بازگشت

حد حرم امام حسين


در مورد حدّ زمين كربلا از جهت شفا بودن و بركت داشتن و به تعبير جامع آنچه تربت محسوب مي شود، روايتهاي مختلفي رسيده است. اين روايتها به استثناي دو روايت كه در آخر ذكر مي شود، همه از امام صادق عليه السلام نقل شده است:

1. «نزد سر مبارك امام حسين عليه السلام تربت سرخي است كه شفاي هر دردي است» [1] .

2. «موضع قبر امام حسين عليه السلام يكي از باغهاي بهشتي است» [2] .

3. «محل قبر امام حسين عليه السلام به اندازه ي بيست ذراع [3] در بيست ذراع، يكي از باغهاي بهشتي است» [4] .

4. «براي موضع قبر امام حسين عليه السلام حرمت شناخته شده اي است، كه هركس حرمت آن را بشناسد و به آن پناه برد او را پناه دهند»، راوي


گفت: آن محل را براي من بيان فرمائيد. فرمود: «از جايي كه الآن قبر حضرت است بيست و پنج ذراع از طرف سر و به همين اندازه از طرف پاها و همچنين پشت سر و از طرف مقابل صورت مبارك آن حضرت حساب كن» [5] .

5. «از خاك قبر امام حسين عليه السلام تا فاصله ي هفتاد ذراع برداشته مي شود» [6] .

6. «از خاك قبر امام حسين عليه السلام تا فاصله ي هفتاد باع [7] در هفتاد باع برداشته مي شود» [8] .

7. «خاك قبر امام حسين عليه السلام شفاست، گرچه به فاصله ي يك ميل [9] از قبر برداشته شود» [10] .

8. «حرم امام حسين عليه السلام يك فرسخ در يك فرسخ [11] است از چهار طرف قبر مطهر» [12] .


و همين روايت به اين نحو هم نقل شده است: «حرم آن حضرت يك فرسخ در يك فرسخ در يك فرسخ در يك فرسخ است» [13] .

9. «حرم امام حسين عليه السلام زميني است كه به فاصله ي چهار ميل در چهار ميل آن را خريدند. اين زمين مباح است براي فرزندان و مواليان آن حضرت و حرام است بر مخالفان آنها، و در اين قسمت بركت هست» [14] .

10. «استشفا مي شود به خاك كربلا تا فاصله ي چهار ميلي قبر امام حسين عليه السلام» [15] .

11. «تربت از قبر امام حسين عليه السلام تا فاصله ي ده ميل است» [16] .

12. «حرم امام حسين عليه السلام پنج فرسخ از چهار طرف قبر آن حضرت است» [17] .

13 و 14. در برخي از كتب فقهي مرسلاً نقل شده كه «مراد از تربت امام حسين عليه السلام خاك اطراف قبر آن حضرت تا چهار فرسخ و بنابر روايت ديگر تا هشت فرسخ است» [18] .


محدث كبير علامه ي مجلسي پس از نقل بعضي از اين روايتها مي فرمايد: شيخ طوسي، و عالمان پس از او در كيفيت جمع بين اين روايتها فرموده اند: «تا آخرين حدّي كه در روايتها وارد شده است خوردنش جايز است، ولي هرچه به قبر نزديكتر باشد فضيلت آن بيشتر است».

سپس مي فرمايد: احتياط در مورد خوردن (نه بقيه ي موارد تبرك و سجده و...) اين است كه از يك ميل بلكه هفتاد ذراع تجاوز نكند، بلكه در اين قسمت هم باز هرچه به قبر نزديكتر باشد هم مطابق احتياط و هم افضل است.

سپس از محقق اردبيلي چنين نقل مي كند: «هر چه لفظ تربت امام حسين عليه السلام بر او صدق كند خوردنش جايز است، و موضوع حكم در بعضي از روايتها گرچه خاك قبر است، ولي روشن است كه چنين چيزي هميشه ممكن نيست [19] .

در اين زمينه آراي متفاوت ديگري نيز بين دانشمندان فقه و حديث وجود دارد، كه نقل همه ي آنها از بحث ما خارج است [20] .



پاورقي

[1] کافي: ج 4 ص 588، کامل الزيارات: ص 280.

[2] کامل الزيارات: ص 271، الفقيه: ج 2 ص 579 و 600، مصباح المتهجد: ص 732.

[3] ذراع يعني اندازه‏ي دست انسان از سرانگشت وسط تا آرنج که کمتر از نيم متر است.

[4] کامل الزيارات: ص 112 و 114 و 272، تهذيب: ج 6 ص 72، مصباح المتهجد: ص 732، روضة الواعظين: ص 411، وسائل: ج 10 ص 401.

[5] کامل الزيارات: ص 272، کافي: ج 4 ص 588، ثواب الأعمال: ص 94، مزار شيخ مفيد ره: ص 24 و 141، تهذيب: ج 6 ص 71، مصباح المتهجد: ص 731، وسائل: ج 10 ص 401 -400.

[6] کافي: ج 4 ص 588، تهذيب: ج 6 ص 74، مصباح المتهجد: ص 732، روضة الواعظين: ص 412، وسائل: ج 10 ص 400.

[7] باع، يعني اندازه‏ي دو دست هنگامي که کاملاً از هم باز و به دو طرف بدن کشيده شود، که در زبان فارسي آن را يک بَغَل گويند.

[8] کامل الزيارات: ص 281 -280، مزار شيخ مفيد ره: ص 145.

[9] کامل الزيارات: ص 275، مزار شيخ مفيد ره: ص 143، مکارم الأخلاق: ص 166، وسائل: ج 10 ص 402.

[10] يک ميل 1830 متر و اندي است.

[11] هر فرسخ پنج کيلومتر و نيم است.

[12] کامل الزيارات: ص 271، مزار شيخ مفيد ره: ص 140، تهذيب: ج 6 ص 71، مصباح المتهجد: ص 731، وسائل: ج 10 ص 399.

[13] کامل الزيارات: ص 282.

[14] کشکول شيخ يوسف بحراني: ج 3 ص 389، مستدرک: ج 2 ص 217.

[15] کامل الزيارات: ص 280.

[16] تهذيب: ج 6 ص 72، وسائل: ج 10 ص 401.

در نسخه ديگري به جاي تربت، لفظ برکت آمده به اين تعبير که: برکت از قبر امام حسين عليه‏السلام تا فاصله‏ي ده ميل است. که مقصود از آن نيز با نسخه‏ي متن يکي مي‏باشد.

[17] کامل الزيارات: ص 272، مزار شيخ مفيد ره: ص 25 و 140، فقيه: ج 2 ص 579 و 600، تهذيب: ج 6 ص 71، مصباح المتهجد: ص 731، وسائل: ج 10 ص 399 و 401.

[18] شرح لمعه: ج 7 ص 327، المهذب البارع: ج 4 ص 221، جواهر: ج 36 ص 367 -366.

[19] بحار: ج 60 ص 160. همچنين تهذيب: ج 726، مصباج المتهجد: ص 732.

[20] جواهر الکلام: ج 36 ص 367 -364.