بازگشت

احياي اسلام


در حـكـومـت جهاني امام مهدي (عج)، اسلام تنها دين حاكم و رسمي خواهد بود و آن حضرت، با بينش و دانش خدادادي خويش، با تمام توان به اجرا و احياي واقعي اسلام مي پردازد و فطرت همگان را با اين آيين فطري الهي سيراب مي سازد. در قرآن مجيد مي خوانيم:

هـُوَ الَّذي اَرْسـَلَ رَسـُولَهُ بـِالْهـُدي وَ ديـنِ الْحـَقِّ لِيـُظـْهـِرَهُ عـَلَي الدّيـنِ كـُلَّهُ وَ لَوْكـَرِه الْمُشْرِكُونَ [1] .

او كـسـي اسـت كـه پـيـامـبـرش را بـا هـدايت و دين حق فرستاد تا آن را بر هر چه دين است پيروز گرداند، هر چند مشركان خوش نداشته باشند.

از امـام صادق (ع) روايت شده كه اين جهان شمولي پس از ظهور حضرت قائم (ع) رخ مي دهد [2] و حضرت باقر(ع) فرمود:

در آن زمـان كـسـي پـيـدا نـمـي شـود كـه بـه رسـالت حـضـرت مـحـمد(ص) اعتراف نكرده باشد. [3] .

بـديـن سـان بـا هـمـّت آن جـنـاب، عـقـايـد خـرافـي، مـذاهـب باطل، مطالب ياوه، دين فروشي، قوانين ناصواب، اخلاق رذيله، شرك و بت پرستي، جاهليّت مدرن، دانش هاي ضدارزش ‍ و فرقه گرايي هاي كوركورانه از بين خواهد رفت و جامعه انساني با آرا و نظرات علمي و دانش خدادادي آن رهبر فرزانه سيراب خواهد شد و انديشه هاي صحيح و معارف روشن، كردار و گفتار زيبا و اخلاق حسنه در اوج شكوفايي قرار خواهد گرفت. در روايتي از امام صادق (ع) آمده است كه:

مجموع دانش 27 حرف (جزء) است و پيامبران دو جزء آن را آورده اند و مردم تاكنون بيش از آن دو جـزء نـمـي دانـنـد ولي آن گاه كه قائم ما قيام كند، 25 جزء ديگر را نيز برملا مي سازد و همراه آن دو جزء در ميان مردم گسترش مي دهد. [4] .

... و در آن زمـان آن قـدر دانـش و حـكـمـت بـه دسـتشان مي آيد كه حتي زني كه در خانه اش نشسته مي تواند طبق كتاب خدا (قرآن) و سنت پيامبر(ص) قضاوت كند. [5] .

اميرمؤمنان (ع) نيز پيرامون روش حضرت مهدي (ع) مي فرمايد:

در زمـانـي كـه مردم، قرآن را طبق رأي خويش تفسير مي كنند، او همه نظرات را به قرآن عـرضـه مـي كـنـد و روش دادگـري را بـه مـردم مـي آمـوزد و آنـچـه را از كتاب و سنّت كه فراموش شده، دوباره احيا مي كند. [6] .


پاورقي

[1] توبه / 33.

[2] ر.ک: بحارالانوار، ج 52، ص 324، حديث 36.

[3] همان، ص 346، حديث 93.

[4] بحارالانوار، ج 52، ص 336.

[5] همان، ص 352.

[6] شرح نهج البلاغه، ابن ابي الحديد، ج 9، ص 40.