بازگشت

غزالي در احياء العلوم از يزيد و ابليس دفاع مي كند


مخفي نماند كه جنايت و زشتي كار يزيد چنان زياد و واضح بود، كه نه تنها خود را رسوا نمود، بلكه پدر و ساير نياكان خود و كساني كه سبب شدند كار خلافت به اينجا بكشد رسوا نمود، از بلاذري كه از علماء اهل سنت است نقل شده كه گويد: پسر عمر بعد از شهادت امام حسين به يزيد نامه نوشت و گفت: مصيبت بزرگ و فاجعه عظيمي رخ داد و در اسلام حادثه بزرگي پديد آمد و هيچ روزي مثل روز قتل حسين نيست، يزيد در جواب او نوشت: اي احمق ما بر سر خانه هاي آماده و بسترهاي گسترده و مهيا قرار گرفتيم و از آن دفاع كرديم، اگر حق با ماست كه به حق جنگ كرديم و اگر حق براي غير ماست، پدر تو اولين كسي است كه اين روش را نهاد و حق را از اهلش بازستاند. [1] .

و در ميان علماء اسلام كمتر كسي است كه با اينهمه جنايات و كفريات كه از يزيد سر زد، از او دفاع كند، اما با اين همه برخي از كوردلان عالم نما دامن همت در دفاع از يزيد بالا زده اند، و از جمله اينان غزالي صاحب كتاب احياءالعلوم است او در آفت هشتم از كتاب آفات زبان جزء سوم، به نقل علامه اميني و محدث قمي در تتمه المنتهي كلامي دارد كه خلاصه آن اين است كه لعن مسلمان جايز نيست و يزيد مسلمان است و نسبت قتل يا امر به قتل يا رضاي به قتل امام حسين را به او دادن، سوءظن به مسلمانان و حرام است، و هر كه به صحت اين تهمت گمان كند احمق است، سپس بعد از توضيح اينكه كشف اين امر مشكل و مقدور نيست گويد: بر فرض كه ثابت شود مسلماني آدم كشته است، آدمكشي كه موجب كفر نيست، شايد توبه كرده باشد، پس لعن هيچ مسلماني جايز نيست و هر كه يزيد را لعن كند معصيت كار و فاسق است و اگر لعن جايز هم باشد، باز سكوت ايراد ندارد واگر كسي در تمام عمر شيطان را لعن نكند مسئوليت ندارد، بلكه اگر شيطان را لعن كند مسئوليت دارد، زيرا لعن يعني دور شدن از رحمت خدا، از كجا معلوم كه شيطان از رحمت خدا دور است؟! و اخبار از اين امر غيبگوئي بي مورد است، بله اگر كسي كافر مرده باشد لعن او جايز است، اما ترحم بر يزيد جايز و بلكه مستحب است، بلكه او داخل است در دعاي الله اغفر للمؤمنين و المؤمنات، زيرا يزيد مؤمن بوده است، انتهي، آري عزيزان من بخوانيد و عبرت بگيريد كه وقتي كسي دچار خذلان الهي شد، چگونه علم او سبب هلاكت او مي شود، و علوم خود را در راه دفاع از يزيد و ابليس بكار مي گيرد، البته خرافات و ترّهات غزالي در احياء بسيار زياد است به الغدير ج 11 فضل او گوش جهانيان را پر كرده در پاسخ غزالي بياوريم.

كسي نيست كه از اين جاهل متعصب كوردل بپرسد، مگر قرآن قاتل مسلمان را لعنت نكرده است؟ مگر قرآن حاكمان ستمگر را لعنت نكرده است. مناسب است در اينجا كلامي را از ملا سعد تفتازاني كه به تعبير محدث قمي حديث فضل او گوش جهانيان را پر كرده در پاسخ غزالي بياوريم.


پاورقي

[1] دلائل الصدق ج 3 ص 109.