بازگشت

بعثت بي هجرت


امروز وظيفه ما اين است كه به ملتهاي دنيا اين را تفهيم كنيم، كه بعثت بي هجرت دين اسلام نيست. ديني كه در آن قدرت سياسي دين و زمامداري احكام الهي و تشكيل نظام اسلامي و اداره جامعه در همه ابعاد بر طبق آيات خدايي وجود نداشته باشد، او دين اسلام نيست؛ اسلام ناقصي است. اين همان چيزي است كه امروز استكبار و دست نشانده هايش به شدت از آن وحشت دارند، و مي بينيد در همين قضاياي فاجعه مكه و قبل از او و بعد از او هم اين مسأله كاملا روشن و اشكار بود كه زمامداران مادي دنيا و سرسپردگان استبكار جهاني سعي مي كنند تا آن جا كه ممكن است دين را از مسائل سياسي و اداره جامعه و اين كه قدرت سياسي و اجتماعي در جامعه متعلق به احكام خدا باشد، دور و جدا نگه دارند. ماجراي عاشورا و حادثه خونيني كه در سال شصت و يكم هجرت به وجود آمد، دنباله هجرت پيغمبران بود براي تشكيل نظام اسلامي بود منتها پيغمبر مي خواست اين نظام را بنيانگذاري كند، و حسين بن علي مي خواست اين نظام را بازسازي كند، بعد از آني كه به شعامت حكومت بني اميه و دشمنان دين از مسير اصلي منحرف شده بود. اين تفسير درست حادثه عاشورا و فهم صحيح مسأله هجرت است. مسأله محرم در طول تاريخ بخاطر همين خصوصيات در جامعه اسلامي و بخصوص در جامعه شتيع يك برجستگي خاصي داشته. البته همان طور كه گفتيم مخصوص شيعه هم نبوده، در بلاد اسلامي غير شيعي هم ماجراي عاشورا و مسأله مصيبت بزرگ اهل بيت در طول تاريخ مورد توجه قرار داده، كه ماجراهايي در اين زمينه هست. [1] .



پاورقي

[1] بيانات در خطبه هاي نماز جمعه تهران 6 / 6 / 1366.