بازگشت

رواية تحف العقول


و روي الشيخ الفقيه الأقدم أبومحمد الحسن بن علي بن شعبة مفتخر أصحابنا صاحب كتاب «تحف العقول» أنه جاء الحسين عليه السلام رجل من الأنصار يريد أن يسأله حاجة فقال يا اخا ألانصارصن وجهك عن بذة المسئلة، و ارقع حاجتك في رقعة وات بها سأسترك ان شاء الله فكتب اليه يا اباعبدالله ان لفلان علي خمسمائة دينار و قد الح بي فكلمه ينظرني الي ميسرة فلما قرء الحسين (عليه السلام) الرقعة دخل الي منزله فأخرج صرة فأخرج فيها الف دينار و قال له خمسمائة فاقض بها دينك و اما خمسمائة، فأستعن بها علي دهرك و لا ترفع حاجتك الا الي أحد ثلاثة الي ذي دين او مروة او حسب.

أقول: لقد اقتدي عليه السلام بأبيه صلوات الله عليه في امره السائل ان يكتب حاجته فانه روي ان رجلا أتي علي بن ابي طالب (عليه السلام) فقال له يا أميرالمؤمنين ان لي اليك حاجة فقال اكتبها في الأرض فأني اري النصر فيك بينا فكتب في الأرض اني فقير محتاج فقال علي (عليه السلام) يا قنبر اكسه حلتين فأنشأ الرجل يقول:



كسوتني حلة تبلي محاسنها

فسوف أكسوك من حسن الثناء، حللا



ان نلت حسن ثنائي نلت مكرمة

و لست تبغي بما قد نلته بدلا



ان الثناء ليحيي ذكر صاحبه

كالغيث يحيي نداه السهل و الجبلا



لا تزهد الدهر في عرف بدأت به

فكل عبد سيجزي بالذي فعلا



فقال اعطوه مأة دينار فقيل له يا أميرالمؤمنين! لقد أغنيته. فقال اني سمعت رسول الله (صلي الله عليه و آله) يقول أنزلوا الناس منازلهم ثم قال علي (عليه السلام) اني لأعجب من أقوام يشترون المماليك بأموالهم، و لا يشترون الأحرار بمعروفهم.

روايت تحف العقول

شيخ بزرگوار و پيشين ما ابومحمد حسن بن علي بن شعبه از پيشوايان اصحاب ما و صاحب كتاب «تحف العقول» روايت مي كند: «فردي از انصار به حضور ابي عبدالله الحسين (ع) رسيد و مي خواست نياز خود را با آن حضرت در ميان نهد امام فرمود: اي برادر انصار! چهره ي خود را از ذلت سوال مصون دار و درخواست خود را در ورقه اي بياور و من انشاء الله آن ورقه را مستور مي دارم او در نامه اي نوشت فلاني 500 دينار از من طلب دارد اصرار ورزيده است هر چه زودتر پرداخت نمايم از شما مي خواهم از او براي من مهلت بگيريد و بس هنگامي كه امام (ع) نامه را خواند وارد منزل شد پس كيسه اي را همراه خود آورد پول آن را بيرون كشيد پس هزار دينار بود فرمود: با پانصد دينار آن، قرض خود را اداء كن و پانصد دينار هم خرج زندگي خود نما! ولي هرگز نياز خود را جز پيش فردي از اين سه كس نياورد يا صاحب دين يا صاحب مروت و كرامت يا صاحب حسب و تبار شريفي بوده باشد.

مؤلف گويد: او در اين امر به پدر عالقدر خويش (ع) تأسي نموده است چون روزي فردي خدمت اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب (ع) آمد و عرض كرد من نياز و حاجتي دارم امام (ع) فرمود حاجت خود را به روي خاك بنويس من مي بينم كه تو در ناراحتي و پريشاني آشكار به سر مي بري پي او در روي زمين نوشت من فقير و محتاج هستم علي (ع) به. قنبر فرمود: به او دو دست لباس بپوشان پس آن مرد شروع به انشاء شعري نمود: «توحله و لباس نويني را به من پوشاندي كه محاسن و زيبائي هاي آن، كهنه و مندرس مي شود پس به زودي از حسن تعريف و زينتهائي را به تو مي پوشانم و اگر تو به حسن ثناء و تعريف نائل آمدي به يقين به كرامت و بزرگواري رسيدي ولي تو هرگز از كساني نيستي كه در مقابل آنچه رسيده اي بدلي مطالبه كني ثناء و تعريف نيك هميشه خاطره ي صاحب آن را زنده نگه مي دارد و همانند باران كه رطوبت آن كوه و دشت را زنده و شاداب مي سازد در طول روزگاران در احسان و نيكوكاري كه شروع نموده اي هرگز زهد را پيش نگير، چون هر بنده اي با آنچه انجام داده است جزاء داده مي شود. علي (ع) فرمود: صد دينار نيز به او بدهيد گفته شد اي اميرمؤمنان او را ثروتمند كردي حضرت در پاسخ فرمود: از رسول خدا (ص) شنيدم كه تعجب و شگفت من از كساني است كه بردگان را با اموال خود خريداري مي كنند ولي آزادگان را با احسان و نيكوكاري خود، خريداري نمي نمايند!

و روي: أنه وجد علي ظهر الحسين (عليه السلام) يوم الطف أثر فسألوا زين العابدين (عليه السلام) عنه فقال هذا مما كان ينقل الجراب علي ظهره الي منازل الأرامل و اليتامي و المساكين.