بازگشت

طرح جامع رهبري در آغاز آفرينش


هر مخترع، و سازنده اي، و هر مبتكر و طراحي، براي ساخت و پرداخت و توليد و انبوه و تداوم خود، با «آينده نگري مثبت» به طرح جامع اختراع خود مي انديشد كه:

- چگونه ساخته شده و به تكامل مي رسد؟

- چگونه يك اختراع مراحل تكامل خود را پشت سر گذارد؟

- و پس از تكميل چگونه به توليد انبوه رسد؟


- و براي تداوم توليد چه بايد كرد؟

اگر مسائل اساسي ياد شده درست ارزيابي نگردد، و مشكلات آن بر طرف نشود، و زمينه هاي مناسب پيدايش پديد نيايد، يك اختراع، يك ابتكار ارزشمند، تحقق نمي پذيرد، تداوم نمي يابد، و به بار نمي نشيند.

پروردگار انسان نيز در آغاز آفرينش، به تمام مسائل كوتاه مدت و دراز مدت انسان، توجه داشت كه:

- آفرينش انسان چگونه از خاك آغاز گردد؟

- از عناصر مرده، چگونه حيات پديد آيد؟

- جسم و اندام آدمي با تمام وپژگيهاي مناسب چگونه سازماندهي شود؟

- روح آدمي چگونه پديد آيد؟ و با جسم چگونه پيوند گيرد؟

- توالد و تناسل انسان چگونه شكل گيرد؟ و نوع بشر چگونه جاودانه شود؟

و پس از آفرينش انسان و تشكيل امت و جامعه انسانها:

چگونه بايد فرد و جامعه راه تكامل را به پيمايند؟

- به سعادت و رستگاري نائل آيند؟

- با مشكلات فروان زندگي به درستي مقابله كنند؟

- و موانع سعادت و تكامل را از سر راه خود بردارند؟

- چگونه بايد رهبري شوند؟ و رهبران بشريت بايد چه افرادي باشند؟

و داراي كدام ويژگي و صفات والائي بوده تا بشريت را به خوبيها رهنمون گردند؟
وقتي بدون رهبري انسانها پاك و آزاده، جامعه ي بشري هدايت نمي شود، و به تكامل نخواهد رسيد.

پس آفرينش بدون امامت و رهبري بيهوده است.

و تداوم نسل آدمي بدون رهبري صحيح، پوچ و بي معناست

در حركتهاي فرهنگي نيز داستان اينگونه است كه ساختن، ساختمانهاي فرهنگي و ثبت نام انبوه شاگردان بدون استاد و كتاب بيهوده خواهد بود و نقشي نخواهد داشت.

از اين رو تا انسان خلق مي شود، پيامبران الهي به عنوان اساتيد و راهنمايان بشر، و ألواح و صحيفه و كتاب و قرآن، به عنوان كتاب درسي انسانها مطرح است

يعني بدون رهبري پيامبران آسماني، و امامان راستين، پيمودن راه تكامل ممكن نيست،

كه خلقت ارواح پيامبران پيش از ارواح آدميان شكل مي گيرد زيرا بدون رهبري امامان معصوم عليهم السلام بي نظمي و فسادزدگي، همه ي ارزشهاي انساني را نابود مي سازد كه فرمودند:

لولا الحجة لساخت الارض بأهلها

(اگر حجت خدا نباشد زمين بر سر أهلش فرو خواهد ريخت)

در جهان بيني توحيدي:

- هر جا انسان و جامعه انساني است، پيامبري و كتابي مطرح است [1] .

- در هر قريه و روستا و شهر و اجتماعي هدايت كتابي آسماني قرار دارد [2] .

- و هرگز انسانها از آغاز تا انجام بدون رهبري نبوده و نخواهند بود كه: هر پيامبري براي دوران پس از خود، امامان و رهبران راستيني معرفي مي كرد

و رهبري پيامبران آسماني از آدم عليه السلام تا پيامبر خاتم صلي الله عليه و آله تداوم يافت، و امامان پس از پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله نيز تعيين گرديده و بوسيله پيك وحي نام و نشان، و دوران حكومت آن رادمردان، مشخص شد.

و در روز غديرخم امامت امام علي عليه السلام توسط پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله به مردم معرفي و از همگان اعتراف و سپس بيعت گرفته شد تا:

- با خدا و پيامبر، پيمان وفاداري بسته، و امامت امامان شيعه را تا حضرت قائم (عجل الله) باور كنند و به آن ايمان آورند

- و پس از رسول خدا صلي الله عليه و آله امامت حضرت علي عليه السلام و سپس فرزندان او را تا دوران رجعت و قيامت پذيرفته، و از آن دفاع نمايند

حضرت رسول الله صلي الله عليه و آله در روز غدير فرمود:

معاشر الناس! فاتقوالله و بايعوا عليا اميرالمؤمنين، والحسن و الحسين، و الأئمة كلمة طيبة باقية يهلك من غدر و يرالله من وفي

(اي جمعيت انسانها! از خدا پروا كنيد، و با علي اميرمؤمنان بيعت كنيد، و با امامان پس از او حسن و حسين و ديگر امامان تعيين شده از طرف خدا بيعت


كنيد، كه كلمه ي پاك و جاويدان پروردگارند، و بدانيد آنكس كه نيرنگ زند نابود خواهد شد، و آنكس كه بر اين بيعت وفادار ماند خدا را ملاقات خواهد كرد) [3] .

و حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام در خطبه اول نهج البلاغه پس از طرح مباحث نبوت عامه و بعثت رسول خدا، و دوران پس از رسالت به امامت و رهبري مداوم در امت مي پردازد و مي فرمايد:

و خلف فيكم ما خلفت الأنبياء في أممها، اذلم يتركوهم هملا، بغير طريق واضح و لا علم قائم

(و پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله در ميان شما جانشيناني به رهبري باقي گذارد كه تمامي پيامبران الهي چنان كرده اند زيرا پيامبران الهي مردم را بي سرپرست و بدون راهي روشن، يا نشانه هاي استوار هدايت، رها نمي كنند) [4] .


پاورقي

[1] آيه 24 فاطر.

[2] آيه 4 حجر.

[3] احتجاج طبرسي.

[4] خطبه 40/1 نهج‏البلاغه معجم المفهرس.