بازگشت

شهادت سوسمار به نبوت پيامبر


حضرت اباعبدالله عليه السلام خود اين واقعه را توضيح مي دهد:

حديث 394

قال الامام الحسين عليه السلام: دَخَلَ أَعْرابِيٌّ عَلي رَسُولِ الله صلي الله عليه وآله يُريدُ الْإسْلامَ وَ مَعَهُ ضَبٌّ قَدْ اِصْطادَهُ فِي الْبَرِيَّةِ وَ جَعَلَهُ في كُمِّهِ، فَجَعَلَ النَّبَيّ صلي الله عليه وآله يَعْرِضُ عَلَيْهِ اَلْإِسْلامَ فقال: لا اؤمن بك يا محمد أو يؤمن بك هذا الضب. وَ رَمِيَ الضَّبَّ مِنْ كُمِّهِ، فَخَرَجَ الضَّبُّ مِنْ الْمَسْجِدِ يَهْرُبُ. فقال النبيّ صلي الله عليه وآله: يا ضبّ مَن أنا؟.

قال: أنت محمّد بن عبدالله بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف. قال: يا ضبّ مَن تعبد؟. قال: أعبدالله الذي خلق [فلق] الحبّة و بري ء النّسمة، و اتّخذ إبراهيم خليلاً، و ناجي موسي كليماً، واصطفاك يا محمّد. فقال الأعرابي: أشهد أن لا إله الله، و أنك رسول الله حقّاً؛ فأخبرني يا رسول الله هل يكون بعدك نبيّ؟. قال: «لا، أنا خاتم النبيّين، ولكن يكون بعدي أئمة من ذرّيتي قوّامون بالقسط كعدد نقباء بني إسرائيل، أوّلهم عليّ بن أبي طالب فهو الإمام و الخليفة بعدي، و تسعة من الأئمة من صلب هذا - وَ وَضَعَ يَدَهُ عَلي صَدْري - والقائم تاسعهم، يقوم بالدّين في آخر الزمان كما قمت في أوّله».

امام حسين عليه السلام فرمود: (مردي اعرابي در مسجد رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم بر آن حضرت وارد شد كه سوسماري را در بيابان گرفته و در آستين لباس خود نگهداشته بود، رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم به آن اعرابي فرمود: اسلام بياور. پاسخ داد، اي محمّد! بتو ايمان نمي آورم تا اين سوسمار ايمان بياورد و سوسمار را از آستين خود رها ساخت. سوسمار در حال فرار از مسجد بود كه رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم به سوسمار خطاب كرد: من چه كسي هستم؟. سوسمار به زبان عربي پاسخ داد: تو محمّد بن عبدالله بن عبدالمطلّب بن هاشم بن عبد مناف هستي. پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم پرسيد: چه چيزي را پرستش مي كني؟.

گفت: خدائي را مي پرستم كه دانه را شكافت، و روئيدني ها را روياند، و ابراهيم پيامبر را دوست خود، و موسي را گوينده خود انتخاب كرد و تو را اي محمّد به نبوّت برگزيد.

اعرابي مسلمان شد و شهادتين بر زبان جاري ساخت. سپس پرسيد: يا رسول الله آيا پس از تو پيامبري خواهد آمد؟. رسول خدا فرمود: نه، من آخرين پيامبرانم، لكن پس از من، اماماني از خاندان من خواهند آمد كه عدالت گسترند، به شمار امامان حضرت موسي در بني اسرائيل «بنام نقباء» اوّلين آنها علي بن ابيطالب كه امام و جانشين پس از من است، ونه نفر ديگر از فرزندان اين حسين مي باشند. «من در آنجا ايستاده بودم، پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم دست بر دوش من گذاشت». و نهمين فرزند حسين، قائم آل محمّد است كه در آخرالزّمان قيام مي كند چونانكه من در آغاز اين امّت قيام كردم).

آنگاه اعرابي با اشعاري در عظمت رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم و امامان پس از او سرود و رسول گرامي او را بخانه برد و از مال دنيا بي نياز كرد.