تفاوت سيستم هاي نظارتي انسان و پديده ها
در حيوانات ديگر نيز سيستم هاي نظارتي، حياتي جبري وجود دارد با اين فرق كه بر زندگي فردي و اجتماعي پديده ها نيز همانند اندامشان، سيستم هاي نظارت جبري حاكم است كه:
- توالد و تناسل پديده هاي حياتي
- مرگ و حيات آنان
- روش زندگي و رشد آنان
- زندگي فردي و اجتماعي و ارتباطات ضروري آنان
همه بر أساس قوانين جبري و هدايت غريزي است.
زندگي فردي و اجتماعي، صلح و جنگ مورچگان، موريانه ها، پرندگان، حيوانات و خزندگان، همه بر اساس هدايت جبري و غريزي است.
زنبوران عسل با هدايت غريزي علم پرواز، و جهت شناسي را مي دانند، و كندوها را اشتباه نمي گيرند
اگر زنبوري شيره ي گياه سمي را بياورد توسط زنبورهاي سرباز بررسي و مراقبت شده اجازه ي ورود به كندوها را نمي دهند، و آن زنبور خاطي را با نيش هاي خود نابود مي سازند.
همه ي اينها با هدايت جبري است كه خداي بزرگ فرمود: (و اوحي ربك الي النحل ان اتخذي من الجبال بيوتا)
. و خداي توبه زنبور عسل وحي مي كند تا نيازمنديهاي خود را بيابد و در كوه ها لانه بسازد. [1] .
پس اصل سلامت در جسم و اندام پديده ها، و در زندگي فردي و اجتماعي آنها، با هدايت جبري و غريزي است كه با نظارت عمومي، و مراقبت هاي دقيق تحقق مي پذيرد.
اما در انسان داستان بگونه ي ديگري است
- سلامت جسم با هدايت غريزي تأمين مي گردد.
- و سلامت جان، و زندگي فردي و اجتماعي بايد با نظارت عمومي
و تلاش و مراقبت هاي مدام بر أساس انتخاب و آزادي شكل گيرد.
اگر مردم اصل «نظارت عمومي» را رعايت كردند، سلامت جامعه ي آنها همانند سلامت تن تضمين مي شود.
اما اگر بي تفاوت شدند به انواع انحرافات اخلاقي مبتلا خواهند شد زيرا انسان:
- نشانه ي بزرگ الهي است.
- جانشين خدا در زمين است.
- و قدرت انتخاب و نعمت آزادي دارد.
از اين رو، امر به معروف و نهي از منكر، مهم و سرنوشت ساز است كه تأمين كننده ي سلامت جامعه و سلامت فرد است، و سلامت همگان را تحقق مي بخشد كه اگر نظارت عمومي وجود داشته باشد رشد و كمال انساني وجود دارد و اگر نباشد همه چيز سقوط خواهد كرد.
حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود:
و ما اعمال البر كلها و الجهاد في سبيل الله عند الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر الا كنفثة في بحر لجي [2] .
(تمام رفتارهاي خوب، و جهاد در راه خدا، نسبت به امر به معروف و نهي از منكر همانند قطره اي است در درياي مواج)
زيرا أساس تمام خوبيها را نظارت ملي و مردمي حفظ مي كند.
و تمام ارزشها و احكام الهي، و بايدها و نبايدها با «نظارت عمومي» تداوم مي يابد.
اگر سنت «امر به معروف و نهي از منكر» زنده باشد ره آورد جهاد در راه خدا نيز ببار مي نشيند، و ثمر مي دهد.
چون سلامت، شرط رسيدن به كمال است، و بدون سلامت اجتماعي پيمودن راه رستگاري ممكن نيست، و بدون «نظارت ملي» و «امر به معروف و نهي از منكر»جوامع اسلامي رنگ سلامت را نخواهند ديد، امر به معروف از تمام خوبيها و ارزشها و جهادها در راه خدا برتري دارد، كه تحقق همه ي خوبيها، و ريشه كن شدن همه ي بديها به آن بستگي دارد.
پاورقي
[1] نحل آيه 68.
[2] حکمت 4 / 374 نهجالبلاغه معجم المفهرس.