بازگشت

زمان دعا


از روايات فراواني كه در دست است ، اين معنا تصديق مي شود كه زمان ها در اجابت و قبول دعا تأثير فراواني دارند كه بعضي روايات صراحتاً و بعضي به طور ضمني به اين معنا اذعان دارند، امّا آن رواياتي كه تصريح دارند بر مداخله زمان ها در تأثير دعا:

1 ـ عَن ْ عَبدُاللهِ بن سِنان ْ قال : «سَئلْت ُ أَباعبدالله (ع) عن السّاعة ِ الّتي يستَجاب ُ فيها الدُّعا يَوْم َ الجُمعة ؟ قال َ: ما بين فراغ الإمام من الخطبة ِ اِلي ان تَسْوِي الصفوف ،و ساعة آخر النَّهار الي غروب الشمس ، وكانت فاطمة تدعو في ذلك الوقت ».

در اين حديث راوي از امام صادق (ع) از زماني كه در روز جمعه دعا مستجاب مي شود، سؤال مي كند و امام به دو زمان در روز جمعه اشاره مي فرمايند؛ اول ، زماني كه خطيب و امام جمعه خطبه ها را تمام كرده و آماده براي اقامه نمازجمعه مي شود، در آن چند لحظه ، و ديگر ساعت آخر روز جمعه تا هنگام غروب خورشيد كه حضرت زهرا (س) هم در آن وقت دعا مي فرمودند. و يكي از دعاهاي معروف يعني دعاي سمات هم كه اكثر علماي سلف ، بنابر قول محدّث قمي بر آن مداومت داشته اند، در همين زمان است .

2 ـ عَن ْ أبي بصير عن أبي جعفر (ع): «إن ّ الله تعالي ليأمر ملكاً فينادي كل ليلة جمعه من فوق عرشه من اوّل اللّيل إلي آخره : ألا عبدٍ مؤمن يدعوني لاخرته و دنياه قبل طلوع الفجر فاجيبه ؟ ألا عبدٍ مؤمن يتوب إلي ّ من ذنوبه قبل طلوع الفجر فاتوب اليه ؟ الاعبد مؤمن ...؛

ابوبصير از امام باقر (ع) روايت مي كند كه آن حضرت فرمودند خداي تبارك و تعالي در هر شب جمعه ملكي را امر مي كند كه به مردم از بالاي عرش ندا دهد كه آيا بنده مؤمني هست كه مرا بخواند براي كاري از امور دنيا و آخرتش تا قبل از طلوع فجر ازگناهش درگذرم ».

و در دنباله حديث همين طور سوال ها مي شود ولي با محدوديت زمان تا هنگام طلوع فجر.

و اما بعضي روايات به طور ضمني دلالت بر تأثير دعا در زمان خاص دارند و آن رواياتي است كه دعايي را براي وقت مخصوصي ذكر كرده اند: در عيد قربان اين دعا را بخوان ، يا در شب جمعه دعاي كميل بخوانيد، يا در شب هاي ماه رمضان دعاي افتتاح بخوانيد، يا در دهه آخر ماه رمضان مي گويد، در شب بيستم اين دعا را بخوان و شب بيست و يكم دعاي ديگر الي آخر.