بازگشت

تنگ نظري يا وسوسه شيطاني


3- مشاهده مي شود كه برخي در اثر ناداني و يا وسوسه شيطاني و يا تنگ نظري و يا بهانه جوئي، مي گويند، جلسه سيدالشهداء را نبايد با ماديات آغشته كرد، هر كس كه عاشق امام حسين است، بخاطر خدا و امام حسين مي آيد، كساني كه بخاطر دنيا و مسائل مادي ميخواهند شركت كنند، چه بهتر كه نيايند!

اينها غافلند كه جلسات حسيني براي جذب مردم است، و اگر كسي بخاطر غفلت از حقيقت دين و سيدالشهداء، به جلسه نمي آيد، ولي بخاطر مسائل مادي جذب دين مي شود؟ چرا ما از راه ماديات مردم را به طرف دين جذب نكنيم، يكي از دستورات اسلامي كه در موارد مصرف زكاة آمده است، اين است كه به عده اي براي جذب به دين، كمك مالي شود كه در اصطلاح مولفة قلوبهم گفته ميشود. شركت در جلسات حسيني هر چند بخاطر مسائل مادي باشد داراي فوائد متعددي است.

1- كسي كه اطعام مي دهد، ثواب اطعام مسلمانان و كمكم به عزاي حسيني و پاداش اخروي فراوان نصيبش مي شود.

2- شركت مردم در جلسات حسيني هر چند بخاطر دنيا، موجب گرمي مجالس و عظمت آن خواهد بود.

3- چه بسا افرادي كه از اول همانند كودكان، بخاطر دنيا به جلسه مي روند، اما پس از مدتي جذب جلسات مي شوند و از آن استفاده كامل مي برند.

4- چه بسا افرادي كه در رهگذر جلسات با شنيدن يك سخن جذاب و يك حديث دگرگون مي شوند. امام صادق عليه السلام فرمود: حديث ما دلها را زنده مي كند.

5- شركت كننده در عزاي حسيني به هر نيت كه آمده باشد، وقتي با آن جمعيت انبوه، و فضاي غم انگيز و حزن و اندوه مردم، مواجه مي شود عظمت سينه زني و شكوه نوحه خواني و دلهاي مالامال از محبت را مي بيند، خواه ناخواه در روحيه او اثر مي كند، و بعنوان يك حادثه بزرگ و دگرگوني مهم در ذهن او نقش مي بندد.

آيا پس از اين همه فوائد و نتايج عالي و ارزنده، باز مي توان گفت كه نبايد اطعام و خرج داد،

آيا اگر خداوند متعال هم مي خواست با همين منطق با مردم برخورد كند، چه مي شد، اگر خداوند هم بفرمايد هر كه مرا مي خواهد عبادت كند، عبادت كند، و هر كه بخاطر بهشت است، عبادت نكند، لذا بهشتي در كار نيست!! چه ميشد؟ شما مي بينيد كه خداوند نيز براي هدايت بشر، علاوه بر عقل مردم، از راه تشويق و ترغيب، يعني از راه نشان دادن دوست داشتنهاي بشر، آنان را به سعادت دعوت كرده است، تمام فلسفه باغ و گلستان و ميوه و جويبار و حور و آنچه در بهشت است، بخاطر همين جهت است.