بازگشت

پيروزي


پيروزي و گشايش، در قاموس عاشورا، «فتح »، تنها پيروزي نظامي نيست، بلكه بيدارگري امت و احياء ارزشها و ماندگاري نام و بالاتر از همه «عمل به تكليف » پيروزي است، هر چند بصورت ظاهر، شكست نظامي پيش آيد.

هدف سيد الشهدا «ع »، نجات دين از نابودي و رسواگري ستم و باطل بود و اين هدف تحقق يافت، پس آن حضرت پيروز شد، هر چند به قيمت شهادت خود و يارانش واسارت اهل بيت. پس از عاشورا، آرمان حسيني زنده ماند و پيرواني يافت و حادثه كربلا، تاثير خود را در نسلها و قرنهاي بعد، باقي گذاشت و منشا حركتها و نهضتها شد.اين خود يك پيروزي بزرگ است.امام سجاد «ع » نيز در پاسخ به «ابراهيم بن طلحه » كه در مدينه ازآن حضرت پرسيد: چه كسي غالب شد؟فرمود: هنگام اذان، معلوم مي شود كه چه كسي پيروز شد. [1] اين اشاره به همان بقاء مكتب و دين رسول الله در سايه نهضت حسيني است. خود ابا عبدالله الحسين «ع » نيز فرموده است: «ارجو ان يكون خيرا ما اراد الله بنا، قتلنا ام ظفرنا» [2] اميدوارم آنچه خداوند براي ما اراده كرده است، نيكو باشد، چه كشته شويم، چه ظفر يابيم.

با اين ديدگاه، انسان حقجو و فدا شده در راه دين و خدا، هميشه پيروز است و به «احدي الحسنيين » دست مي يابد و هر كه از مسير ياري حق كنار بود، هر چند جان سالم هم به در برده باشد، كامياب و پيروز نيست.اين نيز تعليمي است كه سيد الشهدا «ع » درنامه اي كه به «بني هاشم » نوشت، به آن اشاره فرمود: «من لحق بنا استشهد و من تخلف لم يبلغ الفتح ». [3] هر كس به ما بپيوندد، شهيد مي شود، و هر كه از پيوستن به ما باز ماند، به «فتح » نمي رسد. پيروزي نظامي معمولا با غلبه نظامي ديگري از بين مي رود، ولي پيروزي آرماني، بخصوص وقتي همراه با فداكاريهاي عظيم و مظلوميت باشد، در وجدان بشري اثر ماندگارتري باقي مي گذارد و هميشه از ميان نسلها، حامياني براي ايده خود پيدا مي كند. اين ديدگاه و برداشت نسبت به «فتح »، انسان مبارز را همواره اميدوار، با انگيزه و با نشاط قرار مي دهد.امام خميني «قدس سره » فرمود: «ملتي كه شهادت براي او سعادت است پيروز است... ما، در كشته شدن و كشتن پيروزيم...» [4] و مگر پيروزي خون بر شمشير، چيزي جز اين است؟ «محرم »، مصداق روشن اين نوع پيروزي است.امام خميني «ره » دراين باره نيز مي فرمايد: «ماهي كه خون بر شمشير پيروز شد، ماهي كه قدرت حق، باطل را تا ابد محكوم و داغ باطله بر جبهه ستمكاران و حكومتهاي شيطاني زد، ماهي كه به نسلها در طول تاريخ، راه پيروزي بر سرنيزه را آموخت... ماهي كه بايد مشت گره كرده آزاديخواهان و استقلال طلبان و حقگويان بر تانكها و مسلسلها و جنود ابليس غلبه كند و كلمه حق، باطل را محو نمايد.» [5] .


پاورقي

[1] امالي، شيخ طوسي، ص 66، الامام زين العابدين، مقرم، ص 370، (اذا دخل وقت الصلاة فاذن و اقم، تعرف من‏الغالب).

[2] اعيان الشيعه، ج 1، ص 597.

[3] کامل الزيارات، ص 75.

[4] صحيفه نور، ج 13، ص 65.

[5] همان، ج 3، ص 225.