بازگشت

محمد و آل محمد واسطه ي آفرينش عالم و...


بدان كه چون محمد و آل محمد عليهم السلام واسطه ي خلقت جميع عالم و سبب نزول بركت و رحمت از جناب احديت به سوي خلق مي باشند و اين معني خود ظاهر است؛

زيرا كه مقصود از آفرينش عالم، ايجاد ايشان بود و اولين چيزي كه خلق شد نور محمد صلي الله عليه و آله و سلم بود و جميع عالم از پرتو شعاع ايشان خلق شدند و رحمت نازل


نمي شد، مگر بر ايشان و از ايشان به خلق مي رسيد.

و اگر ايشان نبودند باران نازل نمي شد، گياه از زمين نمي روييد، آفتاب و ماه روشني نمي دادند و آسمان ها برپا نبودند. [1] .

بلكه ايشان مظاهر اسماء الهي هستند و عالم وجودش به اسم اعظم است و از اينجاست كه گفته اند:

«بني الوجود علي الاسم الأعظم، فاذا حرك حرك جميع العالم»؛

چون اسم اعظم حركت نمايد، جميع عالم حركت مي نمايد.

و حسين بن علي عليهماالسلام مظهر اسم اوست كه:

«اللهم اني أسألك باسمك الذي أشرقت به السماوات والأرض و باسمك الذي يصلح به الأولون والاخرون».

به نور ايشان بود كه آسمان و زمين از مكمن خفا به عالم وجود و ظهور آمد و از نور ايشان بود كه عالم روشن شد و ايشان صلاح اولين و آخرينند و امر اولين و آخرين به اصلاح نيامد مگر به ايشان، و ايشان رحمت واسعه ي الهي اند كه هر چيزي را فراگرفته اند و ايشان كلمات تامه اند.



الهي فما آية لله أكبر منهم

فهم آية من دونهم كل آية



و ما نعمة الا و هم أولياؤها

فهم نعمة منها أتت كل نعمة



لهم خلق الله العوالم كلها

و حكمهم فيها بها من خليفة



سري سرهم في الكائنات جميعها

فمن سرهم لم يخل مثقال ذرة



سر ايشان در جميع كاينات جاري است، ذره اي از عالم خالي از سر ايشان نيست.


پاورقي

[1] رجوع شود به: فرائد السمطين: 319/2.