بازگشت

تربت و حائر حسيني(ع)


خاك كربلا و حائر حسيني(ع) جايگاهي ويژه در معارف اهل بيت(ع) دارد. اهانت به تربت اباعبدالله(ع) حرام است. [16] در آغاز زندگي، بر اساس روايات مأثوره از امامان معصوم(ع) كام نوزادان با تربت سيدالشهدا برداشته مي شود. حسين بن ابي العلاء گويد: شنيدم امام صادق(ع) مي فرمود:



حنّكوا اولادكم بتربة الحسين(ع) فانها امان؛ [17]



كام فرزندانتان را با تربت حسين(ع) برداريد، همانا، آن امان است.



در وسايل الشيعه بابي مطرح است تحت عنوان: باب استحباب استشفاء بتربة الحسين(ع) و التبرك بها و تقبيلها و تحنيك الاولاد و استحبابها عند الخوف و عندالمرض. [18]



بر اساس روايات و فتواي فقها، سجده بر تربت امام حسين(ع) افضل از سجده بر هر چيز ديگر است، چون حجابهاي هفتگانه را مي درد. [19] مستحب است از تربت سيدالشهداء تسبيح تهيه شود و همواره همراه او باشد، هر چند با آن تسبيح نگويد، تسبيح محسوب مي گردد. [20]



همراهي با تربت سيدالشهداء(ع) از لحظه ميلاد و كام برداشتن شروع مي گردد تا پايان حيات دنيوي و آغاز حيات اخروي تداوم مي يابد. در وسايل الشيعه، شيخ حرّ عاملي، در ابواب تكفين، بابي گشوده است با نام: باب استحباب وضع التربة الحسينية مع الميت في الحنوط و الكفن و في القبر و در آن به نقل رواياتي در اين زمينه، مي پردازد. [21]



اهميت تربت كربلا و حائر حسيني در آموزه هاي اهل بيت(ع) آن چنان است كه فرموده اند؛ مسافر بين قصر و تمام خواندن نماز در آن مكان مقدس مخيّر است. [22] علاوه بر اين دعا خواندن زياد و طلب حاجت در نزد قبر آن حضرت از مستحبات است. ابن فهد حلّي فرموده، روايت است كه خداوند در مقابل شهادت امام حسين(ع) چهار خصلت به او عطا فرموده است:



جعل الشفا في تربته و اجابة الدعاء تحت قبته و الائمة من ذريّته و ان لا تعد ايام زائريه من اعمارهم؛ [23]



شفاي از بيماري ها و معالجه دردها با تربت سيدالشهدا، مستجاب شدن دعا در زير قبّه حسيني، امامان معصوم ازذريّه او بودن و محسوب نشدن ايام زيارت كربلا از عمر زائر.



آنچه گذشت، گزارشي بسيار فشرده و مختصر از جايگاه سيدالشهدا، كربلا و عاشورا در معارف اسلامي و آموزه هاي اهل بيت(ع) بود، براي نشان دادن اين حقيقت كه؛ اگر چه عاشورا يك صبح تا شب بيشتر نبود و چند ساعتي به پايان رسيد ولي تأسيس فرهنگ عاشورا و مكتب عزاداري ده ها سال به طول انجاميده است، اگر يك امام معصوم به همراه اصحاب و ياران و خاندان خويش عاشورا آفريد، نُه امام معصوم ديگر، در حراست و حفاظت از آن و رساندن پيام واقعي و اصيل آن به مسلمانان بلكه همه جهانيان در تمامي گستره تاريخ تا ظهور دولت عدل جهاني امام منتظر(عج) به تلاش همه جانبه برخاستند و با اين تلاش سرمايه اي جاويدان و گرانبها را براي حقّ جويان پديد آوردند




پاورقي

[16]. سيد كاظم يزدى، عروة الوثقى، ج 1، مسأله 25، فى احكام النجاسات .



[17]. وسايل الشيعه، ج 14، ص 524.



[18]. همان، باب 70، ص 521.



[19]. ر.ك: امام خمينى، تحرير الوسيله، ج 1، فى مكان المصلى و مسجده، مسأله 10.



[20]. وسايل الشيعه، ج 5، ابواب مايسجد عليه، باب 16، باب استحباب السجود على تربة الحسين (ع) ص 367-365.



[21]. همان، ج 3، ص 30-29.



[22]. ر.ك: امام خمينى، تحرير الوسيله، ج 1، القول فى احكام المسافر، مساله 8.



[23]. وسايل الشيعه، ج 14، ص 539-537.