بازگشت

عيسي ابن مريم در كربلا


از ديگر تحريفات معنوي در واقعه عاشورا كه برساخته انديشه افراطگراي غلات شيعه مي باشد يكي هم اين است كه غاليان شيعي براي پاسخ به اين پرسش صعب كه چگونه امام حسين ]ظاهراً[ شكست خورد و كشته شد، وضعيت وي را با وضعيت عيسي ابن مريم بر صليب جلجتا قياس كرده و معتقد شدند همان طور كه يهوديان شخصي ديگر - يهوداي اسخريوطي - را اشتباهاً بجاي مسيح به صليب آويختند و مسيح به آسمان ها رفت، در روز عاشورا نيز كوفيان، حنظلة بن اسعد شامي را بجاي امام حسين عليه السلام به قتل رسانيدند!

اين روايت به سرعت شيوع عام يافت و تا جايي گسترش يافت كه امام رضاعليه السلام، صراحتاً موضعگيري كرد و عكس العمل تندي نشان داد. در بحارالأنوار چنين مي خوانيم كه: ابن بابويه به سند معتبر روايت كرده است كه ابوصلت هروي به خدمت حضرت رضاعليه السلام عرض كرد كه گروهي در كوفه هستند كه دعوي مي كنند حسين بن علي عليه السلام كشته نشد و حق تعالي شباهت او را بر حنظلة ابن اسعد شامي افكند و آن حضرت را به آسمان بالا برد، چنانكه عيسي را به آسمان بالا برد. حضرت فرمود: دروغ مي گويند، غضب و لعنت خدا بر ايشان باد؛ اينان با تكذيب كردن پيغمبر خدا كه خبر داد آن حضرت كشته خواهد شد كافر گشته اند. به خدا سوگند كه حسين عليه السلام كشته شد و كسي كه از حسين بهتر بود، يعني امير مؤمنان عليه السلام و امام حسن عليه السلام، او هم كشته شد، و هيچ يك از اهل بيت رسالت نيست مگر آنكه كشته مي شود.... [1] علاوه بر اين روايت، حديثي نيز از امام صادق عليه السلام، در لعن غالياني كه در حق اهل بيت غلو كرده و از حد به در مي روند در دست داريم. [2] نكته جالب اينكه واقعه تصليب مسيح عليه السلام در ذهن و زبان مسيحيان، صرفاً بار لاهوتي داشته و فاقد هرگونه بار و مفهوم سياسي بوده است!


پاورقي

[1] بحارالانوار، ج 44، ص 271، ح 4 و نيز عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 203، ح 5.

[2] علل الشرايع، ص 227 - 225 و نيز بحارالانوار، ج 44، ص 271 - 269.