بازگشت

لباس خواري


748. تاريخ الطبري - به نقل از حميد بن مسلم -: چون حسين عليه السلام با سه يا چهار نفر تنها ماند، شلوار يماني محكمش را - كه چشم را خيره مي كرد - خواست تا زير لباسش بپوشد و آن را پاره پاره و رشته رشته كرد تا پس از شهادتش به غارت نبرند.

يكي از ياران او گفت: كاش زير آن، شلوارك مي پوشيدي!

فرمود: «آن، لباسِ خواري است و براي من، شايسته نيست كه آن را بپوشم» [1] .

امّا هنگامي كه به شهادت رسيد، بحر بن كعب، آن را از [تن] ايشان در آورد و ايشان را بي لباس، رها كرد.

749. المعجم الكبير - به نقل از ابن ابي ليلي -: هنگامي كه حسين بن علي عليه السلام احساس كرد شهيد مي شود، فرمود: «لباسي كه كسي به آن رغبت نكند، برايم بياوريد كه زير پوششم بگذارم تا مرا بي لباس نكنند».

به ايشان گفته شد: شلوارك.

فرمود: «نه. اين، لباس كسي است كه مُهر خواري بر او زده اند».

پس لباسي گرفت و آن را پاره كرد و زير لباسش قرار داد؛ امّا چون به شهادت رسيد، او را بي لباس كردند.


پاورقي

[1] امام‏ عليه السلام با اشاره به آيه 61 از سوره بقره، اين لباس را از آنِ يهود دانسته و سبب خودداري خود را از پوشيدن اين لباس، توضيح داده است. خداوند، يهوديان را در اين آيه محکوم به خواري کرده است. همچنين، در آيه 29 از سوره توبه، آنان را در جامعه اسلامي در جايي فروتر نشانده است.

به عبارت ديگر، «تبّان» يا همان «تنبان» فارسي، نه به دليل اين که لباس قوم خاصّي است، بلکه به دليل لباس اهل ذمّه بودن (که جامه ويژه يهوديان آن روز در سرزمين‏هاي عربي بود)، مناسب فرزند پيامبر خدا نبود.