بازگشت

برهان و استدلال و ترك قياس


دين اسلام دين عقل و برهان است، و هر دستوري از احكام اسلام داراي حكمت و فلسفه و دليل است، و نمي توان بدون دليل، حكمي را با حكم ديگر قياس كرد. روزي نافع بن أزرق مسائلي را پرسيد:

حديث 364

قال الامام الحسين عليه السلام: يا نافِعُ إنَّ مَنْ وَضَعَ دِينَهُ عَلَي القِياسِ لَمْ يَزَلِ الدَّهْرَ فِي الاِرْتِماسِ، مائِلاً عَنِ المِنْهاجِ، ظاعِناً فِي الاِعْوِجاجِ، ضالّاً عَنِ السَّبِيلِ، قائِلاً غَيْرَ الجَمِيلِ. يَا ابَن الأَزْرَقِ أصِفُ إلهي بِما وَصَفَ بِهِ نَفْسَهُ.

وَ اُعَرِّفُهُ بِما عَرَّفَ بِه نَفْسَهُ، لايُدْرَكُ بِالحَواسِّ، وَلايُقاسُ بِالنَّاسِ، فَهُوَ قَريبٌ غَيْرُ مُلْتَصِقٍ، وَ بَعِيدٌ غَيْرُ مُتَقَصٍّ، يُوَحَّدُ وَلايُبَعَّضُ، مَعْرُوفٌ بِالآياتِ، مَوْصُوفٌ بِالعَلاماتِ، لا إلهَ إلاّ هُوَ الكَبيرُ الْمُتعالُ.

امام حسين عليه السلام فرمود: (اي نافع! آنكس كه دينش را بر پايه قياس بنا نهد، همواره بر منجلاب خطا فرو مي رود، و از جادّه مستقيم حق منحرف مي گردد، اين چنين فردي راه را گم مي كند و در كجي و نادرستي گام مي نهد، و سخني ناپسند مي گويد.

خداشناسي

اي پسر أزرق! خدا را آنچنان توصيف مي كنم كه خود كرده است، با حواس درك نمي شود و به مخلوقات قياس نمي گردد، او به موجودات نزديك است ولي نه پيوسته و متّصل و از آنان دور است ولي نه با فاصله، يكتا و بي همتا است، و تركيب پذير نيست، او با نشانه هاي آفرينش شناخته مي شود، و قوانين هستي، توصيف كننده اوست، نيست معبودي جز او كه بزرگ و بلند مرتبه است). [1] .


پاورقي

[1] توحيد شيخ صدوق ص79 حديث 35، بحارالانوار ج4 ص297 حديث 24 و ج2 ص302.