بازگشت

فضيلت پيروان اهل بيت


226. المحاسن عن زيد بن أرقم عن الحسين بن عليّ عليه السلام: ما مِن شيعَتِنا إلّا صِدّيقٌ شَهيدٌ.

قالَ: قُلتُ: جُعِلتُ فِداکَ، أنّي يَکونُ ذلِکَ وعامَّتُهُم يَموتونَ عَلي فِراشِهِم؟

فَقالَ: أما تَتلو کِتابَ اللَّهِ فِي الحَديدِ: «وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ ي أُوْلَل-ِکَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَ الشُّهَدَآءُ عِندَ رَبِّهِمْ» ؟ [1] .

قالَ: فَقُلتُ: فَکَأَنّي لَم أقرَأ هذِهِ الآيَةَ مِن کِتابِ اللَّهِ تَعالي قَطُّ!

قالَ: لَو کانَ الشُّهَداءُ لَيسَ إلّا کَما تَقولُ لَکانَ الشُّهَداءُ قَليلاً. [2] .

227. تفسير فرات عن أبي الجارية والأصبغ بن نباتة: لَمّا کانَ مَروانُ عَلَي المَدينَةِ، خَطَبَ النّاسَ فَوَقَعَ في أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام... فَقامَ الحُسَينُ عليه السلام مُغضَباً حَتّي دَخَلَ عَلي مَروانَ، فَقالَ لَهُ: يَابنَ الزَّرقاءِ [3] ويَابنَ آکِلَةِ القُمَّلِ، أنتَ الواقِعُ في عَلِيٍّ...

ألا اُخبِرُکَ بِما فيکَ وفي أصحابِکَ وفي عَلِيّ عليه السلام؟ فَإِنَّ اللَّهَ تَبارَکَ وتَعالي يَقولُ: «إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا» [4] فَذلِکَ لِعَلِيٍّ وشيعَتِهِ «فَإِنَّمَا يَسَّرْنَهُ بِلِسَانِکَ لِتُبَشِّرَ بِهِ الْمُتَّقِينَ» [5] ، فَبَشَّرَ بِذلِکَ النَّبِيّ صلي الله عليه وآله لِعَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام. [6] .

228. الاُصول الستّة عشر عن أبي سعيد المدائني عن محمّد بن عليّ عن عليّ بن الحسين عن أبيه عليهم السلام: جاءَ رَجُلٌ إلي أبي فَحَدَّثَهُ فَقالَ: إنَّ الرَّجُلَ مِن شيعَتِنا لَيَأتي يَومَ القِيامَةِ عَلَيهِ تاجُ نُبُوَّةٍ، قُدّامَهُ سَبعونَ مَلَکاً [7] يَنساقُ سَوقاً إلي بابِ الجَنَّةِ، فَيُقالُ لَهُ: اُدخُلِ الجَنَّةَ بِغَيرِ حِسابٍ. [8] .

229. تاريخ دمشق عن عليّ بن محمّد بن الصايغ عن أبيه عن حسين بن عليّ عليه السلام: حَدَّثَني أبي عَن جَدّي عَن جِبريلَ عليه السلام عَن رَبِّهِ أنَّ تَحتَ قائِمَةِ کُرسِيِّ العَرشِ في وَرَقَةِ [9] آسٍ خَضراءَ مَکتوبٌ عَلَيها: لا إلهَ إلَّا اللَّهُ، مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ، يا شيعَةَ آلِ مُحَمَّدٍ، لا يَأتي - يَعني - أحَدٌ مِنکُم يَومَ القِيامَةِ يَقولُ: «لا إلهَ إلَّا اللَّهُ» إلّا أدخَلَهُ اللَّهُ الجَنَّةَ. [10] .

230. الخصال بإسناده عن الحسين عن أبيه عليّ بن أبي طالب عليهما السلام: قالَ رَسولُ اللَّهِ صلي الله عليه وآله: يا عَلِيُّ، بَشِّر شيعَتَکَ وأنصارَکَ بِخِصالٍ عَشرٍ:

أوَّلُها: طيبُ المَولِدِ، وثانيها: حُسنُ إيمانِهِم بِاللَّهِ، وثالِثُها: حُبُّ اللَّهِ لَهُم، ورابِعُها: الفُسحَةُ في قُبورِهِم، وخامِسُها: النّورُ عَلَي الصِّراطِ بَينَ أعيُنِهِم، وسادِسُها: نَزعُ الفَقرِ مِن بَينِ أعيُنِهِم وغِني قُلوبِهِم، وسابِعُها: المَقتُ مِنَ اللَّهِ لِأَعدائِهِم، وثامِنُها: الأَمنُ مِنَ الجُذامِ وَالبَرَصِ وَالجُنونِ، يا عَلِيُّ! وتاسِعُها: اِنحِطاطُ الذُّنوبِ وَالسَّيِّئاتِ عَنهُم، وعاشِرُها: هُم مَعي فِي الجَنَّةِ وأنَا مَعَهُم. [11] .


***

225. المحاسن - به نقل از زيد بن ارقم -: امام حسين عليه السلام فرمود: «از پيروان ما، جز صدّيق شهيد نيست».

گفتم: فدايت شوم! چگونه چنين مي شود، در حالي که توده آنها در بسترهايشان مي ميرند؟

فرمود: «آيا در کتاب خدا در سوره حديد نخوانده اي: «و کساني که به خدا و فرستادگانش ايمان آوردند، آنان، نزد خداوندگارشان صدّيقان و شهيدان هستند»»؟

گفتم: گويي تاکنون اين آيه از کتاب خدا را هرگز نخوانده ام.

فرمود: «اگر شهيدان، فقط کساني بودند که تو مي گويي (کساني که در جنگ شهيد مي شوند)، تعداد شهيدان، اندک بود».

226. تفسير فرات الکوفي - به نقل از ابوجاريه و اصبغ بن نُباته -: هنگامي که مروان، امير مدينه بود، براي مردم خطبه خواند و به اميرمؤمنان، ناسزا گفت. پس امام

حسين عليه السلام خشمگينانه برخاست و بر مروان درآمد و به او فرمود: «اي پسر زنِ کبودْ چشم [1] و پسر زن شپش خوار! تو به علي ناسزا مي گويي؟!....

آيا از آنچه درباره تو و يارانت، و نيز آنچه [از قرآن] درباره علي عليه السلام است، باخبرت نکنم؟ خداوند - تبارک و تعالي - مي فرمايد: «کساني که ايمان آوردند و کار شايسته کردند، به زودي خداوند رحمان، براي آنها [در دل ديگران] محبّتي مي نهد». اين، براي علي عليه السلام و پيروان اوست. «ما آن را به زبان تو آسان کرديم تا تنها پرهيزگاران را بدان بشارت دهي». پس پيامبرصلي الله عليه وآله آن را به علي بن ابي طالب عليه السلام بشارت داد».

227. الاُصول الستّة عشر - به نقل از ابوسعيد مدائني، از امام باقر، از امام زين العابدين، از امام حسين عليهم السلام -: مردي نزد پدرم [علي عليه السلام] آمد. پدرم برايش گفت: «روز قيامت، مردي از پيروان ما مي آيد که تاجِ پيامبري بر سر دارد و هفتاد فرشته، پيشاپيش او به سوي بهشت، روان اند و به او گفته مي شود: بدون محاسبه، به بهشت درآي».

228. تاريخ دمشق - به نقل از علي بن محمّد بن صائغ، از پدرش، از امام حسين عليه السلام -: پدرم، از جدّش، از جبرئيل عليه السلام از پروردگار نقل مي کند که: «زير پايه تخت عرش و بر برگي سبز از درخت خوش بوي آس (مورْد) نوشته شده است: خدايي جز اللَّه نيست. محمّد، پيامبر خداست. اي پيروان خاندان محمّد! هيچ يک از شما که لا إله إلّا اللَّه گفته باشد، روز قيامت نمي آيد، جز آن که خداوند، وارد بهشتش مي کند».

229. الخصال - به سندش، از امام حسين، از امام علي عليهما السلام -: پيامبر خدا فرمود: «اي علي! پيروان و يارانت را به ده ويژگي بشارت بده: نخست، حلال زاده بودن؛ دوم، نيکويي ايمانشان به خدا؛ سوم، محبّت خداي به ايشان؛ چهارم، گشادگيِ قبرهايشان؛ پنجم، [حرکت] نوري در پيشاپيش آنها در صراط؛ ششم، برکَندن فقر از ميان چشم هايشان (چشم طمع ندارند) و ايجاد توانگري در دل هايشان؛ هفتم، دشمني خداي با دشمنانشان؛ هشتم، در امان بودن از خوره و پيسي و ديوانگي - اي علي - و نهمينِ آنها، زدودن گناهان و زشتي هاي آنهاست؛ و دهمين، آنان در بهشت با من اند و من، با آنهايم».


***

[1] الحديد: 19.

[2] المحاسن: ج 1 ص 265 ح 512، مشکاة الأنوار: ص 168 ح 435، الدعوات: ص 242 ح 681، شرح الأخبار: ج 3 ص 439 ح 1298 کلّها نحوه، بحار الأنوار: ج 82 ص 173 ح 6.

[3] زَرُقَت عينه: إذا تقلّبت فبان بياضها، والزرقة أبغض شي‏ء من ألوان العيون عند العرب (مجمع البحرين: ج 2 ص 771 «زرق»). وقد استعملت الزرقاء في الروايات في مقام الذمّ لا في مقام بيان صفة ظاهرية في العين.

[4] مريم: 96.

[5] مريم: 97.

[6] تفسير فرات: ص 253 ح 345، بحار الأنوار: ج 44 ص 211 ح 7.

[7] في المصدر: «سبعين ملکاً»، وهو تصحيف. وفي طبعة مؤسّسة دار الحديث: ص 249 «سبعون ألف ملک».

[8] الاُصول الستّة عشر: ص 80.

[9] في الطبعة المعتمدة: «رقة»، والتصويب من الترجمة المطبوعة بتحقيق الشيخ المحمودي: ص 8.

[10] تاريخ دمشق: ج 14 ص 114.

[11] الخصال: ص 430 ح 10 عن الحسين بن زيد عن الإمام الصادق عن آبائه‏ عليهم السلام وراجع: روضة الواعظين: ص 321 ومشکاة الأنوار: ص 150 ح 362.