بازگشت

اختلاف است در اين كه ورود حضرت سيدالشهداء در چه زمان و چه روز بود


سيد رضي - رضي الله عنه - ورود آن جناب را در روز دوم محرم دانسته [1] و بعضي در روز هشتم محرم دانسته اند. و بعضي ظاهرا در روز هفتم دانسته اند و ايضا؛ خلاف


است كه آن روز، چهارشنبه بود، يا پنجشنبه. و اصح در نظر اين كه بودن ورود در روز هفتم اصح باشد، زيرا كه ابن زياد ستم بنياد در نهايت عناد با آن جناب بود و همتش بر آن مقصود، كه زودتر به هر نحو كه باشد چاره ي كار آن مظلوم را كرده باشد و مي دانست كه در زمان زندگاني آن جناب، امر خلافت و سلطنت بر يزيد و سائر بني اميه، نخواهد استقرار يافت. و ابن زياد نيز از فروع بني اميه بود و شك نيست كه لشكر ابن زياد همه از اهل كوفه بودند و از جاي ديگر لشكر نياورد، چنان كه بعضي از ارباب مقاتل تصريح بر اين نموده اند. [2] و كوفه لشكرخيز بود و در ميان كوفه و كربلا پر مسافتي نيست و تجهيز لشكر بر او آسان بود منتهي يك روز دو روز مي توانست. پس چگونه مي شود كه آن جناب در دوم محرم وارد شود و ابن زياد او را هشت روز مهلت دهد؟! اين به عقل درست در نمي آيد. چنان كه كسي كه در اخبار مقتل تتبعي داشته باشد، اين مرحله مخفي نخواهد بود. پس ورود در هشتم، اقوي است.


پاورقي

[1] الملهوف:139.

[2] اسرار الشهادة به نقل از ابومخنف:257.