بازگشت

گفتار سيد هاشم معروف الحسني


وي، نظر خود را چنين اعلام مي دارد:

وقد أمعن القصّاص والوعّاظ في الكذب علي الرسول فنسبوا إليه وعوداً وأقوالاً في الزهد في الدنيا وفضل البلاء والفقر والمرض والجوع والأيّام والساعات والأذكار والأدعية وأسرفوا في عرضهم للمكافاة التي يلقاها الإنسان إذا صلّي ركعتين في بعض الليالي أو الأيّام أو صام يوماً أو أكثر من بعض الشهور أو سعي لزيارة بعض الأولياء والأتقياء فأعطوه علي كلّ ركعة مئات القصور وآلاف الحور والولدان والأثاث المصنوع من الزبرجد والياقوت والمرجان وعلي كلّ يوم صامه أو خطوة مشاها إلي زيارة وليّ أو عيادة مريض آلاف الحسنات وأسقطوا عنه آلاف السيّئات وكان له أجر ألف حاج وألف معتمر وثواب من صبر وأحسن عملاً كأيّوب وأمثاله من النبيّين والصدّيقين كما جاء في بعض المرويّات وفرشوا له طريق الجنّة بالورود والرياحين حتّي ولو لم يفعل بعد ذلك من الطاعات شيئاً بل وحتّي لو فعل المنكرات كما تصرّح بذلك بعض مرويّاتهم.

قصّه گويان و واعظان، بسيار بر رسول خدا دروغ بسته اند و به پيامبر صلي الله عليه وآله وعده ها و گفته هايي را درباره زهد در دنيا و فضيلت بلا، فقر، مرض، گرسنگي، روزها، ساعت ها، ذكرها و دعاها نسبت داده اند.

و در مورد پاداش و جزايي كه انسان به آن مي رسد، اگر دو ركعت نماز در برخي از شب ها يا روزها بخواند، و يا يك روز يا بيشتر را از برخي ماه ها روزه بدارد و يا براي زيارت برخي از اوليا و اتقيا برود، اسراف و زياده روي كرده اند. به آن شخص، بر هر ركعتي صدها كاخ و هزارها حوريه و پسران بهشتي و اثاثيه بافته شده از زبرجد و ياقوت و مرجان داده اند و بر هر روز و يا هر گامي كه تا زيارت ولي خدا يا عبادت كردن يك مريض بر مي دارد، هزارها حسنه داده و از او هزارها گناه را ساقط نموده اند و براي او پاداش هزار حاجي و هزار عمره كن و پاداش كساني كه صبر كرده اند و كار نيكو انجام داده اند چون ايّوب و مانند او از پيامبران و صدّيقان داده اند.

آن گونه كه در بعضي از روايات آمده است و راه بهشت را براي او با گل ها و رياحين فرش كرده اند، حتّي اگر بعد از آن عمل، هيچ طاعتي انجام ندهد و يا حتّي اگر كارهاي گناه و منكر را مرتكب گردد، آن گونه كه برخي از رواياتشان بدان تصريح مي كند.

سپس وي در اين باره مي نويسد:

وجاء في تفسير علي بن ابراهيم انّ الامام جعفر بن محمّد قال: من ذكرنا أو ذكرنا عنده فخرج من عينيه دمع مثل جناح البعوضة غفر اللَّه له ذنوبه ولو كانت مثل زبد البحر إلي غير ذلك من المرويّات التي سنعرض بعضها حسب المناسبات في الفصول الآتية من هذا الكتاب؛ [1] .

و در تفسير علي بن ابراهيم آمده است كه امام جعفر صادق عليه السلام فرمود: هر كس كه ما را ياد كند و يا از ما نزد او ياد شود و از دو چشمش، اشكي چون بال پشه بيرون آيد، خداوند گناهانش را مي آمرزد گرچه چون كف دريا باشد.

و ديگر رواياتي كه برخي از آنها را در فصول آينده اين كتاب [الموضوعات في الآثار والأخبار]، بر حسب مناسبت ها مي آوريم.

وي در چند صفحه بعد چنين ادامه مي دهد:

... وفي الوقت ذاته ربمّا يحذّر السامع عن العمل ويبعث في نفسه روح الاتّكال علي الثواب الموعود به عند ما يسمع انّ الدمعة التي لا تزيد عن جناح بعوضة إذا خرجت من عينه حزناً علي ما أصاب أهل البيت عليهم السلام يغفر اللَّه له بسببها جميع ذنوبه ولو كانت مثل زبد البحر كما جاء في رواية علي بن إبراهيم عن الإمام جعفر بن محمّد عليه السلام...؛ [2]

... و در عين حال، چه بسا شنونده را نسبت به عمل تحذير مي كند و روح تكيه بر پاداش وعده داده شده را در او بر مي انگيزد. آن زمان كه مي شنود يك قطره اشك كه بيش از يك بال پشه نيست اگر از چشمش از روي اندوه بر مصائب اهل بيت عليهم السلام بيرون آيد، خداوند به سبب آن يك قطره، همه گناهانش را مي آمرزد، گرچه به اندازه كف دريا باشد، آن گونه كه در روايت علي بن ابراهيم از امام صادق عليه السلام آمده است.


پاورقي

[1] الموضوعات في الآثار والأخبار، ص 170.

[2] همان، ص 173.