بازگشت

تحريفات لفظي


الف - داستان شير و قصه ( 1 ) كه متأسفانه در " كافي " نيز وقتي كه مردم براي بوعلي سينا افسانه مي سازند ، وقتي كه رستم و سهراب افسانه اي خلق مي كنند . قهرا براي علي بن ابي طالب ( ع ) و حسين بن علي ( ع ) نيز افسانه مي سازندنظير افسانه ضربت علي در خيبر و آسيب بدن و بال جبرئيل ، و نظير هفتصد هزار نفر بودن دشمن در كربلا و هفتاد و دو ساعت بودن روز عاشورا . اينجا است كه بايد قصه كسي [ را ] كه گفت نيزه سنان بن انس شصت گز بود و شخصي گفت نيزه شصت گزي در دنيا كسي نديده است ،و او گفت آن را خدا از بهشت برايش فرستاده بود ، [ به ياد آورد ] . عامل ديگر كه اختصاصي است ، موضوع گريانيدن بر حسين است كه بعدا درباره تأثير اين عامل سخن خواهيم گفت .



2- در " منتخب " طريحي و " اسرار الشهادش " در بندي ، از يك مرد اسدي نيز نقل شده كه شبها شيري مي آمد و عاقبت معلوم شد كه آن شير ، علي بن ابي طالب است العياذ بالله آمده است . ب - داستان عروسي قاسم كه ظاهرا خيلي مستحدث است و از زمان قاجاريه تجاوز نمي كند . ( از زمان ملا حسين كاشفي است . ) ج - داستان فاطمه صغري در مدينه و خبر بردن مرغ به او . د - داستان دختر يهودي كه افليج بود و قطره اي از خون ابا عبدالله به وسيله يك مرغ به بدنش چكيد و بهبود يافت . ه - حضور ليلي در كربلا و امر حضرت به او كه برو در يك خيمه جداگانه موي خود را پريشان كن ، و شعر :



نذر علي لئن عادوا و ان رجعوا لازرعن طريق الطف ريحانا و اشعاري از اين قبيل :



ليلي زغم اكبر . . . خيز اي بابا از اين صحرا رويم نك به سوي خيمه ليلا رويم و - داستان طفلي از ابي عبدالله كه در شام از دنيا رفت و بهانه پدر مي گرفت و سر پدر را آوردند و همانجا وفات كرد . ( رجوع شود به " نفس المهموم " . ز - آمدن اسرا به كربلا در اربعين و اينكه به دوراهي عراق و مدينه رسيدند ، از " نعمان بن بشير " خواستند كه آنها را به كربلا ببرد ، و اينكه آنچه در اربعين حقيقت دارد زيارت جابر است و عطيه عوفي . اما عبور شهدا از كربلا و ملاقات امام سجاد با جابر افسانه است . ح - هشتصد هزار نفر بودن لشكر عمر سعد بلكه يك ميليون و ششصد هزار نفر ، هفتاد و دو ساعت بودن روز عاشورا ، به يك حمله ده هزار نفر را كشتن ، تا برسد به اينكه نيزه هاشم مرقال هجده گز و نيزه قاتل قاسم هجده گز و نيزه سنان شصت گز بود . ط - روضه هايي كه در آنها اظهار تذلل پيش دشمن است ، از قبيل التماس كردن براي آب . ي - داستان طفلي كه در حين اسارت گردنش را بسته بودند و سوار مي كشيد تا طفل خفه شد .

پاورقي

1- اين تحريفات لفظي را چه عاملي به وجود آورده است ؟ به طور كلي شخصيتهاي بزرگ جهان از طرف مردم عوام موضوع افسانه ها قرار مي گيرند.