بازگشت

شاخص هاي نفاق معاصر


نـفـاق مـعـاصـر در چـهـره هاي مختلفي نمايان مي شود كه از جمله آن مي توان به نفاق در چـهـره روشنفكري، نفاق در چهره دينداري و نفاق در چهره ملي گرايي نام برد. امام خميني (ره) در تـبـيين نفاق در چهره دينداري مي فرمايد: (... در ظاهر فرياد مي كنند و اسلام را ترويج مي كنند و رژيم سابق را طاغوت مي گويند و رژيم فعلي را جمهوري اسلامي مي گـويـنـد. لكـن در زيـر پـرده، مـخـالفت مي كنند با اسلام، مخالفت مي كنند با جمهوري اسـلامي. اگر امروز كارتر پيش بيايد، اينها سينه زن براي كارترند، حالا هم در زير دارنـد سينه مي زنند برايش. الان هم روابط با آمريكا، هم مستقيم هست و هم مع الواسطه، هـركـس پـيـش بـيـايـد آن طـوري اسـت. مـنـافـقـيـن ايـن طـورنـد، اصلاً اين صفت منافقين است.) [1] .

فرصت طلبان منافق: امام خميني (ره) در مورد اين گونه افراد مي فرمايد: (آنهايي كه بـه فـرصـت طـلبـي امـروز در ميدان آمده [اند]، آن هايي كه با اين نهضت موافقت نداشتند، آنـهـايي كه مسيرشان بر خلاف اين نهضت بود، براي فرصت طلبي به ميدان آمده اند... در صـدر مـشـروطـيـت هم با ايجاد گروه هاي مختلف نگذاشتند كه مشروطه به ثمر خودش ‍ بـرسـد. آن را بر خلاف مسير خودش راندند. امروز هم همان شياطين، همانها كه مخالف با اين نهضت بودند، مي خواهند نگذارند.) [2] .

برخي از نمودها و شاخص هاي نفاق معاصر عبارت است از:

1 ـ تظاهر اعتقاد به قانون اساسي ولي تلاش در جهت تفكيك دين از سياست.

2 ـ مخالفت با اصل ولايت فقيه و تلاش در جهت محدود ساختن حيطه اختيارات ولي فقيه.

3 ـ ارتـبـاط و هـمـبـسـتـگـي بـا مـحـافـل بيگانه ليكن تلاش در جهت تشديد اختلاف در درون مجموعه نظام.

4 ـ تـرويـج تـسـاهـل و تـسـامـح و ابـاحـي گـري بـه جـاي تـكـيـه بـر اصول و ارزش هاي نظام.

5 ـ ترويج نگرش قرائت گرايي از دين و تلاش در جهت حذف نگرش اجتهاد گرايي.


پاورقي

[1] آسيب شناسي انقلاب اسلامي از نگاه امام خميني (ره)، حسين شيدائيان، انتشارات ياقوت، چ اول، 1378، صص 107 ـ 105.

[2] آسيب شناسي انقلاب اسلامي از نگاه امام خميني (ره)، حسين شيدائيان، انتشارات ياقوت، چ اول، 1378، صص 107 ـ 105.