بازگشت

چرا با اميرالمؤنين مشورت نكردند


حال شما خوانندگان عزيز قضاوت كنيد، كه اگر روش عقلا و انديشمندان را در عمل به خبر درپيش مي گرفتند، و هر خبري كه آورنده آن مورد اعتماد بود، قبول مي كردند، همچنانكه اكنون روش عملي همه فقهاء اسلام از شيعه و سني چنين است، و بعلاوه اگر مي خواستند احاديث از اعتبار والائي برخوردار باشد، با شخصيت بي نظيري مانند اميرالمونين علي ابن ابيطالب مشورت مي كردند!!همو كه پيامنبر اكرم در حديث صحيح فرمود: علي با قرآن است و قرآن با علي است و ايندو از يكديگر جدا نمي شوند تا در حوض نزد من گرد آيند. [1] .

آري آنچه در ذهن هر صاحب دقتي با مشاهد اين روايات نقش مي بندند همچنانكه علامه سيد شرف الدين فرموده است اين است كه: صحابه در روز نخست بيش از ما به لزوم تدوين حديث پي برده بودند ولي مطامعي داشتند كه با بسياري از نصوص صريح و انبوه روايات پيامبر كه در يكجا گرد مي آمد و در دسترس همه قرار مي گرفت، وفق نمي داد. [2] .


پاورقي

[1] حاکم نيشابوري در مستدرک 124: 3 و ذهبي در التخليص آورده‏اند و هر دو به صحت آن اعتراف کرده‏اند (النص و الاجتهاد).

[2] النص و الاجتهاد.