بازگشت

ويژگي هاي امام هنگام ظهور


امام حسين (ع) فرمود:

«اگر مهدي آل محمد (ص) قيام كند، مردم او را نشناسند، زيرا او به سوي آنان مي آيد، در حالي كه جواني رشيد است و از بزرگ ترين آزمون ها اين است كه صاحب مردم (امام زمان )، جوان ظهور مي كند، در حالي كه آنان مي پندارند، او پيرمردي كهن سال است .»

از احمد بن محمد بن احمد بن طلحه خراساني از علي بن حسين از اسماعيل بن مهران از عمرو بن ايان از عمرو بن ثمر از جابر از ابي جعفر (ع) مثل اين حديث روايت شده است .

و در تفسير آيه (اقترب الساعه ) صاحب تفسير از احمد بن ادريس و از ابي عبدا... از ابن نويد از حسين بن احمد سنقري از يونس بن حسين و از ابي عبدا... (ع) در قول خداي تعالي (مدهامتان ) روايت كرده كه آن حضرت فرمود كه در مابين مكه و مدينه نخلستان ها به هم متصل مي شوند، يعني در وقت ظهور. (يريدون ليطفئوا نورالله بافواههم و الله مُتّم ُ نوره )؛ اراده مي كنند كه با دهان هاي خود نور خدا را خاموش نمايند و حال آن كه خدا نور خود را تمام كننده است ».

صاحب تفسير گويد: خدا با قائم اتمام نور خواهد نمود. او را بر همه مذاهب و اديان غالب مي كند. در آن وقت كسي غير از خدا عبادت نمي شود. اين است معناي حديث كه زمين را پر از عدل مي كند؛ چنان كه پراز ظلم و جور كرده است : (و اُخري تحبّونها نصرمن الله و فتح قريب ) را به فتح قائم تاويل كرده .

(حتي اذا رأوا ما يوعدون )؛ وقتي كه قائم (عج ) و امير المؤمنين را كه به ايشان وعده مي شود، مي بينند.

(فسيعلمون من اضعف ناصراً واقل عددا)؛ پس به زودي مي داند كه كيست ضعيف تر و كمتر از حيث ياور و ناصر».

(انهم يكيدون كيدا و اكيد كيدا فمهّل الكافرين أمهلهم رويدا)؛ به درستي كه ايشان حيله مي كنند، حيله كردني ، و من حيله مي كنم ، حيله كردني و ايشان را ـ يا محمد ـ اندكي مهلت بده .

صاحب تفسير گفته كه هر آيينه قائم مبعوث مي شود و انتقام از ظالمان بني اميه و قريش مي گيرد. صاحب تفسير از احمد بن ادريس از محمد بن عبدالجبار از ابن ابي عمير از حماد بن عثمان از محمد بن مسلم روايت كرده كه مي گويد: از ابي جعفر پرسيدم : از قول خدا (والليل اذا يغشي ) آن حضرت فرمود: مراد اميرالمومنين است كه در دولت باطل ظلمت ِ نفس ستم به او احاطه نمود و نور ديده اش را خاموش كرد و مامور گرديد كه صبر نمايد، گفتم : (والنهار اذا تجلّي ) فرمود: نهار عبارت از قائم است ، زماني كه قيام كرد، بردولت باطل غالب مي شود. خداي تعالي در قرآن براي خلق مثل ها آورده و با آنها با پيغمبرخود خطاب نموده غير از او كسي آنها را نمي داند: (قل ارايتم ان اصبح ماءكم غوراً فمن ياتيكم بماء معين ) صاحب تفسير گويد: اگر خود امام شما غايب شود، پس چه كسي براي شما امامي مي آورد كه مانند او باشد.

شيخ صدوق در كتاب «ثواب الاعمال » از ابن وليد از صفا از عباد بن سليمان از محمد بن سليمان و او از پدرش روايت كرده : به ابي عبدالله (ع) گفتم (هل أتيك حديث الغاشيه ) فرمود: مراد قائم (ع) است ، ظالمان را با شمشير احاطه مي كند. راوي مي گويد كه گفتم : (وجوه يومئذ خاشعه ) آن حضرت فرمود: به قائم (عج ) خضوع مي كنند و طاقت ابا و امتناع ندارند، گفتم : (عامله ) فرمود: عمل به غير از ظهور قائم ايمان به اونياورد، هر چند كه به ساير ائمه ايمان آورده باشد. ايمان آوردنش به قائم (عج ) در وقت ظهور سودي نخواهد داشت . كمال الدين از ابن متوكل از محمد عطار از ابن عيسي از عمربن عبدالعزيز از جماعتي از اصحاب ما، ايشان از داود رقي از ابي عبدالله (ع) در خصوص قول خداي تعالي : (الذين يؤمنون بالغيب ) روايت كرده آن حضرت فرمود: ايمان به غيب اعتقاد به قيام قائم است .

و در كتاب «الامام الحجه ابن الحسن العسكري » از حضرت امام باقر از پدرش امام علي بن الحسين از پدرش امام حسين رسيده : «آن گاه كه ائمه معصومين درگير و گرفتار جور مخالفان قرآن و خلفاي جابر شدند، مردي از ما به حق قيام كند و 313 نفر از مردان جانباز و ياران مخلص ، او را ياري دهند، با تأييد الهي و پرچم پيغمبر به جانب مدينه روان مي گردد، از ميان بيداء كه مي گذرد، مي گويد: اين جا همان مكاني است كه خداوندِ قوي (حنيف ) عذابش را بر زمين فرو مي بارد».

امام حسين (ع) فرمود: «خدا قائم ما آل محمد (ص) را آشكار مي كند، تا ازستمكاران انتقام بگيرد؛ عرض شد: اي فرزند رسول خدا قائم شما كيست ؟ فرمود: نهمين فرزند از فرزندان پسرم ، محمد بن علي (ع)، او حجه بن الحسن بن علي بن محمد بن علي بن موسي بن جعفر بن محمد بن علي ، فرزندم مي باشد و او همان كسي است كه زماني طولاني غايب مي شود. سپس ظهور مي كند و زمين را پر از عدل و داد مي سازد، به همان سان كه از ظلم وجور پر شده است ».