روش الگو سازي
از ديدگاه امام حسين عليه السلام يكي از روشهاي پسنديده ي امر به معروف، ساختن و ارائه الگوهاي كامل اخلاقي در جامعه مسخ شده مي باشد كه مردم با ديدن مجسمه هاي تقوا، و فضيلت، بيدار مي شوند، بخود باز مي گردند.
روش الگوسازي را از خود و فرزندان خود، و اصحاب و ياران خود آغاز كرد
هر كس مي خواست قرآن مجسم را بنگرد، ارزشهاي اخلاقي مجسم را بنگرد، الگوهاي كامل ايثار و تقوا و راستي را مشاهده كند، به امام حسين عليه السلام و فرزندان و يارانش مي نگريست كه:
- توجه به نماز و دعا و نيايش آنحضرت و فرزندانش زبانزد بود
- حجاب زنان و فرزندانش يادآور قرآن و سنت پيامبر صلي الله عليه و آله و احكام دين بود
- اما در راه و رسم زندگي و روش برخورد با دوست و دشمن براي همگان سرمشق بود
- شجاعت و مردانگي، شهامت و دشمن ستيزي آن بزرگ بي همانند بود
- گذشت و ايثار و جوانمردي امام ضرب المثل بود
- پاكي و طهارت خاندان پيامبر صلي الله عليه و آله سمبل انسانها بود
پيام امام در آن روزگاران ساكت و در خاموشي خفته، اين بود كه:
اگر مي خواهي ديگران را اصلاح كني، جامعه را بسازي، از خود شروع كن، خود را بساز
و حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود:
من نصب نفسه للناس اماما فليبدأ بتعليم نفسه قبل تعليم غيره
(كسي كه خود را رهبر مردم قرار داد بايد در آموزش خود بكوشد پيش از آنكه ديگران را آموزش دهد) [1] .
همه ديدند كه خاندان آن بزرگ رهبر، حتي در دوران اسارت، مجسمه تقوا و عفاف و بردباري و طهارت بودند.
كه زينب عليهاالسلام صبر را درس بردباري آموخت
و نماز اول وقت و نماز شب امام سجاد عليه السلام و زينب عليهاالسلام زبانزد همگان شد
و حجاب زنان و فرزندان حتي كودك سه ساله اش، چشمان دوست و دشمن را به آفتاب حقيقت رهنمون شد، و يزيد جلاد را به شگفتي واداشت.
و وقار و سرفرازي و خويشتن داري آل عترت سمبل آزادگان جهان شد
و ديدند كه در شب غارت و اسارت، وقتي عمه ي مظلومه او را يافت، از كتك خوردنها، از تهديدها، از ترس و وحشت ها، از پاره شدن لاله ي گوش توسط دژخيمان آل ابي سفيان، از اهانت ها، از شكسته شدن حرمت ها،
شكوه نمي كند و تنها مي گويد:
«عمه جان سرم برهنه است»
از حجاب مي گفتند و احكام الهي و آيات نوراني سوره ي نور.
از نماز مي پرسيدند و آداب آن.
كه رسالت عاشورا را به بهانه ي اسارت به همگان ابلاغ كردند، و تبليغات چندين ساله ي دشمن را در عمل رسوا نمودند
و مردم دانستند كه:
- مسلمان و نامسلمان چه كسي است.
- خارج شده ي از دين و مجسمه ي ديانت و سنت كدامند.
پاورقي
[1] حکمت 73 نهجالبلاغه معجم المفهرس.