بازگشت

آل زياد


از جمله گروههايي كه به اسلام ضربه بسيار زده اند و در زيارت عاشورا مورد لعنت اند، «آل زياد» ند (و العن... آل زياد و آل مروان الي يوم القيامه).نسل ناپاك «زياد»، دستشان به خون عترت پيامبر آميخته است.عبيد الله بن زياد كه والي كوفه و بصره بود و امام حسين رادر كربلا كشت، فرزند همين زياد است.مادر زياد، سميه نام داشت، از زنان زناكار صاحب پرچم.زياد از طريق آميزش نامشروع و زنا توسط غلام سميه به نام «عبيد ثقفي » به دنيا آمد.زياد را زياد بن عبيد مي گفتند.از بدعتهاي معاويه، آن بود كه بر خلاف حكم پيامبر، اين زنا زاده را به دودمان بني اميه ملحق ساخت و از آن پس او را «زياد بن ابي سفيان » مي گفتند. [1] اين موضوع كه به «مساله استلحاق » معروف است، در سال 44 هجري انجام گرفت و مورد اعتراض بسياري از بزرگان از جمله سيد الشهدا بود كه در نامه اش به معاويه، اين كار را در رديف كشتن حجر بن عدي و عمرو بن حمق، آورده [2] و او رانكوهش كرده است.پس از انقراض امويان، مردم زياد را به اسم مادرش سميه يا به نام پدري ناشناخته، زياد بن ابيه (زياد، پسر پدرش) مي خواندند. [3] امام حسين «ع » روز عاشورا در يكي از خطبه هايش جمله «الا و ان الدعي بن الدعي...» دارد، كه اشاره به ناپاك زادگي ابن زياد و پدرش زياد است كه هر دو نسبي پست و آلوده داشتند و عبيد الله هم از كنيز زنا كاري به نام مرجانه به دنيا آمده بود و به «ابن مرجانه » مشهور بود.حاكميت يافتن كسي چون پسر زياد، فاجعه اي بود كه عزت و كرامت مسلمين و عرب را نابود كرد.زيد بن ارقم وقتي در كوفه شاهد آن بود كه ابن زياد بر لبهاي سر بريده ابا عبدالله «ع » مي زند، گريه كنان و با اعتراض برخاست و از مجلس بيرون آمد و مي گفت: اي جماعت عرب!از اين پس برده شده ايد.پسر فاطمه را كشته و پسر مرجانه را به امارت پذيرفته ايد... [4] در همان ايام، آل زياد بعنوان گروهي فاسد و شيطاني به شمار مي رفتند.حتي يكي از شهداي كربلا به نام مالك بن انس مالكي يا انس بن حارث كاهلي در رجزي كه در ميدان مي خواند، يكي از ابيات آن چنين بود:



آل علي شيعة الرحمان

آل زياد شيعة الشيطان [5] .



آل زياد، طبق روايات، دلهايي مسخ شده، دودماني ننگين و مورد خشم بودند و روز عاشورا را به خاطر كشته شدن حسين بن علي، مبارك دانسته و به شادماني روزه مي گرفتند. [6] نيز «آل زياد» نام سلسله اي از خلفاست كه از نسل زياد بن ابيه بودند و از سال 204 تا 409 هجري بر يمن حكومت كردند.آغاز حكومتشان از زمان هارون الرشيد بود و ماموريتشان سركوبي علويان آن ديار. [7] .


پاورقي

[1] الغدير، ج 10، ص 218.

[2] معادن الحکمه، محمد بن فيض کاشاني، ج 2، ص 35 (چاپ جامعه مدرسين)، بحار الانوار، ج 44، ص 212.

[3] الغدير، ج 10، ص 218.

[4] بحار الانوار، ج 45، ص 117.

[5] همان، ص 25 (آل علي پيروان خدايند و آل زياد پيروان شيطانند).

[6] همان، ص 95.

[7] ر.ک: دائرة المعارف تشيع، ج 1.