بازگشت

فضيلت حاملان حديث


28. عيون أخبار الرضا بإسناده عن الحسين بن عليّ عن عليّ بن أبي طالب عليهما السلام: قالَ رَسولُ اللَّهِ صلي الله عليه وآله: مَن حَفِظَ مِن اُمَّتي أربَعينَ حَديثاً يَنتَفِعونَ بِها، بَعَثَهُ اللَّهُ يَومَ القِيامَةِ فَقيهاً عالِماً. [1] .

29. الخصال بإسناده عن الحسين بن عليّ عليه السلام: إنَّ رَسولَ اللَّهِ صلي الله عليه وآله أوصي إلي أميرِ المُؤمِنينَ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام، وکانَ فيما أوصي بِهِ أن قالَ لَهُ: يا عَلِيُّ، مَن حَفِظَ مِن اُمَّتي أربَعينَ حَديثاً يَطلُبُ بِذلِکَ وَجهَ اللَّهِ وَالدّارَ الآخِرَةَ، حَشَرَهُ اللَّهُ يَومَ القِيامَةِ مَعَ النَّبِيّينَ وَالصِّدّيقينَ وَالشُّهَداءِ وَالصّالِحينَ وحَسُنَ اُولئِکَ رَفيقاً.

فَقالَ عَلِيّ عليه السلام: يا رَسولَ اللَّهِ، أخبِرني ما هذِهِ الأَحاديثُ؟

فَقالَ: أن تُؤمِن بِاللَّهِ وَحدَهُ لا شَريکَ لَهُ، وتَعبُدَهُ ولا تَعبُدَ غَيرَهُ، وتُقيمَ الصَّلاةَ بِوُضوءٍ سابِغٍ في مَواقيتِها ولا تُؤَخِّرَها؛ فَإِنَّ في تَأخيرِها مِن غَيرِ عِلَّةٍ غَضَبَ اللَّهِ، وتُؤَدِّيَ الزَّکاةَ، وتَصومَ شَهرَ رَمَضانَ، وتَحُجَّ البَيتَ إذا کانَ لَکَ مالٌ وکُنتَ مُستَطيعاً.

وألّا تَعُقَّ وَالِدَيکَ، ولا تَأکُلَ مالَ اليَتيمِ ظُلماً، ولا تَأکُلَ الرِّبا، ولا تَشرَبَ الخَمرَ ولا شَيئاً مِنَ الأَشرِبَةِ المُسکِرَةِ، ولا تَزنِيَ، ولا تَلوطَ، ولا تَمشِيَ بِالنَّميمَةِ [2] ، ولا تَحلِفَ بِاللَّهِ کاذِباً، ولا تَسرِقَ، ولا تَشهَدَ شَهادَةَ الزّورِ لِأَحَدٍ قَريباً کانَ أو بَعيداً، وأن تَقبَلَ الحَقَّ مِمَّن جاءَ بِهِ صَغيراً کانَ أو کَبيراً، وألّا تَرکَنَ إلي ظالِمٍ وإن کانَ حَميماً قَريباً، وألّا تَعمَلَ بِالهَوي، ولا تَقذِفَ المُحصَنَةَ، ولا تُرائِيَ؛ فَإِنَّ أيسَرَ الرِّياءِ شِرکٌ بِاللَّهِ.

وألّا تَقولَ لِقَصيرٍ: يا قَصيرُ، ولا لِطَويلٍ: يا طَويلُ؛ تُريدُ بِذلِکَ عَيبَهُ، وألّا تَسخَرَ مِن أحَدٍ مِن خَلقِ اللَّهِ، وأن تَصبِرَ عَلَي البَلاءِ وَالمُصيبَةِ، وأن تَشکُرَ نِعَمَ اللَّهِ الَّتي أنعَمَ بِها عَلَيکَ، وألّا تَأمَنَ عِقابَ اللَّهِ عَلي ذَنبٍ تُصيبُهُ، وألّا تَقنَطَ [3] مِن رَحمَةِ اللَّهِ، وأن تَتوبَ إلَي اللَّهِ مِن ذُنوبِکَ؛ فَإِنَّ التّائِبَ مِن ذُنوبِهِ کَمَن لا ذَنبَ لَهُ، وألّا تُصِرَّ عَلَي الذُّنوبِ مَعَ الاِستِغفارِ فَتَکونَ کَالمُستَهزِئِ بِاللَّهِ وآياتِهِ ورُسُلِهِ.

وأن تَعلَمَ أنَّ ما أصابَکَ لَم يَکُن لِيُخطِئَکَ، وأنَّ ما أخطَأَکَ لَم يَکُ لِيُصيبَکَ، وألّا تَطلُبَ سَخَطَ الخالِقِ بِرِضَي المَخلوقِ، وألّا تُؤثِرَ الدُّنيا عَلَي الآخِرَةِ؛ لِأَنَّ الدُّنيا فانِيَةٌ وَالآخِرَةَ الباقِيَةُ، وألّا تَبخَلَ عَلي إخوانِکَ بِما تَقدِرُ عَلَيهِ، وأن تَکونَ سَريرَتُکَ کَعَلانِيَتِکَ، وألّا تَکونَ عَلانِيَتُکَ حَسَنَةً وسَريرَتُکَ قَبيحَةً، فَإِن فَعَلتَ ذلِکَ کُنتَ مِنَ

المُنافِقينَ.

وألّا تَکذِبَ، وألّا تُخالِطَ الکَذّابينَ، وألّا تَغضَبَ إذا سَمِعتَ حَقّاً، وأن تُؤَدِّبَ نَفسَکَ وأهلَکَ ووُلدَکَ وجيرانَکَ عَلي حَسَبِ الطّاقَةِ، وأن تَعمَلَ بِما عَلِمتَ، ولا تُعامِلَنَّ أحَداً مِن خَلقِ اللَّهِ إلّا بِالحَقِّ، وأن تَکونَ سَهلاً لِلقَريبِ وَالبَعيدِ، وألّا تَکونَ جَبّاراً عَنيداً، وأن تُکثِرَ مِنَ التَّسبيحِ وَالتَّهليلِ وَالدُّعاءِ وذِکرِ المَوتِ وما بَعدَهُ مِنَ القِيامَةِ وَالجَنَّةِ وَالنّارِ، وأن تُکثِرَ مِن قِراءَةِ القُرآنِ وتَعمَلَ بِما فيهِ.

وأن تَستَغنِمَ البِرَّ وَالکَرامَةَ بِالمُؤمِنينَ وَالمُؤمِناتِ، وأن تَنظُرَ إلي کُلِّ ما لا تَرضي فِعلَهُ لِنَفسِکَ فَلا تَفعَلَهُ بِأَحَدٍ مِنَ المُؤمِنينَ، ولا تَمَلَّ مِن فِعلِ الخَيرِ، وألّا تُثَقِّلَ عَلي أحَدٍ، وألّا تَمُنَّ عَلي أحَدٍ إذا أنعَمتَ عَلَيهِ، وأن تَکونَ الدُّنيا عِندَک سِجناً حَتّي يَجعَلَ اللَّهُ لَکَ جَنَّةً.

فَهذِهِ أربَعونَ حَديثاً، مَنِ استَقامَ عَلَيها وحَفِظَها عَنّي مِن اُمَّتي دَخَلَ الجَنَّةَ بِرَحمَةِ اللَّهِ، وکانَ مِن أفضَلِ النّاسِ وأحَبِّهِم إلَي اللَّهِ بَعدَ النَّبِيّينَ وَالوَصِيّينَ، وحَشَرَهُ اللَّهُ يَومَ القِيامَةِ مَعَ النَّبِيّينَ وَالصِّدّيقينَ وَالشُّهَداءِ وَالصّالِحينَ وحَسُنَ اُولئِکَ رَفيقاً. [4] .


***

28. عيون أخبار الرضا عليه السلام - به سندش، از امام حسين، از امام علي عليهما السلام -: پيامبر خدا فرمود: «هر کسي از امّتم که چهل حديث سودمند براي امّت حفظ کند، خداوند، روز قيامت، او را دين شناس و دانشمند برمي انگيزد».

29. الخصال - به سندش، از امام حسين عليه السلام -: پيامبر خدا، به امير مؤمنان علي عليه السلام سفارش کرد و از جمله فرمود: «اي علي! هر کس از امّتم که چهل حديث را براي خدا و سراي آخرت حفظ کند، خداوند، روز قيامت، او را با پيامبران، صدّيقان (راستان) و شهيدان و شايستگان - که بهترين همراهان اند -، محشور مي کند».

علي عليه السلام گفت: اي پيامبر خدا! به من بگو اين احاديث چه هستند؟

پيامبر صلي الله عليه وآله فرمود: «اين که به خداي يگانه بي انباز، ايمان بياوري و تنها او، نه کس ديگري را بپرستي و نماز را با وضويي کامل و در وقت خود و بدون تأخير، به جا آوري که در تأخير آن و [بيرون وقت خواندن] بدون علّت، موجب خشم خداي است، زکات را بپردازي و ماه رمضان را روزه بگيري و چون مالي داشتي و مستطيع بودي، حج بگزاري.

پدر و مادرت را نافرماني نکني، مال يتيم را به ستم نخوري، ربا نخوري و شراب و هيچ يک از نوشيدني هاي مست کننده را ننوشي، زنا و لواط و سخن چيني نکني و به خدا، سوگندِ دروغ مخوري، دزدي مکني، گواهي دروغ براي هيچ کس، نزديک يا دور، ندَهي و حق را از هر کس که آن را آورد، کوچک باشد يا بزرگ، بپذيري و به ستمکار، تکيه مکني، هر چند دوست صميمي و نزديک باشد، و به هوسَت عمل نکني و به زن عفيف، تهمت نزني و ريا نکني که کمترين ريا، شرک به خداي است.

افراد کوتاه و بلند را به زبان عيب، کوتاه و بلند نخواني و هيچ يک از آفريدگان خدا را مسخره نکني و بر بلا و مصيبت، شکيب ورزي و خداوند را براي نعمت هايي که به تو داده، سپاس بگزاري و خود را از کيفر خدا بر گناهي که مي کني، ايمن مپنداري و از رحمت خدا، نااميد نشوي و از گناهانت به سوي خداي بازگردي - که بازگردنده از گناهانش، مانند کسي است که گناهي ندارد - و در کنار استغفار، بر گناهانت اصرار نورزي که همچون ريشخند کنندگان خدا و آيات الهي و پيامبرانش مي شوي.

و اين را بداني که آنچه به تو رسيده، حتماً و بدون خطا رسيده است و آنچه [به ظاهر] خطا نموده، نبايد به تو مي رسيده است و با رضايت آفريده، نارضاييِ آفريدگار را به دست نياوري و دنيا را بر آخرت، مقدّم نداري، که دنيا، فاني و آخرت، باقي است و بر برادرانت از آنچه در توان داري، بخل نورزي و درونت، مانند برونت باشد، نه اين که ظاهرت، زيبا و باطنت، زشت باشد، که اگر چنين کني، از منافقان خواهي بود.

و اين که دروغ نگويي و با دروغگويان، درنياميزي و چون سخن حقّي شنيدي، خشم مگيري و خود، خانواده، فرزندان و همسايگانت را به اندازه توانت، ادب بياموزي و به علمت عمل کني و با هيچ يک از خلق خدا، جز به حق، رفتار نکني و در برابر نزديک و دور، نرم باشي، نه زورگو و سرسخت، و تسبيح و تهليل و دعا را فراوان بگويي و بسيار به ياد مرگ و پس از آن، از قيامت تا بهشت و دوزخ باشي، و فراوان قرآن بخواني و به آن، عمل کني.

و نيکي به مردان و زنان مؤمن و گرامي داشت آنان را غنيمت بداني و بنگر هر چه را براي خود نمي پسندي، با هيچ يک از مؤمنان مکني و از کار خير، ملول مشوي و سربارِ هيچ کس مباشي و چون به کسي نعمتي بخشيدي، بر او منّت مگذاري و دنيا نزد تو، زنداني باشد که از آن به سوي بهشت مي روي.

اين، چهل حديث است که هر کس از امّتم بر آن پايداري ورزد و آنها را حفظ کند، به رحمت الهي وارد بهشت مي شود و پس از پيامبران و اوصيا، با فضيلت ترين و محبوب ترين مردم در نزد خداي است و خدا، او را روز قيامت با پيامبران، صدّيقان (راستان)، شهيدان و شايستگان - که بهترين همراهان اند -، محشور مي کند».


***

[1] عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج 2 ص 37 ح 99، صحيفة الإمام الرضا عليه السلام: ص 226 ح 114 کلاهما عن أحمد بن عامر الطائي عن الإمام الرضا عن آبائه‏ عليهم السلام، بحار الأنوار: ج 2 ص 156 ح 8.

[2] النَّمِيمَةُ: هي نقل الحديث من قوم إلي قوم علي جهة الإفساد والشرّ (النهاية: ج 5 ص 120 «نمم»).

[3] القُنوط: هو أشدّ اليأس من الشي‏ء (النهاية: ج 4 ص 113 «قنط»).

[4] الخصال: ص 543 ح 19 عن إسماعيل بن الفضل الهاشمي، وإسماعيل بن أبي زياد جميعاً عن الإمام الصادق عن آبائه‏ عليهم السلام، بحار الأنوار: ج 2 ص 154 ح 7.