بازگشت

ضرورت زنده نگهداشتن سنت پيامبر


يكي ديگر از پيامهاي قيام عاشورا حسيني، زنده نگهداشتن سنت پيامبر صلي الله عليه و آله است كه اگر راه و رسم زندگي، آداب و كردار، روشهاي عملي آنحضرت در جامعه زنده باشد، و تداوم يابد:

- بسياري از ابهامات و شبهات ريشه كن مي شود.

- حق و باطل به درستي شناسائي مي گردد.

- خرافات از واقعيات جدا و افشا مي گردد.

- روش صحيح تفسير آيات قرآن كريم آموزش داده مي شود

- اختلافات و تضادهاي فراوان در برداشت هاي گوناگون از ميان مي رود.

- متشابهات قرآن به روشني تبيين مي گردد.

- معاني واقعي قرآن و فلسفه احكام الهي روشن مي شود.

- ارزشهاي اصيل اخلاقي رشد مي كند.

- آداب و رسوم جاهلي نمي تواند به نام اسلام تقويت شود.

زيرا، سنت و سيره ي رسول خدا صلي الله عليه و آله مجموعه ي:

گفتارها و رهنمودهاي پيامبر صلي الله عليه و آله


كردارها و عمل و رفتار خارجي پيامبر صلي الله عليه و آله

تقدير و تأييد راه و رسم ديگران

مي باشد كه با مطرح بودن سنت و سيره ي پسنديده ي رسول خدا صلي الله عليه و آله جامعه ي اسلامي داراي سرچشمه هاي نوراني هدايت است.

هم با تقويت و حفظ أساس اسلام از رهنمودهاي دين و قرآن بهره مند است

و هم با توجه به راه و رسم گفتاري و رفتاري رسول خدا صلي الله عليه و آله از الگوها و سمبل هاي روشني، درس و سرمشق مي گيرد.

هم از نظر فكري و نظري هدايت مي شود.

و هم از نظر عملي و الگوهاي خارجي رهنمون مي گردد.

هم به اسلام و قرآن عمل مي كند.

و هم اگر در جائي دچار شك و ترديد و ابهام و اختلاف سليقه و برداشت شد به راه و رسم پيامبر صلي الله عليه و آله روي مي آورد كه تفسير عملي وحي است.

با توجه به اين واقعيت ها و ضرورت هاست كه حضرت اباعبدالله عليه السلام در وصيت نامه خود نوشت:

و اني لم اخرج اشرا و لا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما و انما خرجت لطلب الاصلاح في امة جدي صلي الله عليه و آله اريد ان آمر بالمعروف و انهي عن المنكر و اسير بسيرة جدي و ابي علي بن ابيطالب فمن قبلني بقبول الحق فالله اولي بالحق و من رد علي هذا اصبر حتي يقضي الله بيني و بين القوم


و هو خير الحاكمين [1] .

(و من نه از روي خودخواهي و يا براي خوشگذراني و نه براي فساد و ستمگري از مدينه خارج شدم بلكه هدف من از اين سفر امر به معروف و نهي از منكر است و خواسته ام از اين حركت اصلاح مفاسد امت و احياء و زنده كردن سنت و قانون جدم رسولخدا صلي الله عليه و آله و راه و رسم پدرم علي بن ابيطالب عليه السلام است. پس هر كس اين حقيقت را از من بپذيرد (و از من پيروي كند) راه خدا را پذيرفته است و هر كس رد كند (و از من پيروي نكند) من با صبر و استقامت (راه خود را) در پيش خواهم گرفت تا خداوند ميان من و اين افراد حكم كند كه او بهترين حاكم است.)

و در نامه اي به مردم بصره نيز هدف قيام عاشورا را «زنده كردن سنت پيامبر صلي الله عليه و آله» معرفي فرمود كه نوشت:

و انا ادعوكم الي كتاب الله و سنة نبيه فان السنة قد اميتت و البدعة قد احييت فان تسمعوا قولي اهدكم الي سبيل الرشاد

(و من شما مردم بصره را به كتاب خدا، قرآن و سنت پيامبرش دعوت مي كنم پس همانا سنت رسول خدا صلي الله عليه و آله مرده و در جامعه بچشم نمي خورد و بدعت ها زنده شده اند، اگر سخنان مرا بشنويد شما را به راه رشد و


كمال، هدايت مي كنم) [2] .

پس يكي از پيامها، زنده نگه داشتن راه و رسم پيامبر صلي الله عليه و آله و امام علي عليه السلام است كه آشكارا نوشت:

(و أسير بسيرة جدي و أبي علي بن ابيطالب عليه السلام)

من به روش و كردار رسول خدا صلي الله عليه و آله و پدرم علي بن ابيطالب ادامه مي دهم.


پاورقي

[1] مقتل خوارزمي ج ص 188.

[2] تاريخ طبري ج 7 ص 240.