بازگشت

كمال و جامعيت قرآن كريم


همزمان با نزول تدريجي آيات قرآن از هنگامه بعثت تا وفات رسول


خدا صلي الله عليه و آله، پيامبر گرامي اسلام، در احاديث و روايات فراواني جايگاه ارزشي قرآن را همراه با آيات روشن آن بيان فرمود كه:

- قرآن معجزه ي الهي است، و بشر نمي تواند مانند آن را، يا يك سوره، يا چند آيه را بياورد

- قرآن همه ي نيازها و نيازمنديهاي انسان را پاسخ داده و بيان كرده است

- قرآن همه ي روشهاي تربيتي، و رهنمودهاي تكاملي را دارد

- قرآن به همه ي درخواست ها، و پرسش ها پاسخ به جا و مناسب مي دهد.

و آنگاه فرمود:

براي انسان در تمام ابعاد زندگي، در زندگي فردي و اجتماعي و سياسي و نظامي و اقتصادي.

و همه ي شئون و حالات قبل از ازدواج و دوران حاملگي و شرائط زيستي انسان در شكم مادران و در صلب پدران.

و روشهاي تربيت انسان پس از تولد تا نوجواني و جواني و پيري.

و پس از مرگ

و در همه جا رهنمودهاي روشن و تكاملي و ارزشمندي دارد كه جز با عمل به آنها نمي توان به تكامل رسيد

كه از هنگامه ي نزول قرآن تاكنون، برخي از معارف آن را دانشمندان علوم تا حدودي شناختند


و نسبت به برخي از اسرار آن در حال كشف و شناسائي هستند

ممكن است راز آن ها را بيابند يا هرگز به بلنداي آن نرسند.

و برخي ديگر از معارف بلند قرآن كه فوق عقل و انديشه هاي بشري است هرگز قابل دسترسي و شناخت نمي باشد كه حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام فرمود:

و الله سبحانه يقول: «ما فرطنا في الكتاب من شي ء»

و فيه تبيان لكل شي ء، و ذكر أن الكتاب يصدق بعضه بعضا، و أنه لا اختلاف فيه

فقال سبحانه: «و لو كان من عند غير الله لوجدوا فيه اختلافا كثيرا». و ان القرآن ظاهره أنيق و باطنه عميق، لا تفني عجائبه، و لا تنقضي غرائبه، و لا تكشف الظلمات الابه.

و خداوند سبحان مي فرمايد:

«ما فرطنا في الكتاب من شي ء»

در قرآن از هيچ چيز فروگذار نكرده ايم؛

«تبيان لكل شي ء»

در قرآن بيان همه چيز آمده است و يادآور شده است كه آيات قرآن يكديگر را تصديق مي كنند و اختلافي در او وجود ندارد.

چنانكه مي فرمايد:

«اگر قرآن از ناحيه ي غير خدا بود اختلافات فراواني در آن مي يافتند»


قرآن داراي ظاهري زيبا و شگفت انگيز و باطني پرمايه و عميق است؛ نكات شگفت آور آن فاني نگردد و اسرار نهفته آن پايان نپذيرد هرگز تاريكيهاي جهل و ناداني جز به آن رفع نخواهد شد. [1] .


پاورقي

[1] خطبه 5/18 نهج‏البلاغه معجم المفهرس.