بازگشت

جايگاه انتخاب رهبري در اسلام


و چون امامت و رهبري نقش بسيار مهمي در سعادت و تكامل انسان دارد، و بدون امامت و رهبري، آفرينش انسان پوچ و بيهوده خواهد بود، خداوند بزرگ پيش از آفرينش انسان، طرح جامع رهبري را تكميل فرمود: و با خلقت ارواح پنج تن آل عبا، قبل از ارواح پيامبران آسماني، و آفريدن ارواح پيامبران پيش از ديگران، مسئله رهبري انسانها را از آغاز هبوط انسان به زمين


از تشكيل اولين امت انساني

از تحقق اولين جامعه ابتدائي تا جوامع بزرگ انسان

از آدم عليه السلام تا ظهور پيامبران و صاحب كتاب «اولوالعزم»

از رهبري پيامبران تا تداوم رهبري امامان هر پيامبر الهي

از رهبري پيامبران تا ظهور حضرت خاتم صلي الله عليه و آله

از رهبري پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله تا امامت علي عليه السلام

از رهبري علي عليه السلام تا امامت حضرت مهدي عليه السلام

از رهبري امام مهدي عليه السلام تا دوران غيبت صغري و كبري

و رهبري فقهاي شيعه.

از غيبت كبري تا ظهور حضرت قائم عليه السلام

از رهبري دوران ظهور تا رجعت دوباره ي امامان عليهم السلام تا قيامت در تمام دورانهاي ياد شده مشخص فرمود كه:

در هيچ مرحله اي از مراحل زندگي در كره ي زمين، هيچگاه انسان بدون كتاب و رهبري نبوده است.

و انسانها در همه ي زمانها و مراحل زندگي با رهبري صحيح رهبران آسماني، به رشد و كمال واقعي رسيدند از اين رو رهبري انسانها را بر اساس.

الف - انتصاب و انتخاب الهي

ب - و شرائط و ويژگيهاي والا و ارزنده ي معنوي

برگزيد، و آنان را از هر گونه ناروا و زشتي پاك نگهداشت، تا با قلب و جاني سالم، جسم و رواني سالم، رفتار و گفتاري سالم بشريت را به خداي آفريننده ي انسانها هدايت فرمايد، و به ارزشهاي والاي معنوي،


الهي، رهنمون گردند.

بنابراين يك اصل جاويدان در انتخاب رهبران بشريت دخالت دارد و آن «انتخاب الهي بر أساس ويژگيهاي اخلاقي و رهبران آسماني است»

كه خود فرمود:

الله اعلم حيث يجعل رسالته [1] .

(تنها خدا از همه آگاه تر است كه رسالت و رهبري را در كدام خاندان قرار دهد؟).

انسانها بدلايل فراواني از شناخت انسانهاي كامل عاجزند، و نمي توانند رهبران معصوم را به درستي شناسائي نمايند زيرا:

- انسان شناس نيستند

- انسان موجودي ناشناخته است

- داراي علم غيب نمي باشند.

- و با انتخابات و شوري و رأي خبرگان نيز نمي توانند انسان كامل را شناسائي كنند.

و با تمام معيارهاي ياد شده به اسرار دروني انسان راه ندارند

با اينكه به رهبري «انسان كامل» نياز ضروري دارند، و بدون رهبري آنان به رشد و سعادت نمي رسند و در پرتگاه سقوط قرار خواهند گرفت اما از انتخاب آن نيز عاجزند، و از شناخت آن نيز ناتوانند

پس بايد خداي حكيم بر أساس حكمت خداوندي، براي كمال و تكامل انسانها در أمر رهبري دخالت كند.

گزينش فرمايد


رهبران معصوم و كاملي بيافريند.

و از آغاز تا انجام آفرينش، طرح جامع رهبري را تحقق بخشد كه بر اين أساس: - هر پيامبري، پيامبر پس از خود را به انسانها معرفي فرمود

-و هر پيامبري امامان پس از خود را براي تداوم رهبري معرفي مي كرد

- و رسول گرامي اسلام، امامان پس از خود را بارها و بارها معرفي كرد

و در غدير خم از همگان عهد و پيمان گرفت، و سرانجام فرمان بيعت عمومي را صادر كرد كه 120 هزار حاجي با امام علي عليه السلام بيعت كردند.

و در احاديث فراواني صفات و اخلاقيات و ويژگيهاي امامان پس از خود را يك يك بر شمرد

و شرائط رهبري، و صفات والاي امامان را مشخص فرمود تا مدعيان دروغين در مردم نفوذ نكنند، و جايگاه ارزشمند رهبري را غصب ننمايند.

و اين خطر را در سخنراني روز غدير هشدارگونه مطرح كرد كه فرمود:

معاشر الناس انه سيكون من بعدي أئمة يدعون الي النار و يوم القيامة لا ينصرون [2] .

(اي جمعيت انسانها، همانا به زودي پس از من، رهبران دروغين پيدا مي شوند كه مردم را به آتش جهنم


فرا مي خوانند و در روز قيامت ياوري نخواهند داشت)


پاورقي

[1] 124 انعام.

[2] به کتاب حماسه غدير مؤلف مراجعه شود.