بازگشت

نقض مقررات جنگي


عملکرد سپاه کوفه در حادثه کربلا با اصحاب و اهل بيت امام حسين «ع »، از اصول و قواعد جنگي تجاوز کرد.نمونه هايي از اين نقضها از اين قرار است:

1-حمله عمومي به يک نفر: بر خلاف مقررات نبردهاي تن به تن و رفتن يک هماورد به ميدان يک مبارز، در کربلا گاهي دسته جمعي به يکي از ياران حسين «ع » حمله مي شد، مثل عابس که بر او تاختند يا دستور سنگباران او صادر شد.

2-تعرض مسلحانه به زن و کودک: زنان و کودکان در جنگها مصونيت دارند، ولي در کربلا، به دستور شمر، خيمه ها را بر سر زنان و کودکان بي پناه سوزاندند و به خيمه نشينان بي دفاع تاختند و آنان را آواره صحرا کردند.

3-اسير گرفتن زن مسلمان: زن مسلمان را نمي توان اسير گرفت.علي «ع » هم در جنگ صفين اسير نگرفت، اما سپاه يزيد، بازماندگان اصحاب و اهل بيت امام حسين «ع » را (زينب، ام کلثوم، سکينه و...) به اسارت گرفته به کوفه و شام بردند.در دربار شام هم يکي از شاميان از يزيد مي خواست که فاطمه، دختر سيد الشهدا را بعنوان کنيز به او ببخشد، که مورد اعتراض زينب قرار گرفت.

4-غارت: پس از شهادت امام، به خيمه ها تاختند و هر چه يافتند به غنيمت و غارت گرفتند، حتي روپوش زنان و جامه سيد الشهدا و گوشواره دخترکان را. [1] اينها همه افزون براصل ماجرا و کشتن فرزند پيامبر و منادي حق و عدالت بود، که آن نه تنها نقض مقررات جنگ، بلکه نقض اسلام و قرآن بود.به همين جهت، اين ننگ و نفرت و نفرين از آل اميه و يزيديان، تا قيامت بر آن سنگدلان ماند.آنچه از کوفيان و يزيديان در اين حادثه ديده شد، همه تخطي از اصول انساني و اسلامي بود، برخي هم بي سابقه و شگفت بود و براي ارعاب ديگران به آن گونه سرکوب شديد پرداختند و مخالفان را گردن زدند و شهدا را لگدکوب سم اسبان ساختند.عبدالله بن بقطر را در کوفه، از بالاي قصر پايين انداختند و هنوز رمقي در بدن داشت که سرش را بريدند.قيس بن مسهر را از بالاي دار الاماره به پايين انداختند و متلاشي شد و جان داد.مسلم بن عقيل را نيز بالاي قصر برده، گردن زدند، سپس بدن او را پايين انداختند.هاني بن عروه را نيز دست بسته در بازار گردن زدند، سپس پاهايش را بسته و پيکرش را در بازار کشيدند. [2] نيز آوردن انبوه آن سپاه عظيم براي کشتن جمعي محدود، استفاده از شيوه آب بستن به روي سپاه و تشنه نگهداشتن آنان، سرهاي شخصيتهاي بارز را از تن جدا کردن و شهر به شهر گرداندن، همه از شيوه هاي زشتي بودکه در حادثه کربلا انجام گرفت و مقررات جنگي و اصول اخلاقي و انساني نقض شد.


پاورقي

[1] با استفاده از «انقلاب تکاملي اسلام‏»، ص 824 با تلخيص.

[2] ر.ک: «تاريخ طبري‏»، ج 4، ص 300، 298، و 299 (طبع قاهره، 1358 ق).