بازگشت

علامت


از ابزار و وسايل عزاداري امام حسين «ع » که در هيئتها و دسته هاي مذهبي به کار گرفته مي شود.علامت به معناي نشانه است.اين علامتها هم نشانه هاي گروههاي عزادار محسوب مي شده است و کساني هم که آن را حمل مي کردند، «علامت کش » بودند، يعني علم بردار.به نوشته دهخدا: «صليب مانندي که بر چوب يا آهن افقي آن از سوي پايين شالهاي ترمه آويزند و از سوي زبر لاله و تنديسهايي از مرغ و جز آن نصب کنند و درميان زبانه اي از فلز طويل دارد و بر نوک آن فلز پر يا گلوله اي از شيشه الوارن نصب کنندو اين زبانه هاي فلزي که به «تيغ » مشهور است، سه يا پنج باشد و در مراسم عزاداري محرم پيشاپيش دسته ها به حرکت آرند». [1] «شيئي است فلزي و کار صنعتگران اصفهان که قدمت آن به عهد سلاطين صفوي مي رسد، داراي تعدادي زبانه، گنبد، گلدان و طاووس بوده و آن را با شالهاي سبز و سياه و قهوه اي و پر طاووس و سکه هاي نقره و شمشير و قمه و خنجر زينب مي کنند و در آخر دسته ها به حرکت در مي آورند... عده اي از جوانان هم نذر مي کنند که همه ساله بايد در بردن علمات، سهم داشته باشند». [2] به آن علمات هم مي گويند.شباهت آن به صليب، مي رساند که پس از ارتباط ايران با اروپاييها در عصر قاجار، از آيينهاي مذهبي مسيحيت اقتباس شده است.به هرحال، نمودها و مظاهري است که گاهي عزاداران را از محتوا و اصل عزاداري و اقامه شعائر ديني باز مي دارد.


پاورقي

[1] لغت نامه، دهخدا.

[2] تاريخ تکايا و عزاداري قم، ص 214.