بازگشت

پاداش زيارت


1. عن العلاء بن مسيب، عن جعفر بن محمد، عن أبيه محمد به علي، عن أبيه علي بن الحسين بن علي عليهم السلام قال: الحسين عليه السلام لرسول الله صلي الله عليه و آله: يا أبتاه ما لمن زارنا؟ قال: يا بني من زارني حيا و ميتا، و من زار أباك حيا و ميتا، و من زار أخاك حيا و ميتا و من زارك حيا و ميتا كان حقيقا علي أن أزوره يوم القيامه و اخلصه من ذنوبه و ادخله الجنة. [1] .


علاء بن مسيب از امام صادق عليه السلام نقل مي كند كه به واسطه ي پدرش امام باقر عليه السلام از امام سجاد عليه السلام نقل كرد كه گفت: «امام حسين عليه السلام به رسول خدا صلي الله عليه و آله گفت: پدر جان! پاداش كسي كه ما را زيارت كند، چيست؟ گفت: پسرم هر كه مرا زنده يا مرده زيارت كند و هر كه پدرت را زنده يا مرده، زيارت كند و هر كه برادرت را زنده يا مرده، زيارت كند و هر كه تو را زنده يا مرده زيارت كند، مرا شايسته است كه او را در روز رستاخيز زيارت كنم و از گناهانش برهانم و به بهشت واردش كنم.»

2. عن أبي عبدالله عليه السلام قال: من أتي الحسين عليه السلام عارفا بحقه كتبه الله تعالي في أعلي عليين. [2] .

امام صادق عليه السلام گفت: «هر كس كه به حق امام حسين عليه السلام عارف و آشنا باشد و او را زيارت كند، خداوند متعال، جايگاه او را در بالاترين مرتبه ي فرامندان، نويسد.»

3. عن أبي الحسن الماضي عليه السلام قال: من زار قبر الحسين بن علي عليه السلام عارفا بحقه، غفر الله له ما تقدم من ذنبه و ما تأخر. [3] .

از امام موسي بن جعفر عليه السلام نقل است كه گفت: «هر كس كه به حق امام حسين عليه السلام عارف باشد و قبر او را زيارت كند، خدا از گناهانش آن چه گذشته و


آن چه خواهد آمد، در مي گذرد.» [4] .

4. عن الحسين بن محمد القمي، قال: ابوالحسن موسي بن جعفر عليه السلام: أدني ما يثاب به زائر أبي عبدالله بشط الفرات، اذا عرف حقه و حرمته و ولايته أن يغفر له ما تقدم من ذنبه و ما تأخر. [5] .

از حسين، پسر محمد قمي نقل است كه امام موساي كاظم عليه السلام گفت: «كمترين پاداشي كه به زيارت كننده ي امام حسين عليه السلام در كناره ي فرات، داده مي شود اين است كه گناهان گذشته و آينده اش بخشوده شود و اين زماني است كه زائر، حق و حرمت، و ولايت امام حسين عليه السلام را شناخته باشد.»

5. عن هارون بن خارجة، قال: لابي عبدالله عليه السلام: إنهم يروون أن من زار قبر الحسين عليه السلام كانت له حجة و عمرة. قال: من زاره و الله عارفا بحقه غفرالله له ما تقدم من ذنبه و ما تأخر. [6] .

از حسين، پسر محمد قمي نقل است كه امام موسي كاظم عليه السلام گفت: «كمترين پاداشي كه به زيارت كننده ي امام حسين عليه السلام در كناره ي فرات، داده مي شود اين است كه گناهان گذشته و آينده اش بخشوده مي شود و اين زماني است كه زائر، حق و حرمت، و ولايت امام حسين عليه السلام را شناخته باشد.»

5. عن هارون بن خارجة، قال: قلت لابي عبدالله عليه السلام: إنهم يروون أن من زار قبر الحسين عليه السلام كانت له حجة و عمرة. قال: من زاره الله عارفا بحقه غفر الله له ما تقدم من ذنبه و ما تأخر. [7] .

هارون بن خارجه گويد: «به امام صادق عليه السلام گفتم كه آنان روايت مي كنند كه هر كس قبر امام حسين عليه السلام را زيارت كند او را پاداش حج و عمره خواهد بود. حضرت گفت: به خدا هر كه به حق او معرفت داشته باشد و زيارتش كند خدا گناهان گذشته و آينده ي او را خواهد بخشود.»


6. عن عبدالله بن الفضل الهاشمي، قال: كنت عند أبي عبدالله جعفر بن محمد الصادق عليه السلام فدخل عليه رجل من أهل طوس، فقال له: يا طوسي! من زار قبر أبي عبدالله الحسين بن علي عليه السلام و هو يعلم أنه إمام من الله، مفترض الطاعة علي العباد، غفر الله له ما تقدم من ذنبه و ما تأخر. و قبل شفاعته في سبعين مذبنا. و لم يسأل الله عزوجل عند قبره حاجة إلا قضاها له. [8] .

عبدالله، پسر فضل هاشمي گويد: «پيش امام صادق عليه السلام بودم كه مردي از اهل طوس وارد شد و به او گفت: يابن رسول الله، پاداش كسي كه قبر امام حسين عليه السلام را زيارت كند، چيست؟ حضرت به او گفت: اي طوسي! هر كه امام حسين عليه السلام را زيارت كند و بداند كه او از سوي خدا، امام و اطاعتش بر بندگان خدا لازم است، خدا گناهان گذشته و آينده اش را مي بخشايد و شفاعتش را درباره ي هفتاد گنهكار مي پذيرد و در كنار قبر آن حضرت، هر خواسته اي از خداي عزوجل بخواهد، آن را برآورده سازد.»

7. عن أبي عبدالله عليه السلام، قال: إن زائر الحسين عليه السلام تجعل ذنوبه جسرا علي باب داره ثم يعبرها كما يخلف أحد كم الجسر وراءه إذا عبره. [9] .

از امام صادق عليه السلام نقل است كه گفت: «زائر امام حسين عليه السلام، گناهانش را پلي سازد كه بر در خانه اش زند، سپس از آن بگذرد و پشت سر نهد. آن چنان كه فرد، وقتي از پلي گذر كرد، آن را پشت سرش وانهد.»


8. عن صالح النيلي، قال: أبو عبدالله عليه السلام: من أتي قبر الحسين عليه السلام عارفا بحقه كتب الله أجر من أعتق ألف نسمة و كمن حمل ألف فرس في سبيل الله مسرجة ملجمة. [10] .

صالح نيلي گويد كه امام صادق عليه السلام گفت: «كسي كه حق امام حسين عليه السلام را بشناسد و به زيارت قبرش آيد، خدا برايش پاداش كسي را بنويسد كه هزار برده آزاد كرده است، و مانند كسي باشد كه در راه خدا، هزار اسب زين دار و لجام بسته، به ميدان جهاد آورده باشد.»

9. عن عبدالله بن هلال، عن أبي عبدالله عليه السلام قال: قلت جهلت فداك ما أدني ما لزائر قبر الحسين عليه السلام؟ فقال لي: يا عبدالله إن أدني ما يكون له أن يحفظه الله في نفسه و ما له حتي يرده إلي أهله، فإذا كان يوم القيامة كان الله أحفظ له. [11] .

از عبدالله بن هلال نقل است كه گفت: «به امام صادق عليه السلام گفتم، فدايت گردم كمترين پاداش زائر قبر امام حسين عليه السلام چيست؟ امام به من گفت: اي عبدالله كمترينش اين است كه خدا، جان و دارايي وي را نگه مي دارد تا به خانواده اش برگرداند و چون روز رستاخيز فرارسد، خدا بيش از پيش، نگهدارش مي شود.»

10. عن الحسين بن ثويربن أبي فاختة، قال: قال أبو عبدالله عليه السلام: يا حسين إنه من خرج من منزله يزيد زيارة قبر الحسين بن علي عليه السلام ان كان ماشيا كتب الله له بكل خطوة حسنة و محا عنه سيئة و إن كان راكبا كتب الله له بكل حافر حسنه و حط بها عنه سيئة حتي إذا صار في الحائر الله من المفلحين المنجحين حتي إذا قضي


مناسكه مكتبه الله من الفائزين، حتي إذا أراد الإنصراف أتاه ملك فقال له: إن رسول الله يقرئك السلام و يقول لك إستأنف العمل فقد غفر الله لك ما مضي. [12] .

حسين بن ثوير گويد كه امام صادق عليه السلام گفت: «اي حسين، هر كه به نيت زيارت قبر امام حسين عليه السلام از خانه اش بيرون رود اگر پياده باشد، خدا بر هر قدمش، يك نيكي نويسد و يك بدي از او پاك سازد و اگر سواره باشد، بر هر گامي كه مركبش بردارد، يك نيكي نويسد و يك بدي از او پاك كند، تا اين كه وقتي به حائر حسيني رسيد، خدا او را از رستگاران و رهيافتگان نويسد و تا زماني كه اعمال و آداب زيارتش را به پايان برد، خدا او را از فيروزمندان نويسد. و زماني كه بخواهد از آن جا برگردد فرشته اي به نزدش آيد و به او گويد، فرستاده ي خدا تو را درود مي فرستد و مي گويد: «زندگي را از سر گير و كارهايت را از نو شروع كن كه خدا گذشته را به تو بخشود.»

11. عن بشير الدهان، عن أبي عبدالله عليه السلام قال: إن الرجل ليخرج إلي قبر الحسين عليه السلام فله إذا خرج من أهله بأول خطوة مغفرة لذنوبه، ثم يزل يقدس بكل خطوة حتي يأتيه فإذا أتاه ناجاه الله فقال: عبدي سلني أعطك، أدعني أجبك، أطلب مني أعطك، سلني حاجتك اقضا لك. قال أبو عبدالله عليه السلام: و حق علي الله أن يعطي ما بذل. [13] .

از بشير دهان نقل است كه امام صادق عليه السلام گفت: «مردي كه به سوي قبر امام حسين عليه السلام مي رود، وقتي كه خانواده اش را ترك مي كند، هر گامش، بخشايشي


براي گناهش است. سپس، به هر گامش، تقديس مي گردد، تا به قبر امام حسين عليه السلام برسد، وقتي كه به آن جا رسيد، خدا با او مناجات مي كند و مي گويد: اي بنده ي من! از من خواهش كن، عطايت كنم، مرا بخوان پاسخت گويم، از من بخواه تا بدهمت، خواسته ات را از من بخواه تا آن را برايت برآورده سازم. راوي گويد، امام صادق عليه السلام در ادامه گفت: «و خدا را مي سزد تا آن چه را كه (در راه سفر) خرج كرده است، به او عطا كند.»

12. عن معاوية بن وهب، قال: دخلت علي أبي عبدالله عليه السلام و هو في مصلاه فجلست حتي قضي صلاته فسمعته و هو يناجي ربه و يقول:

يا من خصنا بالكرامة و وعدنا الشفاعة و حملنا الرسالة و جعلنات ورثه الآنبياة و ختم بنا الامم السالفة و خصنا بالوصية و أعطانا علم ما مضي و علم ما بقي و جعل أفئدة من الناس تهوي إلينا. اغفر لنا و لاخواني و زوار قبر أبي الحسين بن علي عليه السلام الذين أنفقوا إلينا. اغفرلي و لاخواني و زوار قبر أبي الحسين بن علي عليه السلام الذين أنفقوا أموالهم و أشخصوا أبدانه رغبة في برنا و رجاء لما عندك في صلتنا و سرورا ادخلوه علي نبيك محمد صلي الله عليه و آله و أجابة منهم لأمرنا و غيظا أدخلوا علي عدونا، أرادوا بذلك رضوانك فكافهم عنا بالرضوان و اكلاهم بالليل و النهار و اخلف علي عدونا، أرادو بذلك رضوانك فكافهم عنا بالرضون و اكلاهم بالليل و النهار و اخلف علي أهاليهم و أولادهم الذين خلفوا بأحسن الخلف واصحبهم و اكفهم شر كل جبار عنيد و كل ضعيف من خلقك أو شديد. و شر شياطين الانس و الجن و اعطهم أفضل ما أملوا منك في غربتهم عن أوطانهم و ما آثرونا علي أبنائهم و أهاليهم و قراباتهم.

الله إن أعداءنا عابوا عليهم خروجهم فلم ينههم ذلك عن النهوض و الشخوص إلينا خلافا عليهم، فارحم تلك الوجوه التي غيرها الشمس و ارحم تلك الخدود التي تقلبت علي قبر أبي عبدالله عليه السلام و ارحم تلك الأعين التي جرت


دموعها رحمة لنا و ارحم تلك القلوب التي جزعت و احترقت لنا و ارحم تلك الصرخة التي كانت لنا. اللهم إني أستودعك تلك الأنفس و تلك الأبدان حتي ترويهم من الحوض يوم العطش.

فما زال صلوات الله عليه يدعوا بهذا الدعاء و هو ساجد، فلما انصرف قلت له،: جعلت فداك لو أن هذا الذي سمعته منك كان لمن لايعرف الله لظنت أن النار لاتطعم منه شيئا أبدا والله لقد تمنيت أني كنت زرته و لم أحج. فقال لي: أقربك منه فما الذي يمنعك عن زيارته يا معاوية و لم تدع ذلك؟

قلت: جعلت فداك لم أدر أن الأمر يبلغ هذا كله، فقال: يا معاوية و من يدعوا لزواره في السماء أكثر ممن يدعوا لهم في الارض، لاتدعه لخوف من أحد. فمن تركه لخوف رأي من الحسرة ما يتمني أن قبره كان بيده، أما تحب أن يري الله شخصك و سوادك فيمن يدعوا له رسول الله صلي الله عليه و آله؟ أما تحب تكون غدا فيمن تصافحه الملائكة؟ أما تحب أن تكون غدا فيمن يأتي و ليس عليه ذنب به؟ أما تحب أن تكون غدا فيمن يصافح رسول الله صلي الله عليه و آله. [14] .

معاوية بن وهب گويد: «به حضور امام صادق عليه السلام كه در نمازگاهش بود، رسيدم، نشستم تا نمازش را تمام كرد و شنيدم كه با پروردگارش راز و نياز مي كند و مي گويد:

اي آن كه ما را مخصوص كرامت ساخته و وعده ي شفاعت داده اي؛ رسالت را بر عهده ي ما نهاده و ما را وارث پيامبران ساخته اي؛ امت هاي پيشين را با ما به سر آورده و ما را ويژه ي گردانيده؛ دانش گذشته و آينده را با ما عطا كرده اي و


دل هاي برخي از مردمان را چنان قرار داده اي كه به ما مايلند! من و برادرانم و زيارتگران قبر پدرم، امام حسين عليه السلام، را بيامرز، آنان كه از سر رغبت به نيكي ما، و به اميد پاداشي كه نزد تو، در پيوستگي با ما است، و به خاطر شادمان ساختن، پيامبرت محمد صلي الله عليه و آله، و به جاي آوردن خواسته ي ما از آنان و خشمگين ساختن خصم ما، خود را از وطن، دور مي سازند و دارايي شان را خرج مي كنند. خدايا، آنان با اين كارشان خوشنودي تو را مي خواهند، پس تو نيز با خوشنود كردنت، آنان را كفايت كن، و آن ها را در شب و روز به سلامت نگهدار، و تو خود، بهترين جانشين آن ها بر أهل و عيالشان، كه در وطن به جا گذاشته اند، از ما باش، و آنان را همراهي كن و از شر هر زورگوي لجوج و آفريده ي ناتوان يا توانمندت، و شيطان هاي انس و جن، خود، تنها نگهدارنده باش! و به آنان كه از وطن خويش دور شده اند، و ما را بر فرزندان و خانواده و خويشانشان، مقدم داشته اند، برترين آرزويي كه از تو اميد دارند، عطا كن!

بار پروردگارا! دشمنان ما به خروج آن ها خرده گرفتند، اما اين عيب جويي، آن ها را برخلاف خواسته ي آنان، از حركت و آمدن به سوي ما بازداشت، پس تو نيز به آن صورت هايي كه از تابش خورشيد، تغيير يافته اند، مهرباني كن و بر آن گونه هايي كه بر مزار امام حسين عليه السلام، از اين رو به آن رو مي شوند، رحم آور و بر آن چشماني كه اشكشان از سر دلسوزي به ما جاري گشته، و بر آن دلهايي كه براي ما جوشيده و سوخته، و بر آن ناله ها و فريادهايي كه براي ما برآمده است، رحم كن! بار پروردگارا!، من اين جان ها و بدن ها را به تو مي سپارم تا در روز تشنگي، از حوض كوثر، سيرابشان سازي.

(راوي گويد:) امام صادق عليه السلام اين دعا را، در سجده مي خواند. زماني كه از


دعا كردن باز ايستاد، به او گفتم: فدايت شوم، به باورم، اگر اين دعايي كه از شما شنيدم، در حق كسي كه خدا را هم نمي شناسد، بود، آتش دوزخ، هر گونه به او آسيبي نمي رساند. به خدا آرزو دارم كه به جاي حج، به زيارت او مي رفتم، امام صادق عليه السلام به من گفت: اي معاويه، تو كه به او خيلي نزديكي، با اين حال چه چيزي تو را از زيارت او باز مي دارد و چرا زيارت او را ترك گفته اي؟ گفتم: فدايت شوم، من نمي دانستم كه ثواب اين كار، به آن همه كه گفتي، برسد. گفت: اي معاويه، زائران حسين عليه السلام را در آسمان، بيش تر از زمين، دعا مي كنند. زيارت او را ترك گويد، به چنان حسرتي گرفتار مي آيد كه آرزو مي كند، قبر خويش را به دست خود كنده باشد. آيا دوست نداري خدا خود تو را در ميان آنان كه رسول خدا دعايشان مي كند، قرار دهد؟ آيا دوست نداري فردا از كساني باشي كه فرشتگان با آن ها مصافحه مي كنند؟ آيا دوست نداري فردا، جزو كساني باشي كه به عرصه ي محشر مي آيند، در حالي كه گناهي براي مؤاخذه شدن ندارند؟ آيا دلت نمي خواهد فردا، با كساني باشي كه رسول خدا صلي الله عليه و آله با آنان مصافحه مي كند؟»


پاورقي

[1] شيخ صدوق، ثواب الاعمال، ص 108؛ همو، کتاب الهداية، ص 256؛ همو، الأمالي، ص 114؛ همو، علل الشرايع، ص 460 که در دو منبع اخير به جاي امام حسين عليه‏السلام حديث از امام حسن عليه‏السلام نقل شده است؛ شيخ طوسي، الأمالي، ص 201 به نقل از شيخ صدوق.

[2] ثواب الاعمال، ص 110. شيخ صدوق اين روايت را به سه طريق، از جمله به طريق صحيح، از عبدالله بن مسکان نقل کرده است ر. ک: همان، ص 110؛ نيز کتاب من لايحضر الفقيه، ج 2، ص 581 و عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 44.

[3] ثواب الاعمال، ص 111؛ همو، الأمالي، ص 206، نيز صفحه‏ي 309، به نقل از زيد بن علي.

[4] يعني اين عرفان و معرفت به امامت و حقانيت راه امام حسين عليه‏السلام و پيوستگي و وابستگي فکري به آن حضرت که زائر عارف را به زيارت او مي‏کشاند، بالاخره، موجب مي‏شود که او از گناهان گذشته‏اش توبه کند و در آينده نيز هرگاه گناه و خطايي از او سر زد، جبرانش نمايد که البته، توفيق به اين همه، تنها از خدايم تواند باشد.

[5] ثواب الاعمال، ص 111؛ کتاب من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 581.

[6] ثواب الاعمال، ص 111؛ کتاب من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 581.

[7] ثواب، الاعمال، ص 111.

[8] شيخ صدوق، الأمالي، ص 684، نقل با تقطيع.

[9] ثواب الاعمال، ص 116؛ کتاب من لايحضره الفقيه، ج 2، ص 581.

[10] ثواب الاعمال، ص 112.

[11] همان، ص 116.

[12] همان، ص 116 - 117.

[13] همان، ص 117.

[14] همان، ص 120 - 121.