بازگشت

پيام شهادت


گرچه موارد متعددي از پيامهاي پيشين بويژه پيام انتقاد كه در فصل گذشته ملاحظه نموديد، متضمن پيام شهادت نيز مي باشد و مضمون آنها بيانگر آمادگي امام براي فداكاري در راه اعلاي كلمه توحيد و از بين بردن موانع پيشرفت اسلام و بذل جان و مال در راه عقيده و آرمان خويش است، ولي به جهت اهميت موضوع و صراحت پيام شهادت آن بزرگوار و جلب توجه بيشتر اينك نمونه هايي از اين شعار پيام را به صورت بخشي مستقل و جداگانه در اختيار خوانندگان عزيز قرار مي دهيم:

1/18 - خط الموت علي ولد آدم مخط القلادة علي جيد الفتاة، و ما اولهني الي اسلافي اشتياق يعقوب الي يوسف، و خير لي مصرع انا لاقيه، كاني باوصالي تقطعها عسلان الفلاة بين النواويس و كربلا فيملان مني اكراشا جوفا و اجربة سغبا، لا محيص عن يوم خط بالقلم، رضا الله رضانا اهل البيت، نصبر علي بلائه و يوفنا اجور الصابرين... الا من كان فينا باذلا مهجته موطنا علي لقاء الله نفسه فليرحل معنا، فاني راحل مصبحا ان شاء الله تعالي [1] .

مرگ بر فرزندان آدم لازم و حتمي گرديده، همانند گردنبد كه لازمه گردن دختران جوان است و من به ديدار نياكانم آنچنان مشتاقم مانند اشتياق يعقوب به ديدار يوسف و براي من قتلگاه معين شده كه به آنجا خواهم رسيد و گويا مي بينم كه درندگان بيانانها (لشكركوفه) در سرزمين ميان نواويس [2] و كربلا اعضاي بدن مرا قطعه - قطعه كرده و شكمهاي گرسنه خود را با آنها سير و انبانهاي خالي خود را پر مي كنند، از پيش آمدي كه با قلم قضا و قدر نوشته شده است، گريزي نيست، خشنودي خداوند ما اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله است، در برابر امتحان خدا صبر و شكيبايي مي خواهد در راه ما از جانش ‍ بگذرد و خونش را در راه لقاي خداوند نثار كند، آماده حركت با ما باشد كه من فردا صبح حركت خواهم نمود. ان شاء الله تعالي».

اين جملات، بخشي از سخنراني حسين بن علي عليه السلام است كه يك روز قبل از حركت از مكه آن را ايراد نموده است.


پاورقي

[1] مقتل مقرم /166. لهوف / 53. مثيرالاحزان /41 و مقتل خوارزمي 2/5.

[2] در «ابصار العين سماوي» آمده است که: «نواويس» در اصل به معناي «مقبره مسيحيان» است و منظور از ان در اينجا قريه اي است که در گذشته در نزديکي کربلا قرار داشته و در کتاب «الامام الحسين و اصحابه» جلد اول، صفحه 8 مي گويد: آنچه از کلمات ظاهر مي شود، «نواويس» قريه اي است که «بنورياح» قبيله حربن يزيد رياحي در آنجا در آنجا سکونت داشته اند و هم اکنون قبر حر در آنجا قرار دارد.