بازگشت

زيارت امام حسين در روز عرفه


1. روي عن داود الرقي، قال: سمعت أبا عبدالله جعفر بن محمد و أباالحسن موسي بن جعفر و أباالحسن علي بن موسي عليه السلام و هم يقولون: من أتي قبر الحسين بن علي عليه السلام بعرفة قلبه الله تعالي ثلج الصدر ]ثلج الفؤاد[ [1] .

از داود رقي روايت است كه گفت: «از امام صادق و امام موساي كاظم و امام رضا عليهم السلام شنيدم كه مي گفتند: هر كه در روز عرفه قبر امام حسين عليه السلام را زيارت كند، خداوند متعال او را با دلي مسرور و مطمئن به موطنش بر مي گرداند.»


2. عن علي بن أسباط يرفعه إلي أبي عبدالله عليه السلام قال: إن الله عزوجل يبدأ بالنظر إلي زوار قبر الحسين بن علي عليه السلام عشية عرفة. قال: قلت: قبل نظره إلي أهل الموقف؟ قال: نعم. قلت: و كيف ذاك؟ فقال: لأن اؤلئك أولاد زني و ليس في هؤلاء أولاد زني. [2] .

از علي بن اسباط به صورت مرفوع، نقل است كه امام صادق عليه السلام گفت: خداي عزوجل شامگاه، عرفه، نظر لطفش را نخست شامل حال زائران قبر امام حسين عليه السلام مي گرداند. راوي گويد: «گفتم: پيش از آن كه به اهل موقف (آنان كه در عرفاتند) نظر كند؟»

امام گفت: آري. گفتم: اين چگونه ممكن است؟ گفت: براي اين كه در ميان آنها، فرزندان زنا نيز يافت شود، اما در ميان اينان يافت نمي شود.

3. عن عبدالله بن مسلكان، قال: قال أبوعبدالله عليه السلام: إن الله تبارك و تعالي يتجلي لزوار قبر الحسين عليه السلام قبل أهل عرفات و يقضي حوائجهم و يغفر ذنوبهم و يشفعهم في مسائلهم، ثم يثني بأهل عرفات فيفعل ذلك بهم. [3] .

عبدالله، پسر مسكان، گويد كه امام صادق عليه السلام گفت: «خداوند تبارك و تعالي، پيش از اهل عرفات، به زائران قبر امام حسين عليه السلام تجلي مي كند، خواسته هاي آنان را برآورده مي سازد، گناهانشان را مي بخشايد و شفاعتشان را مي پذيرد؛ سپس به اهل عرفات رو مي كند و آن چه را كه با زائران امام حسين عليه السلام كرده بود،


با آنان نيز مي كند.»

4. عن بشير الدهان، قال: قلت لأبي عبدالله عليه السلام: ربما فاتني الحج فأعرف عند قبر الحسين عليه السلام، قال: أحسنت با بشير، أيما مؤمن أتي قبر الحسين عليه السلام عارفا بحقه في غير يوم عيد كتبت له عشرون حجة و عشرون عمرة مبرورات متقبلات و عشرون غزوة مع نبي مرسل أو إمام عادل. و من أتاه في يوم عيد كتبت له ألف حجة و ألف عمرة مبرات متقبلات، وألف غزوة مع نبي مرسل أو إمام عادل. قال: فقلت له: و كيف لي بمثل الموقف؟ قال: فنظر إلي شبه المغضب، ثم قال: يا بشير إن المؤمن إذا أتي قبر الحسين عليه السلام يوم عرفة عارفا بحقه فاغتسل بالفرات ثم توجه إليه كتب الله عزوجل له بكل خطوة حجة بمناسكها - و لا أعلمه إلا قال - و عمرة. [4] .

بشير دهان گويد: «كه به امام صادق عليه السلام گفتم: بعضي از سالها كه حج را از دست مي دهم، اعمال عرفات را در كنار قبر امام حسين عليه السلام برگزار مي كنم. امام گفت: اي بشير كار خوبي مي كني، هر مؤمني كه امام حسين عليه السلام را، با شناخت حقش در روزي غير از روز عيد، زيارت كند، بر او، بيست حج و بيست عمره ي صحيح و پذيرفته شده و بيست جهاد به رهبري پيامبري فرستاده شده يا پيشوايي دادگر، نوشته مي شود، و هر كس در روز عيد به زيارتش رود، بر او، هزار حج و هزار عمره ي درست و پذيرفته شده و هزار جهاد به رهبري پيامبري فرستاده شده يا پيشوايي دادگر، نوشته مي شود.»


راوي گويد: به امام گفتم: چگونه مي تواند جايگاهي همانند موقف بوده باشد؟! امام مثل كسي كه خشمگين باشد، به من نگاهي كرد و سپس گفت: اي بشير، مؤمني كه به حق حسين عليه السلام عارف باشد و در روز عرفه به زيارت قبرش آيد، از فرات غسل كند و سپس به سوي او راه افتد، خداي عزوجل بر هر گامش، حجي را با همه ي مناسكش براي او مي نويسد. راوي گويد: ديگر چيزي ندانستم مگر اين كه امام گفت: و نيز عمره اي را.


پاورقي

[1] شيخ صدوق، کتاب من لايحضره الفيقه، ج 2، ص 580؛ همو، ثواب الاعمال، ص 115.

[2] ثواب الاعمال، ص 115 - 116؛ کتاب من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 580؛ همو، معاني الاخبار، ص 391 - 392.

[3] ثواب الاعمال، ص 116.

[4] کتاب من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 580؛همو، ثواب الاعمال، ص 115؛ همو، الأمالي، ص 206 - 207.