ضرورت هماهنگي منتظران و انتظار
حال بايد پرسيد كه:
- چرا در مدينه اين چنين صحبتي ندارد؟
- چرا در مكه، در آن اجتماع حاجيان آماده، از آينده و حكومت عدل جهاني و دوران رجعت و بازگشت خود و ديگر امامان شيعه سخن نمي گويد؟
- چرا در منازل بين راه مكه تا كربلا، پس از شنيدن خبر شهادت مسلم بن عقيل، و دگرگوني مردم كوفه، از آينده جهان بحث نفرمود؟
- چرا در شب عاشورا كه ياران را به بردباري فرا مي خواند، و زنان و خواهران را دلداري مي داد، و شهادت را مي ستود، از آينده و قيام حضرت مهدي عليه السلام و حكومت جهاني خود سخني به ميان نياورد؟
با بررسي دقيق اين سخنان حساس به اين نتيجه مي رسيم كه:
طرح مباحث انتظار و امام منتظر عليه السلام آمادگي لازم مي طلبد
بايد زمينه هاي مناسبي وجود داشته باشد
بايد منتظران واقعي و ايثارگر، و آماده ي شهادت، به فلسفه ي انتظار بيانديشند
بايد بين انتظار و منتظران تناسبي وجود داشته باشد
زيرا اگر پيروزي امام زمان عليه السلام بر دنيا بصورت معجزه يا دخالت
ولايت تكويني، يا جبري باشد، پس آمادگي نيروها لازم نيست، پس شرائط و ويژگيهاي منتظران فايده اي ندارد.
و بسيج نيروها ضرورتي نخواهد داشت
اما اگر ظهور جهاني امام زمان عليه السلام زمينه هاي لازم مي طلبد
تحقق شرائط مي خواهد
آمادگي جهاني، و آمادگي ملت اسلام را لازم دارد
و پس از اعلام ظهور در خانه خدا، احتياج به سراباز و مردان جنگجو و كارآزموده دارد
و نيروهاي فراواني را مي خواهد تا مكه و مدينه را آزاد كند، و سپس عراق را فتح كند.
و با همه ي گردنكشان جهان بجنگد.
و برابر همه ي مكاتب و أديان تحريف شده و پيروانشان ايستادگي كند.
پس نيرو مي خواهد
پس به شهادت طلبان خط شكن احتياج دارد
تا به شهادت طلبي، همه ي مرزهاي دشمنان جهاني را فتح كند، و از هيچ چيزي نهراسد
پس امكانات گسترده لازم دارد تا با امكانات نظامي دشمنان خود مقابله كند
پس بايد آماده بود و بايد خودسازي كرد
و انواع تمرينات نظامي را گذراند.
و با انواع سلاح ها آشنا بود، و آنها را تهيه كرد، و بكار گرفت.
و آنگاه بايد فرياد زد كه:
«عجل علي ظهورك»
اي امام زمان عليه السلام در قيام و ظهورت شتاب كن.
بنابراين هر كس نمي تواند ادعا كند كه منتظر امام زمان عليه السلام است.
و آمادگي ياري كردن او را دارد
از اين رو امام حسين عليه السلام هر جا و در ميان هر جمعي، بحث انتظار را طرح نفرمود، بلكه در لحظه هاي شهادت، در چند قدمي خط خون، فلسفه ي انتظار را مطرح كرد.
و بشارت داد كه آينده روشن است
آينده در دست اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله است
و جهان در پرتو نور آيات قرآن روشنائي خواهد گرفت
و حكومت جهاني حضرت مهدي عليه السلام با زنده شدن دوباره ي امامان معصوم شيعه عليهماالسلام تا قيام قيامت تداوم خواهد يافت
و دولت يار تا آخرين لحظه هاي ديدار، برقرار خواهد بود.