بازگشت

مكارم اخلاق النبي


فضايل اخلاقي پيامبر

511. تاريخ دمشق عن موسي بن عُمَير عن أبي جعفر محمّد بن عليّ عن أبيه عن جدّه عليهم السلام: كانَ رَسولُ اللَّهِ صلي الله عليه وآله أحسَنَ مَن خَلَقَ اللَّهُ خُلُقاً. [1] .

512. عيون أخبار الرضا بإسناده عن الحسن بن عليّ بن أبي طالب عليه السلام: قالَ الحُسَينُ عليه السلام: سَأَلتُ أبي عليه السلام عَن مَدخَلِ رَسولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله، فَقالَ:

كانَ دُخولُهُ لِنَفسِهِ مَأذوناً لَهُ في ذلِكَ، فَإِذا أوي إلي مَنزِلِهِ جَزَّأَ دُخولَهُ ثَلاثَةَ أجزاءٍ: جُزءٌ للَّهِِ تَعالي، وجُزءٌ لِأَهلِهِ، وجُزءٌ لِنَفسِهِ، ثُمَّ جَزَّأَ جُزأَهُ [2] بَينَهُ وبَينَ النّاسِ، فَيَرُدُّ ذلِكَ بِالخاصَّةِ عَلَي العامَّةِ ولا يَدَّخِرُ عَنهُم مِنهُ شَيئاً.

وكانَ مِن سيرَتِهِ في جُزءِ الاُمَّةِ إيثارُ أهلِ الفَضلِ بِإِذنِهِ، وقَسمِهِ عَلي قَدرِ فَضلِهِم فِي الدّينِ؛ فَمِنهُم ذُو الحاجَةِ، ومِنهُم ذُو الحاجَتَينِ، ومِنهُم ذُو الحَوائِجِ، فَيَتَشاغَلُ ويَشغَلُهُم فيما أصلَحَهُم وأصلَحَ الاُمَّةَ مِن مَسأَلَتِهِ عَنهُم، وإخبارِهِم بِالَّذي يَنبَغي، ويَقولُ: «لِيُبلِغِ الشّاهِدُ مِنكُمُ الغائِبَ، وأبلِغوني حاجَةَ مَن لا يَقدِرُ عَلي إبلاغِ حاجَتِهِ، فَإِنَّهُ مَن أبلَغَ سُلطاناً حاجَةَ مَن لا يَقدِرُ عَلي إبلاغِها ثَبَّتَ اللَّهُ قَدَمَيهِ يَومَ

القِيامَةِ»، لا يُذكَرُ عِندَهُ إلّا ذلِكَ، ولا يُقبَلُ مِن أحَدٍ غَيرُهُ، يَدخُلونَ رُوّاداً [3] ، ولا يَفتَرِقونَ إلّا عَن ذَواقٍ [4] ، ويَخرُجونَ أدِلَّةً فُقهاءَ.

فَسَأَلتُهُ عَن مَخرَجِ رَسولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله، كَيفَ كانَ يَصنَعُ فيهِ؟

فَقالَ: كانَ رَسولُ اللَّهِ صلي الله عليه وآله يَخزُنُ لِسانَهُ إلّا عَمّا يَعنيهِ، ويُؤلِفُهُم ولا يُنَفِّرُهُم، ويُكرِمُ كَريمَ كُلِّ قَومٍ ويُوَلّيهِ عَلَيهِم، ويَحذَرُ النّاسَ ويَحتَرِسُ مِنهُم، مِن غَيرِ أن يَطوِيَ عَن أحَدٍ بِشرَهُ ولا خُلُقَهُ، ويَتَفَقَّدُ أصحابَهُ، ويَسأَلُ النّاسَ عَمّا فِي النّاسِ، ويُحَسِّنُ الحَسَنَ ويُقَوّيهِ، ويُقَبِّحُ القَبيحَ ويوهِنُهُ، مُعتَدِلَ الأَمرِ غَيرَ مُختَلِفٍ، لا يَغفُلُ مَخافَةَ أن يَغفُلوا أو يَميلوا، ولا يَقصُرُ عَنِ الحَقِّ ولا يَجوزُهُ، الَّذينَ يَلونَهُ مِنَ النّاسِ خِيارُهُم، أفضَلُهُم عِندَهُ أعَمُّهُم [5] نَصيحَةً لِلمُسلِمينَ، وأعظَمُهُم عِندَهُ مَنزِلَةً أحسَنُهُم مُؤاساةً ومُؤازَرَةً.

قالَ: فَسَأَلتُهُ عَن مَجلِسِهِ.

فَقالَ: كانَ صلي الله عليه وآله لا يَجلِسُ ولا يَقومُ إلّا عَلي ذِكرٍ، ولا يوطِنُ الأَماكِنَ [6] ويَنهي عَن إيطانِها، وإذَا انتَهي إلي قَومٍ جَلَسَ حَيثُ يَنتَهي بِهِ المَجلِسُ، ويَأمُرُ بِذلِكَ، ويُعطي كُلَّ جُلَسائِهِ نَصيبَهُ حَتّي لا يَحسَبَ أحَدٌ مِن جُلَسائِهِ أنَّ أحَداً أكرَمُ عَلَيهِ مِنهُ، مَن جالَسَهُ صابَرَهُ حَتّي يَكونَ هُوَ المُنصَرِفَ عَنهُ، مَن سَأَلَهُ حاجَةً لَم يَرجِع إلّا بِها أو بِمَيسورٍ مِنَ القَولِ، قَد وَسِعَ النّاسَ مِنهُ خُلُقُهُ، وصارَ لَهُم أباً رَحيماً، وصاروا عِندَهُ

فِي الحَقِّ سَواءً.

مَجلِسُهُ مَجلِسُ حِلمٍ وحَياءٍ وصِدقٍ وأمانَةٍ، لا تُرفَعُ فيهِ الأَصواتُ، ولا تُؤبَنُ [7] فيهِ الحُرَمُ، ولا تُنثي [8] فَلَتاتُهُ، مُتَعادِلينَ، مُتَواصِلينَ فيهِ بِالتَّقوي، مُتَواضِعينَ، يُوَقِّرونَ الكَبيرَ ويَرحَمونَ الصَّغيرَ، ويُؤثِرونَ ذَا الحاجَةِ، ويَحفَظونَ الغَريبَ.

فَقُلتُ: كَيفَ كانَ سيرَتُهُ في جُلَسائِهِ؟

فَقالَ: كانَ دائِمَ البِشرِ، سَهلَ الخُلُقِ، لَيِّنَ الجانِبِ، لَيسَ بِفَظٍّ [9] ولا غَليظٍ، ولا صَخّابٍ ولا فَحّاشٍ ولا عَيّابٍ، ولا مَزّاحٍ ولا مَدّاحٍ، يَتَغافَلُ عَمّا لا يَشتَهي، فَلا يُؤيَسُ مِنهُ ولا يَخيبُ فيهِ مُؤَمِّليهِ، قَد تَرَكَ نَفسَهُ مِن ثَلاثٍ: المِراءِ [10] ، وَالإِكثارِ، وما لا يَعنيهِ، وتَرَكَ النّاسَ مِن ثَلاثٍ: كانَ لا يَذُمُّ أحَداً، ولا يُعَيِّرُهُ، ولا يَطلُبُ عَثَراتِهِ ولا عَورَتَهُ، ولا يَتَكَلَّمُ إلّا فيما رَجا ثَوابَهُ، إذا تَكَلَّمَ أطرَقَ جُلَساؤُهُ كَأَنَّما عَلي رُؤوسِهِمُ الطَّيرُ [11] ، وإذا سَكَتَ تَكَلَّموا، ولا يَتَنازَعونَ عِندَهُ الحَديثَ، وإذا تَكَلَّمَ عِندَهُ أحَدٌ أنصَتوا لَهُ حَتّي يَفرُغَ مِن حَديثِهِ، يَضحَكُ مِمّا يَضحَكونَ مِنهُ، ويَتَعَجَّبُ مِمّا يَتَعَجَّبونَ مِنهُ، ويَصبِرُ لِلغَريبِ عَلَي الجَفوَةِ فِي المَسأَلَةِ وَالمَنطِقِ، حَتّي إن كانَ أصحابُهُ لَيَستَجلِبونَهُم، ويَقولُ: إذا رَأَيتُم طالِبَ حاجَةٍ يَطلُبُها فَارفِدوهُ [12] .

ولا يَقبَلُ الثَّناءَ إلّا مِن مُكافِئٍ، ولا يَقطَعُ عَلي أحَدٍ كَلامَهُ حَتّي يَجوزَهُ فَيَقطَعَهُ بِنَهيٍ أو قِيامٍ.

قالَ: فَسَأَلتُهُ عَن سُكوتِ رَسولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله.

فَقالَ عليه السلام: كانَ سُكوتُهُ عَلي أربَعٍ: الحِلمِ، وَالحَذَرِ، وَالتَّقديرِ، وَالتَّفَكُّرِ: فَأَمَّا التَّقديرُ فَفي تَسوِيَةِ النَّظَرِ وَالاستِماعِ بَينَ النّاسِ، وأما تَفَكُّرُهُ فَفيما يَبقي ويَفني، وجُمِعَ لَهُ الحِلمُ فِي الصَّبرِ؛ فَكانَ لا يُغضِبُهُ شَي ءٌ ولا يَستَفِزُّهُ، وجُمِعَ لَهُ الحَذَرُ في أربَعٍ: أخذِهِ الحَسَنَ لِيُقتَدي بِهِ، وتَركِهِ القَبيحَ لِيُنتَهي عَنهُ، وَاجتِهادِهِ الرَّأيَ في إصلاحِ اُمَّتِهِ، وَالقِيامِ فيما جَمَعَ لَهُم مِن خَيرِ الدُّنيا وَالآخِرَةِ، صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيهِ وآلِهِ الطّاهِرينَ. [13] .

513. المستدرك علي الصحيحين بإسناده عن الحسين عن أبيه عليّ بن أبي طالب عليهم السلام: إنَّ يَهودِيّاً كانَ يُقالُ لَهُ: جُرَيجِرَةُ، كانَ لَهُ عَلي رَسولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله دَنانيرُ، فَتَقاضَي النَّبِيّ صلي الله عليه وآله.

فَقالَ لَهُ: يا يَهودِيُّ، ما عِندي ما اُعطيكَ.

قالَ: فَإِنّي لا اُفارِقُكَ يا مُحَمَّدُ حَتّي تُعطِيَني.

فَقالَ صلي الله عليه وآله: إذاً أجلِسُ مَعَكَ.

فَجَلَسَ مَعَهُ، فَصَلّي رَسولُ اللَّهِ صلي الله عليه وآله في ذلِكَ المَوضِعِ الظُّهرَ وَالعَصرَ وَالمَغرِبَ وَالعِشاءَ الآخِرَةَ وَالغَداةَ، وكانَ أصحابُ رَسولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله يَتَهَدَّدونَهُ ويَتَوَعَّدونَهُ، فَفَطَنَ رَسولُ اللَّهِ صلي الله عليه وآله فَقالَ: مَا الَّذي تَصنَعونَ بِهِ؟

فَقالوا: يا رَسولَ اللَّهِ، يَهودِيٌّ يَحبِسُكَ؟!

فَقالَ رَسولُ اللَّهِ صلي الله عليه وآله: مَنَعَني رَبّي أن أظلِمَ مُعاهَداً ولا غَيرَهُ.

فَلَمّا تَرَحَّلَ النَّهارُ، قالَ اليَهودِيُّ: أشهَدُ أن لا إلهَ إلَّا اللَّهُ وأشهَدُ أنَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ ورَسولُهُ، وقالَ: شَطرُ [14] مالي في سَبيلِ اللَّهِ، أما وَاللَّهِ ما فَعَلتُ الَّذي فَعَلتُ بِكَ إلّا لِأَنظُرَ إلي نَعتِكَ فِي التَّوراةِ: مُحَمَّدُ بنُ عَبدِ اللَّهِ، مَولِدُهُ بِمَكَّةَ، ومُهاجَرُهُ بِطَيبَةَ [15] ، ومُلكُهُ بِالشّامِ، لَيسَ بِفَظٍّ ولا غَليظٍ ولا سَخّابٍ فِي الأَسواقِ، ولا مُتَزَيٍّ بِالفُحشِ ولا قَولِ الخَنا [16] ، أشهَدُ أن لا إلهَ إلَّا اللَّهُ وأنَّكَ رَسولُ اللَّهِ، هذا مالي فَاحكُم فيهِ بِما أراكَ اللَّهُ. وكانَ اليَهودِيُّ كَثيرَ المالِ. [17] .

511. تاريخ دمشق - به نقل از موسي بن عُمَير، از امام باقر، از امام زين العابدين، از امام حسين عليهم السلام -: پيامبر خدا، خوش خوترين آفريده خدا بود.

512. عيون أخبار الرضا عليه السلام - به سندش، از امام حسن عليه السلام -: امام حسين عليه السلام فرمود: از پدرم از وضع داخلي [زندگي] پيامبر خدا پرسيدم. فرمود: «به خانه رفتنش به اختيار خود بود و چون به خانه اش مي رفت، اوقات خويش را سه قسمت مي كرد: قسمتي براي عبادت خداوند متعال، قسمتي براي خانواده و قسمتي براي خود. قسمت خودش را باز هم ميان خود و مردم، قسمت مي كرد و پس از فراغت از كار خواص، به كارهاي عموم مي پرداخت و چيزي از آن وقت را براي خود، باقي نمي نهاد.

و از جمله، روش ايشان در ارتباط با امّت، اين بود كه اهل فضل را به عنايت خود، ويژه مي داشت و هر كس را به مقدار فضيلتي كه در دين داشت، احترام مي كرد. برخي يك حاجت، برخي دو حاجت و برخي چندين حاجت داشتند و ايشان، به مشكلات آنها براساس مصالح خودشان و مردم، رسيدگي مي كرد. آنچه را لازم بود، به آنان خبر مي داد و مي فرمود: حاضران، بايد به غايبان برسانند. حاجت كساني را كه به من دسترس ندارند، به من برسانيد؛ زيرا هر كه حاجت كساني را كه دسترس به سلطان ندارند، به گوش سلطان برساند، خداوند، قدم هاي او را در روز قيامت، استوار مي سازد.

در مجلس ايشان، جز اين گونه مطالب گفته نمي شد و از كسي غير از آن، پذيرفته نمي شد. مردم، براي درك فيض و طلب علم، به حضورش مي رسيدند و بدون فراگيري

چيزي، پراكنده نمي شدند و چون از آن مجلس باز مي گشتند، خود، ره نماياني دين شناس بودند».

امام حسين عليه السلام فرمود: از پدرم اميرمؤمنان، درباره وضع پيامبر خدا در خارج از خانه پرسيدم كه: چگونه رفتار مي كرد؟

فرمود: «پيامبر خدا، زبان خود را از سخنان غيرِ لازم، باز مي داشت. با مردم انس مي گرفت و آنان را از خود، رميده نمي ساخت.

بزرگِ هر قومي را گرامي مي داشت و او را بر آنان مي گماشت. از مردم مي پرهيخت و خود را از آنان مي پاييد، بدون آن كه از آنان روي گردانَد يا با آنان، بدخُلقي كُند. از ياران خود، سراغ مي گرفت و از از آنچه در ميان مردم مي گذشت، پرسش مي نمود. هر كار نيكي را تحسين و تقويت مي كرد و هر كار زشتي را تقبيح مي كرد و خوار مي شمرد.

در كارها ميانه رو بود و افراط و تفريط نداشت. از مردم، غافل نمي شد، مبادا آنان غفلت بورزند و به انحراف بگرايند. از حق، نه كوتاهي داشت و نه از آن تجاوز مي كرد. اطرافيان ايشان، نيكانِ مردم بودند و برترينِ آنان در نظر او، كساني بودند كه نسبت به مسلمانان، خيرخواه و دلسوزتر بودند و بزرگ ترينِ آنان، كساني بودند كه با برادران ديني خود، بهتر همدردي و همكاري داشته باشند».

امام حسين عليه السلام فرمود: از پدرم از وضع مجلس پيامبر صلي الله عليه وآله پرسيدم.

فرمود: «ايشان، در هيچ مجلسي نمي نشست و برنمي خاست، مگر با ياد خدا. در مجالس، جاي مخصوصي براي خود انتخاب نمي كرد و از اين كار، نهي مي نمود. هر گاه به گروهي مي پيوست، در جايي مي نشست كه مجلس به او تمام مي شد (نخستين جاي خالي و آخر مجلس) و به ديگران نيز دستور مي داد كه چنين كنند.

حقّ هر يك از اهل مجلس را ادا مي كرد و كسي از آنان نمي پنداشت كه ديگري نزد ايشان، از او گرامي تر است. با هر كس مي نشست، به قدري صبر مي كرد تا خود آن شخص برخيزد و برود. هر كس از او حاجتي مي خواست، باز نمي گشت، مگر آن كه به حاجت خود رسيده بود يا به بيان خوشي از او دل خوش گشته بود. خوي نيكش شامل همه بود، به حدّي كه مردم، او را پدري مهربان مي دانستند و همه در حق، نزد او برابر بودند.

مجلس او، مجلسِ بردباري و حيا و صداقت و امانت بود. در آن، صداها بلند نمي شد و عِرض و آبروي كسي ريخته نمي شد و اگر از كسي لغزشي سر مي زد، جاي ديگري بازگو نمي شد. اهل مجلس با يكديگر عادلانه رفتار مي كردند و بر اساس پرهيزگاري با هم دوستي داشتند، با يكديگر فروتن بودند، مهتران را احترام مي كردند و با كهتران، مهربان بودند و نيازمندان را برخود، مقدّم مي داشتند و از غريبان، نگهداري مي كردند».

گفتم: روش پيامبر خدا با همنشينانش چگونه بود؟

فرمود: «هميشه خوش رو و خوش خُلق و نرم خو بود. خشن، درشت خو، پُر سر و صدا، بدزبان، عيبجو، بذله گو و چاپلوس نبود. از آنچه به آن رغبت نداشت، غفلت مي ورزيد. آرزومندان، از او نوميد نمي شدند. خود را از سه چيز، دور مي داشت: كشمكش، پُرحرفي و ذكر مطالب بي فايده. نسبت به مردم نيز از سه چيز پرهيز داشت: كسي را سرزنش نمي كرد، در پيِ لغزش هاي كسي نبود و عيب كسي را پي نمي گرفت.

سخن نمي گفت، مگر در جايي كه اميد ثواب در آن مي داشت. هنگام سخن گفتن، چنان اهل مجلس را جذب مي كرد كه همه، سر به زير افكنده، گويي كه پرنده بر سرشان نشسته، آرام و بي حركت مي ماندند، و چون ساكت مي شد، آنان سخن مي گفتند. نزد ايشان، بر سرِ سخني نزاع نمي كردند. هر كه سخن مي گفت، همه ساكت به سخنانش گوش مي دادند تا سخنش را به پايان بَرَد. و به چيزي كه اهل مجلس مي خنديدند، مي خنديد و از آنچه آنان تعجّب مي كردند، تعجّب مي كرد. بر بي ادبيِ غريبان در خواسته ها و گفتارشان، صبر مي كرد تا جايي كه اصحاب [، نه خود او] ، درصدد جلب (دفع) اشخاص مزاحم برمي آمدند.

مي فرمود: چون حاجتمندي را ديديد، به او كمك كنيد. مدحِ كسي را نمي پذيرفت، مگر از كسي كه مي خواست جبران كند. سخن كسي را نمي بُريد، مگر آن كه از حد مي گذشت، كه در آن صورت، با نهي او يا برخاستن، سخن او را قطع مي كرد».

امام حسين عليه السلام فرمود: سپس، از سكوت پيامبر خدا پرسيدم.

پدرم علي عليه السلام فرمود: «سكوت ايشان، بر چهار چيز استوار بود: بردباري، مراقبت، اندازه گيري و تفكّر. سكوتش در اندازه گيري، در اين بود كه همه مردم را به يك چشم ببيند و به گفتار همه، يكسان گوش دهد و سكوتش در تفكّر، آن بود كه در چيزهايي فناپذير و فناناپذير، انديشه مي كرد. سكوتش در بردباري، آن بود كه بردباري و صبر را با هم داشت، به طوري كه چيزي او را به خشم نمي آورد و از كوره به در نمي بُرد. سكوتش در مراقبت، در چهار مورد بود: به كارهاي نيك مي پرداخت تا ديگران نيز از او پيروي كنند؛ كارهاي زشت را ترك مي كرد تا ديگران نيز از آن بپرهيزند؛ كوشش خود را به كار مي برد تا براي اصلاح امّت خود، نظري درست ارائه دهد؛ و به آنچه خير دنيا و آخرت در آن بود، اقدام مي نمود. درود خدا بر او و خاندان پاكش باد!». [18] .

513. المستدرك علي الصحيحين - به سندش، از امام حسين، از امام علي عليهما السلام -: مردي يهودي به نام جُرَيجِرَه كه چند ديناري از پيامبر خدا طلبكار بود، از ايشان تقاضاي پرداخت آن را كرد.

پيامبر صلي الله عليه وآله به او فرمود: «اي يهودي! چيزي ندارم به تو بدهم».

يهودي گفت: اي محمّد! از تو جدا نمي شوم تا بپردازي.

فرمود: «پس با تو مي نشينم».

نشست و در همان جا نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا و صبح روز بعد را خواند و ياران پيامبر صلي الله عليه وآله او را تهديد مي كردند و مي ترساندند. چون پيامبر صلي الله عليه وآله متوجّه شد، فرمود: «با او چه كار داريد؟».

گفتند: اي پيامبر خدا! يك يهودي تو را حبس كرده است؟!

پيامبر خدا فرمود: «پروردگارم، مرا از ستم كردن، باز داشته است، به هم پيمان يا غير از او».

چون آن روز سپري شد، يهودي گفت: شهادت مي دهم كه خدايي جز اللَّه نيست و شهادت مي دهم كه محمّد، بنده و فرستاده اوست. [پس ايمان آورد] و گفت: نيمي از دارايي ام در راه خدا باشد. به خدا سوگند، اين كار را با تو نكردم، جز براي آن كه بدانم ويژگي هاي بيان شده براي تو در تورات را داري يا نه. [آن ويژگي ها اينها هستند:] محمّد بن عبد اللَّه، در مكّه متولّد مي شود و به مدينه هجرت مي كند و فرمان روايي اش تا شام مي رود. نه تند و خشن است، نه در كوچه و بازار، فرياد مي زند و نه دشنام و ناسزا مي گويد.

گواهي مي دهم كه خدايي جز خداوند يكتا نيست و تو پيامبرِ خدايي. اين، دارايي من است. پس هر گونه كه خدا نشانت مي دهد، در آن حكم كن.

آن يهودي، مردي ثروتمند بود.


پاورقي

[1] تاريخ دمشق: ج 3 ص 384، کنز العمّال: ج 7 ص 217 ح 18694.

[2] في المصدر: «ثمّ جزاء جزء»، والتصويب من سائر المصادر.

[3] يدخلون روّاداً: أي يدخلون عليه طالبين العلم وملتمسين الحُکم من عنده. والرُّوّاد: جمع رائد: وأصل الرائد الذي يتقدّم القوم يُبصِر لهم الکلَأ ومساقط الغيث (النهاية: ج 2 ص 275 «رود»).

[4] الذَّواق: المأکول والمشروب. يقال: ما ذُقتُ ذَواقاً: أي شيئاً. [وهُنا] ضرب الذَّواق مثلاً لِما ينالون عنده من الخير؛ أي لا يتفرّقون إلّا عن علمٍ وأدبٍ يتعلّمونه (النهاية: ج 2 ص 172 «ذوق»).

[5] في المصدر: «وأعمّهم»، والصواب ما أثبتناه کما في المصادر الاُخري.

[6] لا يوطِنُ الأماکنَ: أي لا يتّخذُ لنفسِهِ مَجلساً يُعرَفُ به (النهاية: ج 5 ص 204 «وطن»).

[7] لا تُؤْبَنُ فيه الحُرَمُ: أي لا يُذکرن بقبيح (النهاية: ج 1 ص 17 «أبن»).

[8] في المصدر: «لا تُثني»، والصواب ما أثبتناه کما في سائر المصادر. و «لا تُنثي فلتاتُه»: أي لا تُشاع ولا تُذاع. والفَلَتات: جمع فَلتة؛ وهي الزّلَّة (النهاية: ج 5 ص 16 «نثا»).

[9] رجل فَظٌّ: شديد غليظ القلب (المصباح المنير: ص 478 «فظ»).

[10] المِراءُ: الجدال (النهاية: ج 4 ص 322 «مرا»).

[11] کأنّما علي رؤوسهم الطَّير: معناه أنّهم کانوا لإجلالِهم نبيّهم‏ عليه السلام لا يتحرّکون، فکانت صفتهم صفةَ مَن علي رأسه طائر يريد أن يصيده وهو يخاف إن تحرَّک طار وذهب (مجمع البحرين: ج 2 ص 1132 «طير»).

[12] الرِّفد: الإعانة (النهاية: ج 2 ص 241 «رفد»).

[13] عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج 1 ص 317 ح 1، معاني الأخبار: ص 81 ح 1 کلاهما عن إسماعيل بن محمّد بن إسحاق بن جعفر عن الإمام الرضا عن آبائه‏ عليهم السلام، مکارم الأخلاق: ج 1 ص 44 ح 1؛ المعجم الکبير: ج 22 ص 157 ح 414، الطبقات الکبري: ج 1 ص 423 کلاهما عن ابن لأبي هالة التميمي، تاريخ دمشق: ج 3 ص 340 عن عليّ بن جعفر عن أخيه موسي بن جعفر عن آبائه‏ عليهم السلام وکلّها نحوه، کنز العمّال: ج 7 ص 165 ح 18535.

[14] الشَّطرُ: النِّصفُ (النهاية: ج 2 ص 473 «شطر»).

[15] طيبَة: المدينة [المنورة] ، وطابَ، وهما من الطِّيب (النهاية: ج 3 ص 149 «طيب»).

[16] الخَنَا: الفُحشُ في القول (النهاية: ج 2 ص 86 «خنا»).

[17] المستدرک علي الصحيحين: ج 2 ص 678 ح 4242، تاريخ دمشق: ج 1 ص 184 نحوه وکلاهما عن إسماعيل بن موسي بن جعفر عن أبيه الإمام الکاظم عن آبائه‏ عليهم السلام، کنز العمّال: ج 12 ص 407 ح 35443.

[18] در ترجمه اين حديث، از ترجمه آقاي حسين استاد ولي بر کتاب سنن النبي علّامه سيّد محمّد حسين طباطبايي بهره گرفته‏ام. (م).