بازگشت

محمد عزت دروزه


از سرسخت ترين مدافعان يزيد در اين روزگار، «محمد عزت دروزه» مي باشد که از يزيد، تعريف نموده و او را از اين جنايت، منزّه دانسته است. و نيز ابن زياد و ديگر نيروهاي مسلّحي که حضرت حسين عليه السلام را کشته اند را غير مسؤول به شمار آورده و حضرت حسين عليه السلام را سرزنش نموده و گفته است: «چيزي وجود ندارد که نسبت دادن کشتن حسين به يزيد را توجيه نمايد؛ زيرا وي نه تنها او را نکشته، بلکه دستور به قتل او نيز نداده است و همه ي آنچه دستور داده بود اين است که محاصره شود ولي با او جنگ نکنند، مگر اينکه خود او جنگ کند. همانند اين قول، نسبت به عبيداللَّه بن زياد، صحيح است که همه ي آنچه دستور داده بود اين است که محاصره گردد و با او جنگ نشود، مگر اينکه خود به جنگ بپردازد و آورده شود تا دستش را در دست او بگذارد و يا با يزيد که صاحب بيعت شرعي بود، بيعت کند، بلکه اين امر را مي توان نسبت به فرماندهان نيروهاي مسلّحي که ميان آنان و حضرت حسين و يارانش، نبرد صورت گرفت، صحيح دانست؛ زيرا آنان به آنچه دستور داده شده بودند، متعهد باقي ماندند و نيز آنان به شدت علاقه مند بودند که خداوند، آنان را از گرفتار شدن به جنگ با وي معاف بدارد نه اينکه او را بکشند. و مي کوشيدند او را قانع سازند تا فرمان ابن زياد را گردن نهد و با يزيد بيعت کند، پس اگر حسين، خودداري کرد و تسليم نشد تا داخل چيزي بشود که مسلمين به آن داخل شده بودند و به شدت مقاومت نمود، در اين صورت، مقاومت در برابر وي و جنگ با او از نظر شرعي و سياسي، جايز بود!!». [1] .

دروزه، معتقد است که کشتن ريحانه ي رسول خدا صلي اللَّه عليه و آله و سرور جوانان اهل



[ صفحه 487]



بهشت از جهت شرعي و سياسي جايز بوده است، نمي توانم باور کنم که آن آدمکشان جلّاد يعني قاتلان حضرت حسين عليه السلام، نسبت به امام، کينه و دشمني بيشتري از اين شخص داشتند که باطل بر وجدانش زنگار نهاده و در امواج خروشاني از منکر و گناه، غوطه ور گشته است.


پاورقي

[1] تاريخ الجنس العربي 383 /8.