بازگشت

نقض مقررات جنگي


عملكرد سپاه كوفه در حادثه كربلا با اصحاب و اهل بيت امام حسين «ع »، از اصول و قواعد جنگي تجاوز كرد.نمونه هايي از اين نقضها از اين قرار است:

1-حمله عمومي به يك نفر: بر خلاف مقررات نبردهاي تن به تن و رفتن يك هماورد به ميدان يك مبارز، در كربلا گاهي دسته جمعي به يكي از ياران حسين «ع » حمله مي شد، مثل عابس كه بر او تاختند يا دستور سنگباران او صادر شد.

2-تعرض مسلحانه به زن و كودك: زنان و كودكان در جنگها مصونيت دارند، ولي در كربلا، به دستور شمر، خيمه ها را بر سر زنان و كودكان بي پناه سوزاندند و به خيمه نشينان بي دفاع تاختند و آنان را آواره صحرا كردند.

3-اسير گرفتن زن مسلمان: زن مسلمان را نمي توان اسير گرفت.علي «ع » هم در جنگ صفين اسير نگرفت، اما سپاه يزيد، بازماندگان اصحاب و اهل بيت امام حسين «ع » را (زينب، ام كلثوم، سكينه و...) به اسارت گرفته به كوفه و شام بردند.در دربار شام هم يكي از شاميان از يزيد مي خواست كه فاطمه، دختر سيد الشهدا را بعنوان كنيز به او ببخشد، كه مورد اعتراض زينب قرار گرفت.

4-غارت: پس از شهادت امام، به خيمه ها تاختند و هر چه يافتند به غنيمت و غارت گرفتند، حتي روپوش زنان و جامه سيد الشهدا و گوشواره دختركان را. [1] اينها همه افزون براصل ماجرا و كشتن فرزند پيامبر و منادي حق و عدالت بود، كه آن نه تنها نقض مقررات جنگ، بلكه نقض اسلام و قرآن بود.به همين جهت، اين ننگ و نفرت و نفرين از آل اميه و يزيديان، تا قيامت بر آن سنگدلان ماند.آنچه از كوفيان و يزيديان در اين حادثه ديده شد، همه تخطي از اصول انساني و اسلامي بود، برخي هم بي سابقه و شگفت بود و براي ارعاب ديگران به آن گونه سركوب شديد پرداختند و مخالفان را گردن زدند و شهدا را لگدكوب سم اسبان ساختند.عبدالله بن بقطر را در كوفه، از بالاي قصر پايين انداختند و هنوز رمقي در بدن داشت كه سرش را بريدند.قيس بن مسهر را از بالاي دار الاماره به پايين انداختند و متلاشي شد و جان داد.مسلم بن عقيل را نيز بالاي قصر برده، گردن زدند، سپس بدن او را پايين انداختند.هاني بن عروه را نيز دست بسته در بازار گردن زدند، سپس پاهايش را بسته و پيكرش را در بازار كشيدند. [2] نيز آوردن انبوه آن سپاه عظيم براي كشتن جمعي محدود، استفاده از شيوه آب بستن به روي سپاه و تشنه نگهداشتن آنان، سرهاي شخصيتهاي بارز را از تن جدا كردن و شهر به شهر گرداندن، همه از شيوه هاي زشتي بودكه در حادثه كربلا انجام گرفت و مقررات جنگي و اصول اخلاقي و انساني نقض شد.


پاورقي

[1] با استفاده از «انقلاب تکاملي اسلام‏»، ص 824 با تلخيص.

[2] ر.ک: «تاريخ طبري‏»، ج 4، ص 300، 298، و 299 (طبع قاهره، 1358 ق).