اشاره اي به فضايل امام حسن و امام حسين
اما آن كه حسنين عليهماالسلام دو كفل رحمت و دو نصيب عظيم از كرامت الهي مي باشند؛ ظاهر است، زيرا كه آنها سبب نزول رحمت هاي الهي و دو منبع كرامت و دو وسيله ي عظيم به سوي رحمت هستند.
چنانچه از ابن عباس روايت شده كه پيغمبر خدا صلي الله عليه و آله و سلم در مورد حسنين عليهماالسلام فرمودند:
«من أحبهما كان معي في الجنة و من أبغضهما كان في النار»؛
كسي كه آنها را دوست بدارد در بهشت با من مي باشد، و كسي كه آنها را دشمن بدارد، جايگاه او در آتش است. [1] .
و به طريق مخالفان، از ابي هريره روايت شده كه گويد:
روزي پيغمبر خدا صلي الله عليه و آله و سلم به سوي ما بيرون آمد در حالي كه حسن عليه السلام را به دوش راست و حسين عليه السلام را به دوش چپ سوار كرده بود، گاهي اين را مي بوسيد و گاهي آن را.
وقتي نزد ما رسيد، مردي پرسيد: تو آنها را دوست مي داري؟
فرمودند:
«من أحبهما فقد أحبني»؛ كسي كه ايشان را دوست بدارد، مرا دوست داشته است. [2] .
و از پيغمبر خدا صلي الله عليه و آله و سلم روايت كرده كه فرمودند:
بي انذرتم [و] بعلي [بن أبي طالب] اهتديتم [و قرء: (انما أنت منذر و لكل قوم هاد)]؛ [3] .
به واسطه ي من از عذاب خدا ترسانيده شديد و به واسطه ي علي [بن أبي طالب] عليه السلام هدايت يافتيد [و اين آيه را قرائت فرمود كه: «همانا تو بيم دهنده اي و براي هر گروهي هدايتگري است»].
و بالحسن اعطيتم الاحسان وبالحسين تسعدون و به تشقون؛ [4] .
احسان هاي الهي به واسطه ي حسن عليه السلام به شما مي رسد، و به واسطه ي حسين عليه السلام سعيد و شقي مي شويد.
ألا و انما الحسين [5] باب من أبواب الجنة، من عانده حرم الله عليه رائحة الجنة؛ [6] .
آگاه باشيد! حسين، دري از درهاي بزرگ بهشت است، [هر كس با او دشمني نمايد، خداوند بوي بهشت را بر وي حرام مي كند].
اگر تأمل كني، مي فهمي كه اكثر خلق از اين در، داخل بهشت مي شوند. ببين هر روز چه قدر به وسيله ي آن بزرگوار مستحق بهشت مي شوند، يا به جهت زيارت، يا به جهت گريه ي بر او، يا به جهت اعانت بر گريه كنندگان، يا به جهت اقامه ي عزاي او، يا به جهت امور ديگري كه مرجع و بازگشتش به سوي اوست.
پاورقي
[1] رجوع شود به: بحارالانوار: 302/43 و 303.
[2] فضائل الخمسه: 252/3، مسند احمد: 561/2 ح 7816، ميزان الاعتدال: 11/2 مستدرک حاکم: 182/3 ح 375.
[3] سورهي رعد: آيهي 7.
[4] در بحارالانوار آمده: «و به تشبثون».
[5] در بحارالانوار آمده: «ألا و ان الحسين».
[6] مائدة منقبه: 22، غاية المرام: 235 ح 6، مقتل الحسين عليهالسلام خوارزمي: 145/1، بحارالانوار: 405/35 ح 28.