بازگشت

ويژگيهاي مصلين «نمازگزاران»


بزرگترين دعا در حق ابوثمامه اين است كه خداوند او را از نمازگزاران قرار دهد و روز قيامت در صف نمازگزاران باشد. زيرا قرآن خصائصي را براي نمازگزاران بيان مي كند.

1- در سوره ي معارج آيه 20 اشاره به خصوصيات دنيوي مي كند. و آن اين است كه نمازگزاران حرص بسيار ندارند، بلكه هميشه مي خواهد از اين صفت مذموم بدور باشند چون نمازي كه اينان مي خوانند آن نمازي است كه آنان را از فحشا و منكر دور مي سازد و به مصداق واقعي ان الصلوة تنهي عن الفحشاء والمنكر مي رسند.

ابتدا مي فرمايد: ان الانسان خلق هلوعا، آنگاه استثناء مي كند: الا المصلين. انسان


داراي سرشت حرص و كم طاقتي است مگر نمازگزاران. چون اينان مداومت در نماز دارند اگر نوافل را شروع كردند اينگونه نيست كه در يك روز بخوانند و در روزهاي ديگر آن را ترك گويند و حق تهيدستان را مي پردازند.

2- در سوره ي مدثر آيه ي 43 اشاره به خصوصيت اخروي مي كند: در آن روز از جهنميان پرسيده مي شود چرا اهل دوزخ شديد؟ مي گويند: چون از نمازگزاران نبوديم، لم نك من المصلين.

3- محافظت بر نماز، يكي از ويژگيهاي مؤمنان مي باشد، در سوره ي مومنون آيه ي 2، قرآن نخستين ويژگي مؤمنين را خشيت در نماز مي داند يعني نمازي كه از حركات زبان، و بي توجهي به معناي آن از مؤمن صادر نمي شود، بلكه اهل ايمان در برابر خداوند وقتي مي ايستد و الفاظ و كلماتي را كه گفتگوي عاشق با معشوق را حكايت مي كند، چنان ترسان و با حضور قلب و تفكر عميق مشغول راز و نياز مي شود كه هيچ گونه عوارضات جانبي نمي تواند او را از اين مرحله بيرون ببرد.

آنگاه در آخر اين آيه از ويژگيهاي مؤمن محافظت بر نماز را قرار مي دهد.

والذينهم علي صلواتهم يحافظون. [1] .

نكته: روايات بسياري از اهل سنت و اماميه پيرامون حرمت مؤمن نقل گرديده، كه رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: احترام مؤمن از احترام كعبه برتري دارد. با توجه به آيه ي فوق مصداق بارز و اكمل مؤمنين، حسين بن علي عليه السلام مي باشد. زيرا در ميدان جنگ وقتي وقت ظهر فرامي رسد با عشق و علاقه و تحمل دشواريهاي جنگ براي اقامه ي نماز مي كوشد. آيا هنوز كسي در كشتن حسين عليه السلام به عنوان كشتن مؤمن واقعي مشكوك است و لعن بر يزيد را جائز نمي داند؟ بايد براي اين چنين فردي گفت: شما نيز با قاتلان امام حسين عليه السلام روز قيامت در يك صف قرار داريد، زيرا بدترين گناهان انحراف فكري است. چگونه مي توان با وجود چنين ويژگيهايي نسبت به سيدالشهداء عليه السلام لعنت بر يزيد را مورد تأمل دانست؟



پاورقي

[1] مؤمنون /9.