بازگشت

پيشگفتار


عاشورا، نقطه عطفي است كه در تاريخ بشر، از آغاز تا انجام، مانند ندارد.



عاشورا، خورشيدي است كه درخشش آن، روز به روز بيشتر مي شود.



عاشورا، در جامعه انساني، تجلّي عشق به اهل بيت پيامبر است كه ضامن سعادت و عامل حيات معنوي جوامع انساني است.



عاشورا، نشان روحيه زنده ظلم ستيزي و حق محوري امّت است.



عاشورا، حيات خويش را به خون پاك شهيداني از تبار عشق مديون است. و راز جاودانگي آن را بايد در همت بي مانند و نداي بي نظير حيات بخش و آسماني مردي همچون «سيدالشهدا»، حسين بن علي(عليهما السلام) جويا شد حسيني كه پيامبر(صلي الله عليه وآله) از او با عنوان هاي: «زينت آسمان ها و زمين»، «چراغ هدايت» و نيز «كشتي نجات» نام برد.



روزي «اُبيّ بن كعب» در محضر رسول الله(صلي الله عليه وآله) بود كه امام حسين(عليه السلام) وارد شد پيامبر(صلي الله عليه وآله) به او نگريست و فرمود:



«يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، يَا زَيْنَ السَّمَاوَاتِ وَ الاَْرَضِينَ» (1)



أُبيّ بن كعب با تعجّب گفت: «اي پيامبر، آيا جز تو كسي زينت آسمان ها و زمين است؟»



پيامبر خدا(صلي الله عليه وآله) پاسخ دادند: «اي اُبيّ، سوگند به خدايي كه مرا برانگيخت، حسين در آسمان ها، بزرگ تر از زمين است و در قسمت راست عرش الهي



نوشته شده است: مِصْباحُ هُدي وَ سَفِينَةُ نَجاةِ »(2) .



نيز فرمودند: «اَلا وَ صَلَّي اللهُ عَلَي الْباكِينَ عَلَي الْحُسَينِ» (3) «همانا، خداوند بر عزاداران حسين سلام و درود فرستاده است!»



و ما اكنون در اين مجموعه برآنيم:



* تاريخ سازان عاشوراورهبر آن نهضتوحاميانويارانش را بهتر بشناسيم وياد وخاطره شان راگرامي بداريم و پيامشان را به نسل هاي بعد انتقال دهيم.



* آگاهي هايي درباره زندگي آن بزرگواران كسب كنيم و بكوشيم زندگي خود وجامعه مان رابا خط ومشي آنان همگون سازيم وهم كاروان آنان باشيم.



در اين راستا بايد:



1 ـ تاريخ نهضت كربلا و شرح زندگي قهرمانان آن را مرور كنيم تا افزون بر الگوپذيري از آنان، نگذاريم حماسه عظيمشان در لابلاي تاريخ دفن شود.



2 ـ به بيان ايثار و فداكاري هاي آنان بپردازيم و هميشه از مصيبت ها و رشادت هايشان ياد كنيم.



3 ـ با ديده عبرت بين و پندپذير به آنان توجه كنيم.



4 ـ براي پرسش هاي اساسي در مورد حماسه عاشورا، پاسخ هاي منطقي ارائه دهيم.



وَ السَّلامُ عَلي مَن اتَّبَعَ الْهُدي ـ اَللّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنّا بِحَقِّ عاشُورا






پاورقي

1 . مستدرك الوسائل، ج5، ص86



2 . سفينة البحار، ج1، ص257 ماده «حسن». متن حديث در منابع معروف به همين صورت آمده و «انّ الحسين» در كنار آن نيست و « هدى» نيز «الف و لام» ندارد.



در «معالى السبطين» همين روايت را بدين شكل نوشته است:



«الحسين مصباح الهدى و سفينة النجاة» . به نظر مى رسد مؤلف محترمِ «معالى السبطين» تحقيق دقيقى در اين باره نكرده است زيرا وى اين حديث را به بحار الأنوار نسبت داده، در حالى كه در بحار و منابعى كه از بحار نقل حديث نموده اند، همان گونه است كه بدان پرداختيم.



اين احتمال نيز وجود دارد كه برخى هنگام نقل حديث:



«...إن الحسين بن علي في السماء أكبر منه في الأرض، فإنّه لمكتوب عن يمين عرش الله مصباح هدى و سفينة نجاة...» (بحار الأنوار، ج36، ص204) به جاى كلمات وسط حديث، نقطه گذاشته اند و در مرور زمان نقطه ها حذف شده، به صورت بالا در آمده است.



3 . همان.