بازگشت

فضيلت استشفا به تربت كربلا


در روايتهاي متعددي آمده است: «خوردن هر خاكي حرام است مانند حرمت، خون، و... مگر خاك قبر امام حسين عليه السلام كه شفاي هر دردي است» [1] .

امام صادق عليه السلام فرمود: «خوردن هر خاكي بر فرزندان آدم حرام است، مگر تربت قبر امام حسين عليه السلام كه اگر كسي آن را به جهت استشفا تناول كند خداي عزوجل او را شفا عنايت نمايد» [2] .

و فرمود: «خاك قبر امام حسين عليه السلام شفاي هر دردي است آن تربت (بهترين و) بالاترين داروهاست» [3] .


يكي از اصحاب آن حضرت خخ مت ايشان عرض كرد من ناراحتي و بيماري بسيار دارم. هيچ دارويي نبوده مگر اين كه از آن استفاده كرده ام (ولي نتيجه اي نگرفته ام). حضرت فرمود: «چرا از تربت استفاده نمي كني كه شفاي هر دردي و باعث امان از هر ترسي است» [4] . در ادامه ي سخن حضرت دعايي به او تعليم نمودند كه بعداً خواهد آمد.

در يكي از زيارتهاي حضرت سيدالشهدا عليه السلام كه از ناحيه ي مقدسه امام زمان عجل الله فرجه الشريف نقل شده، چنين مي گوييم:

«السلامُ عَلي مَنْ جَعَلَ اللهُ الشِفاءَ في تُربَتِه» [5] يعني: سلام بر آن بزرگواري كه خداي عزوجل شفا را در خاك قبرش قرار داده است.

در روايتهاي بسياري آمده است: «خداي تعالي در مقابل شهادت امام حسين عليه السلام، عطيه هايي به ايشان عنايت فرموده است:

1. اجابت دعا تحت قبه ي آن گرامي

2. شفا در تربت قبر ايشان

3. ائمه عليهم السلام از فرزندان اويند.

در پاره اي از روايات به جاي اجابت دعا آمده است: «رستگاري با اوست پس از رجعت و بازگشت او به دنيا». و در بعضي روايات اضافه شده: «زوّار حضرتش از هنگامي كه به قصد زيارت حركت كنند، تا


زماني كه برگردند، از عمرشان محسوب نمي شود» [6] .

امام صادق عليه السلام فرمود: «نزد سر امام حسين عليه السلام تربت سرخي است كه شفاي هر دردي است، مگر مرگ» [7] .

در روايت مفصلي آمده است: محمد بن مسلم به مدينه رفت و بيمار شد. خبر آن به امام باقر عليه السلام رسيد. حضرت براي او شربتي فرستاد كه به مجرد نوشيدن حال او عوض شد. خدمت حضرت رسيد و حضرت به او فرمود: «در اين شربت تربت قبر امام حسين عليه السلام بود كه بهترين و برترين چيزي است كه به آن استشفا مي شود و هيچ چيزي مانند آن نيست. ما به خردسالان و زنهايمان مي دهيم (و از آن نتيجه مي گيريم) و تمام خير و بركت در آن است» [8] .

در بسياري از روايتها و دعاها آمده است: «تربت امام حسين عليه السلام شفاي هر دردي است» [9] .


با دقت در روايات گذشته به خوبي روشن مي شود كه اين امتياز مخصوص خاك كربلاست، كه در حقيقت از خاك بهشت است، و از هيچ خاك ديگري نمي توان به عنوان استشفا استفاده نمود.


پاورقي

[1] وسائل: ج 10 ص 415 و ج 16 ص 488، بحار: ج 60 ص 152 -151.

[2] کامل الزيارات: ص 286، وسائل: ج 16 ص 488.

[3] کامل الزيارات: ص 275، مزار شيخ مفيد ره: ص 143، مصباح المتهجد: ص 732، روضة الواعظين: ص 411، مکارم الأخلاق: ص 167، وسائل: ج 10 ص 411، بحار: ج 101 ص 124 -123.

[4] کامل الزيارات: ص 282، بشارة المصطفي صلي اللَّه عليه و آله: ص 214، بحار: ج 101 ص 118.

[5] بحار: ج 101 ص 318، مستدرک: ج 2 ص 220.

[6] مصباح المتهجد: ص 826، بشارة المصطفي: ص 211، عدّة الداعي: ص 48، اعلام الوري: ص 220، الاقبال: ص 689، مصباح کفعمي: ص 543، البلد الامين: ص 185، تأويل الآيات: ص 598 -272، بحار: ج 44 ص 221 و ج 53 ص 95 -94 و ج 101 ص 347 و 69. همچنين کفاية الأثر: ص 17، مناقب: ص ج 4 ص 82، الصراط المستقيم: ج 2 ص 145، مستدرک: ج 2 ص 220، بحار: ج 36 ص 285.

[7] کامل الزيارات: ص 279، وسائل: ج 10 ص 409، بحار: ج 101 ص 125.

[8] کامل الزيارات: ص 277 -275.

[9] مزار شيخ مفيد ره: ص 149 -147، مسارّالشيعه: ص 31، مصباح المتهجد: ص 734 -733 و 872، مصباح کفعمي: ص 508، روضة الواعظين: ص 118، البلد الامين: ص 310، مکارم الأخلاق: ص 167 -166 و 391، بشارة المصطفي: ص 214 و 217، طب الائمة عليهم‏السلام: ص 52، کامل الزيارات: ص 222 و 278 و 279 و 280 و 285 -282، دعوات راوندي ره: ص 187 -186، الامان من أخطار...: ص 47، فلاح السائل: ص 224، بحار: ج 36 ص 285 و ج 44 ص 221 و ج 45 ص 299 و ج 53 ص 94 و ج 60 ص 157 -151 و ج 62 ص 287 و ج 86 ص 277 -276 و ج 95 ص 34 و ج 101 ص 69 و 109 و 140 -118 و 234 و 318.