را که توانايي استدلال ندارد با دليل و برهان از گمراهي رهايي مي بخشي؟

سپس حضرت خود فرمودند:

نجات شيعه اي که در معرض گمراه شدن است از دست ناصبي (دشمن اهل بيت عليهم السلام) باارزش تر مي باشد، زيرا خداوند مي فرمايد: کسي که نفسي را احيا کند، گويا همه ي مردم را زنده کرده است و آنها را از کشته شدن با شمشيرها رهايي بخشيده است.


***

[1] يفحمه «نسخة».

[2] تفسير العسکري عليه‏السلام: ص 348.