بازگشت

سوره بقره، آيه 097


(من كان عدوّاً لجبرئيل)

مرحوم مجلسي از تفسيري كه به امام عسگري عليه السلام نسبت داده مي شود، از حضرت اباعبدالله عليه السلام نقل كرد كه:

حديث 138

قال الامام الحسين عليه السلام:إنَّ اللهَ تَعالي ذَمَّ الْيَهُودَ في بُغْضِهِمْ لِجَبْرَئيلَ الَّذي كانَ يُنْفِذُ قَضاءَاللهِ فيهِمْ بِما يَكْرَهُونَ، وَ ذَمَّهُمْ أيْضاً وَ ذَمَّ النَّواصِبَ في بُغْضِهِمْ لِجَبْرَئيلَ وَ ميكائيلَ عليهما السلام وَ مَلائِكَةِ اللهِ النَّازِلينَ لِتَأْييدِ عَلِيّ بْنِ أَبي طالِبٍ عليه السلام عَلَيَ الْكافِرينَ حَتّي أَذَلَّهُمْ بِسَيْفِهِ الصَّارِمِ، فقال: «قُلْ يا مُحَمَّد: مَنْ كانَ عَدُوّاً لِجِبْريلَ» [1] مِنَ الْيَهُودِ، لِرَفْعِهِ مِنْ بُخْتِ نُصَّرَ أَنْ يَقْتُلَهُ دانْيالَ مِنْ غَيْرِ ذَنْبٍ كانَ جَناهُ بُخْتُ نُصَّرَ، حَتّي بَلَغَ كِتابُ اللهِ في الْيَهُودِ أَجَلَهُ، وَ حَلَّ بِهِمْ ما جَري في سابِقِ عِلْمِهِ، وَ مَنْ كانَ اِيضاً عَدُوّاً لِجَبْرَئيلَ مِنْ سائِرِ الْكافِرينَ وَ مِنْ أَعْداءِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ النَّاصِبينَ؛لأنَّ اللهَ تَعالي بَعَثَ جَبْرَئيلَ لِعَلِيٍّ عليه السلام مُؤَيِّداً وَ لَهُ عَلي أَعْدائِهِ ناصِراً، وَ مَنْ كانَ عَدُوّاً لِجَبْرَئيلَ لِمُظاهَرَتِهِ مُحمَّداً وَ عَلِيّاً (عَلَيْهِمَا الصَّلاةُ وَالسَّلامُ) وَ مُعاوَنَتِهِ لَهُما وَإِنْفاذِهِ لِقَضاءِ رَبِّهِ عَزَّوَجَلَّ في إهْلاكِ أَعْدائِهِ عَلي يَدِ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ

«فَاِنَّهُ» يَعْني جَبْرَئيلَ «نَزَّلَهُ» يَعْني نَزَّلَ هذَا الْقُرْآنَ «عَلي قَلْبِكَ» يا مُحمَّدُ «بِإذْنِ اللهِ» بِأَمْرِ اللهِ، وَ هُوَ كَقَوْلِهِ: «نَزَلَ بِهِ الرُوحُ الأمينُ عَلي قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرينَ بِلِسانٍ عَرَبيٍ مُبينٍ « [2] «مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ» نَزَّلَ هذَا الْقُرْآنَ جَبْرَئيلُ عَلي قَلْبِكَ يا مُحمَّدُ مُصَدِّقاً مُوافِقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْراةِ وَ الْإِنْجيلِ وَالزَّبُورِ وَ صُحُفِ إِبْراهيمَ وَ كُتُبِ شَيْثَ وَ غَيْرِهِمْ مِنَ الأنْبياءِ. ثُمَّ قالَ: «مَنْ كانَ عَدُوّاً لِلَّهِ» لِإِنْعامِهِ عَلي مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ وَ آلِهِما الطَّيِّبينَ، وَ هؤُلاءِ الَّذينَ بَلَغَ مِنْ جَهْلِهِمْ أَنْ قالُوا: نَحْنُ نُبْغِضُ اللهَ الَّذي أَكْرَمَ مُحَمَّداً وَ عَلِيّاً بِما يَدَّعِيانِ وَ جَبْرَئيلَ، وَ مَنْ كانَ عَدُوّاً لِجِبْريلَلأنَّهُ جَعَلَهُ ظَهيراً لُِمحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ عَلَيْهِمَا الصَّلاةُ وَالسَّلامُ عَلي أَعْداءِ اللهِ وَ ظَهيراً لِسائِرِ الأنْبِياءِ وَالْمُرسَلينَ كَذلِكَ

«وَ مَلائِكَتِهِ» يَعْني وَ مَنْ كانَ عَدُوّاً لِمَلائِكَةِ اللهِ الْمَبْعُوثينَ لِنُصْرَةِ دينِ اللهِ وَ تأْييدِ أَوْلِياءِ اللهِ، وَ ذلِكَ قَوْلُ بَعْضِ النُّصَّابِ وَالْمُعانِدينَ: بَرِئْتُ مِنْ جَبْرَئيلَ النَّاصِرِ لِعَلِيّ عليه السلام وَ هُوَ قَوْلُهُ: «وُرُسُلِهِ» وَ مَنْ كانَ عَدُوّاً لِرُسُلِ اللهِ مُوسي وَ عيسي وَ سائِرِ الأنْبِياءِ الَّذينَ دَعَوْا إلي نُبُوَّةِ مُحَمَّدٍصلي الله عليه وآله وَ إِمامَةِ عَلِيّ عليه السلام. ثُمَّ قالَ: «وَ جِبْريلَ وَ ميكالَ» وَ مَنْ كانَ عَدُوّاً لِجَبْرَئيلَ وَ ميكائيلَ وَ ذلِكَ كَقَوْلِ مَنْ قالَ مِنَ النَّواصِبِ لَمَّا قالَ النَّبَيّ صلي الله عليه وآله في عَلِيٍّ عليه السلام: جَبْرَئيلُ عَنْ يَمينِهِ، وَ ميكائِيلُ عَنْ يَسارِهِ، وَ إِسْرافيلُ مِنْ خَلْفِهِ، وَ مَلَكُ الْمَوْتِ أَمامَهُ، وَاللهُ تَعالي مِنْ فَوْقِ عَرْشِهِ ناظِرٌ بِالرِّضْوانِ إِلَيْهِ ناصِرُهُ قالَ بَعْضُ النَّواصِبِ: فأنا أبرأ من الله و من جبرئيل و ميكائيل و الملائكة الّذين حالهم مع عليّ عليه السلام ما قاله محمّدصلي الله عليه وآله، فقال: مَنْ كانَ عَدُوّاً لِهؤُلاءِ تَعَصُبّاً عَلي عَلِيّ بْنِ أَبي طالِبٍ عليه السلام «فَإِنَّ اللهَ عَدُّوٌ لِلْكافِرينَ»، فاعِلٌ بِهِمْ ما يَفْعَلُ الْعَدُوُّ بِالْعَدُوِّ مِنْ إِحْلالِ النَّقَماتِ وَ تَشْديدِ الْعُقُوباتِ. وَ كانَ سَبَبُ نُزُولِ هاتَيْنِ الآيَتَيْنِ ما كانَ مِنَ الْيَهُودِ أَعْداءَ اللهِ مِنْ قَوْلٍ سَيّ ءٍ في جَبْرَئيلَ وَ ميكائيلَ، وَ كانَ مِنْ أَعْداءِ اللهِ النُّصَّابِ مِنْ قَوْلٍ أَسْوَأ مِنْهُ في اللهِ وَ في جَبْرَئيلَ وَ ميكائيلَ وَ سائِرِ مَلائِكَةِ اللهِ.

امام حسين عليه السلام فرمود: (همانا خداوند بزرگ يهود را نكوهش كرد به سبب كينه اي كه نسبت به جبرئيل داشتند در حالي كه جبرئيل خواست خدا را، در يهوديان اجرا مي كرد و آنان خوش نداشتند. و يهوديان و بدگويان به اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم و علي عليه السلام «نواصب» را نكوهش فرمود، به سبب كينه اي كه به جبرئيل و ميكائيل و فرشتگاني داشتند كه براي ياري كردن به علي بن ابيطالب فرود آمدند تا علي عليه السلام آنان را با شمشير برنده اش ذليل و خوار كرد).

پس فرمود: «بگو كسي كه دشمن جبرئيل است.»

دشمن جبرئيل از يهودياني كه آنان را «بُخت نُصّر» حمايت كرد تا بدون جرم و گناهي حضرت «دانيال» را بكشند. اين جنايت «بُخت نُصّر» بود تا آنكه فرمان خدا در باره يهود به پايان رسيد و آنان را براي اعمالشان نابود كرد و نيز دشمن جبرئيل از ديگر كافران و از دشمنان محمّدصلي الله عليه و آله و سلم و علي عليه السلام از دشنام دهندگان «نواصب» آنها دشمن جبرئيل هستند به اين دليل كه خداي بزرگ جبرئيل را مي فرستاد تا علي عليه السلام را ياري دهد و بر دشمنان پيروز گرداند. و آنان كه دشمن جبرئيل هستند بدان جهت كه محمّدصلي الله عليه و آله و سلم و علي عليه السلام را كمك مي كند، و همراهي مي كرد و او را براي اجراي خواست الهي در نابودي دشمنان بدست بندگاني كه دوست داشت ياري مي رساند و اينكه جبرئيل اين قرآن را بر قلب رسول خدا به اذن و فرمان او نازل مي كرد كه فرمود. «قرآن را روح الأمين بر قلب تو نازل كرد تا از هشدار دهندگان باشي با زبان عربي آشكار» و «تصديق كننده ديگر كُتُب آسماني باشد.»

اين قرآن را جبرئيل بر قلب محمّد نازل كرد تا تصديق كننده و موافق كتاب هاي در پيش روي خود مانند تورات و انجيل و زبور و صحف ابراهيم و كتابهاي شيث پيامبر و ديگر پيامبران آسماني باشد. سپس فرمود: كسي كه دشمن خداست بدان جهت كه نعمت ها را بر محمّد و علي و خاندان پاكش ارزاني داشت. آنان «يهوديان و كافران و نواصب» كساني بودند كه در نهايت ناداني گفتند، ما خدا را دشمن مي داريم كه محمّد و علي را گرامي داشت، و دشمن جبرئيل مي باشيم به همين علّت.

و كسي كه دشمن جبرئيل است بدانجهت كه او پشتيبان محمد و علي است «كه درود و سلام خدا بر آنان باد» در پيروزي بر دشمنان خدا، و چون جبرئيل ياور و پشتيبان ديگر پيامبران آسماني بود. و دشمن فرشتگان، يعني كساني كه دشمن فرشتگان الهي هستند بدان جهت كه دين خدا را ياري مي كنند، و دوستان خدا را ياورند.

و اين سخن برخي از دشنام دهندگان و دشمنان است كه مي گويند: «ما از جبرئيل كه ياور علي است بيزاريم» كه خدا فرمود، و رُسُله (و دشمن پيامبران) و كسي كه دشمن پيامبران خدا مانند موسي و عيسي ديگر پيامبران الهي است كه مردم را به نبوّت محمّدصلي الله عليه و آله و سلم و امامت علي عليه السلام دعوت كرده بشارت دادند. سپس فرمود: «و دشمنان جبرئيل و ميكائيل» و اين بدان علّت بود كه پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم درباره علي عليه السلام فرمود.

«جبرئيل طرف راست علي، و ميكائيل طرف چپ، و اسرافيل پشت سر او، و عزرائيل در پيش روي، و خداوند بزرگ بر فراز عرش با نگاه محبّت آميز ناظر بر او و ياري دهنده اوست» از اين رو برخي از نواصب «دشنام دهندگان» گفتند: «ما از خدا و جبرئيل و ميكائيل و فرشتگاني كه همواره با علي عليه السلام هستند چنانكه پيامبر گفت، بيزاريم» كه فرمود: كسي كه دشمن اين دسته از فرشتگان است از روي تعصّب و كينه توزي نسبت به علي عليه السلام پس خداوند نيز دشمن كافران است، و با آنان چنان خواهد كرد كه دشمني با دشمني انجام مي دهد، از ايجاد سختي ها و مشكلات و فزوني عذاب ها.

و سبب نزول اين دو آيه، سخنان كينه توزانه يهود درباره جبرئيل و ميكائيل، و سخنان كينه توزانه «نواصب» دشمنان اهل بيت عليهم السلام بود كه زشت تر از ديگران نسبت به خدا و جبرئيل و ميكائيل و ساير فرشتگان مطرح كردند). [3] .


پاورقي

[1] سوره بقره آيه 97.

[2] سوره شعراء آيه 193 و 195.

[3] حديث مفصّل و طولاني است به کتاب بحارالانوار ج9 ص284 مراجعه شود.